Literatuur: Onderwerpen gedragsproblemen in de klas en bijbehorende literatuur op alfabet
Deckers, E. (2010). Alle Dagen Dromen. Voor iedereen die zich wel eens “anders” voelt. Een meisje met ADD vertelt in stripvorm wat het betekent om ADD te hebben. http://www.elsdeckers.com
Horeweg, A. (2022). ADHD in de klas. Praktische gids voor leraren. Leuven: Lannoocampus.
Quinn, P.O.; Nadeau, K.G. and Littman, E.B. (1999). Understanding girls with AD/HD. Silver Spring: Advantage Books.
Windt, K. (2008). ADD Onzichtbare obstakels. Zoeken naar omwegen. Almere/Enschede: Uitgeverij van de Berg.
Baltussen, M. ; Dijkstra, R. ; Koekkoek, M. ; Leenders, Y. en Loman, E. (2001). Kinderen met speciale rechten. Omgaan met ADHD op school. ’s Hertogenbosch. LPC.
Barkley, R.A. (2013). Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners. Amsterdam: Pearson.
Batstra, L. (2017). ADHD macht en misverstanden. Amsterdam: Uitgeverij de Lugt.
Brown, T.E. (2011). Het ADD syndroom. Een nieuwe kijk op ADHD/ADD. Amsterdam: Pearson.
Buitelaar, J. & Dolman, C. (2016). Handboek ADHD en comorbide stoornissen. Houten: Lannoocampus.
Delfos, M. (2011). Kinderen en gedragsproblemen. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.
Eenhoorn, A. (2012). Chaos in je hoofd. ADHD bij kinderen. Tielt: Lannoocampus.
Horeweg, A. (2021). ADHD in de klas. Praktische gids voor leraren. Tielt: Lannoocampus.
Veenman, B. , Luman, M. & Oosterlaan, J. (2018). Druk in de klas. Leerkrachtmethode. Amsterdam: Boom.
Louwe, J. en Van Overveld, K. (2008). Een pad naar minder agressie. De effectiviteit van het PAD voor jongens met ernstige gedragsproblemen in verschillende typen Nederlands primair onderwijs. Utrecht: Agiel.
Michiels, D., Kuppens, S. & Grietens, H. (2010). Jij mag niet meedoen. Agressie tussen kinderen anders bekeken. Tielt: Lannoo
Van der Ploeg, J.D. (2014). Agressie bij kinderen. Deventer: Bohn Stafleu van Loghum.
Boer, F. (2012). Angst bij kinderen. Houten: Lannoocampus.
Delfos, M.F. (2010). Kinderen en gedragsproblemen. Aanleg, rijping of omgeving? Amsterdam: Pearsons.
Güldener, M. (2012). Selectief mutisme bij kinderen. Als een kind soms niet praat. Houten: Lannoocampus.
Johnson, M. en Wintgens, A. (2013).The Selective Mutism Resource Manual. Milton Keynes: Speechmark Publishing.
De Jong, W. (2009) Angst en depressie. Over angsten, depressies en aanverwante problematiek, een leidraad voor ouders en leerkrachten. Huizen: Pica.
Nienhuis, B. (2013). Schoolangst en schoolweigering bij kinderen. Houten: Lannoocampus
de Pree, W. (2024). Angst. Wat echt werkt bij kinderen die snel angstig zijn. Pelckmans.
Van der Vegt, E., Loonstra, J. H. (red). (2010). Stille leerlingen zeggen veel. Omgaan met leerlingen die lijden aan depressies, angsten, fobieën, trauma’s of eetstoornissen. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
Attwood, Tony M. (2009). Meisjes en vrouwen met Asperger. Huizen: Pica.
Balthussen, M., Clijssen, A. en Leenders, Y. (2003). Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en intern begeleiders. Den Haag: LNA.
Barth-Wagemaker, I. (2010). Wat is er toch met Kobus? Schiedam: Uitgeverij Fortmedia. In stripvorm uitgelegd wat het betekent om autisme te hebben.
Van Berckelaer-Onnes, I. A. (2005). Zestig jaar autisme. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 148 (21).
Van Berckelaer-Onnes, I. (red). Luteijn, E., Nieuwenstein, H.; van Zoest, K., De Ruijter, A., Ten Raa, L. (2012). Autisme op school. Een passend aanbod binnen Passend onderwijs. Amsterdam: Boom uitgevers.
Dalgliesh, C. (2014). Overprikkeld. Praktische strategieën om de wereld van je prikkelgevoelige kind te structureren. Amsterdam: Hogrefe.
Delfos, M.F. (2008). Autisme op school. Deel 1 basisonderwijs. Tilburg: Quirijn.
Delfos, M.F. (2008). Autisme op school. Deel 2 voortgezet onderwijs. Tilburg: Quirijn.
Delfos, M.F. (2016). Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam: SWP.
Delfos, M.F. (2008). Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten. Amsterdam: SWP
Delfos, M.F. (2007). Kinderen en gedragsproblemen. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.
Delfos, M.F. (2007). Kinderen in ontwikkeling. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.
Delfos, M.F. (2018). Een vreemde wereld. over autismespectrumstoornissen (ASS)Voor ouders, partners, hulpverleners, wetenschappers en de mensen zelf. Amsterdam: SWP
Delfos, M.F. (2005). Ontwikkeling in vogelvlucht. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.
Grandin, T. en Panek, R. (2014). Het autistische brein. Voorbij het spectrum denken. Amsterdam: Nieuwezijds.
Haddon, M. (2003). Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Utrecht: Uitgeverij De Fontein.
Hoog, R. de; Stultiens-Houben, S. en Heijden, I. van der. (2012). Prikkels in de groep. Samenwerken aan een sensorisch waardevolle omgeving voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Apeldoorn-Antwerpen: Garant.
Hendrickx, S. (2022). Meisjes en vrouwen met autisme. Amsterdam: Hogrefe.
Myles, B.; Trautman, M. en Schelvan, R. (2007).Verborgen regels. Praktische hulp bij het leren van sociale vaardigheden. Huizen: Pica.
Quak, G. en Smeets, K. (2008). Autisme is zo gek nog niet. Ondersteunend handelen bij autisme. Amersfoort: CPS.
Spek, A.A. en Goosen, A.C.A. (2010). Autismespectrumstoornissen bij vrouwen. Engagement, 1, 36-38.
Spek, A.A. Autismespectrumstoornissen bij meisjes en vrouwen. Tijdschrift voor geneeskunde 2013, 157: A6211
Steerneman, P. ; Meesters, C. en Muris, P.(2005) TOM-test. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
Tammet, D. (2008). Op een blauwe dag geboren. Een geschiedenis. Indrukken van een autistische jongen met een bijzonder brein. Amsterdam: Nieuwezijds.
Vanroy, K. (2023). Boeien! Kinderen en jongeren met autisme motiveren. Huizen: Pica.
Vanroy, K.(2018). Autisme centraal. Methodiek voor ouders en begeleiders. Leuven: Acco.
Veen-Mulders, L. van der (red.). ; Serra, M. ; Hoofdakker, B.J. van den en Minderaa, R.B. (2007). Sociaal onhandig. De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD. Assen: Van Gorcum.
Velde, C. van der, (2010). Pubergids autisme. Een praktische handleiding. Amsterdam: Nieuwezijds.
Vermeulen, P. (2017). Smurfen zijn blauw. Autisme niet. Antwerpen: Pelckmans Pro.
Vermeulen, P. (2013). Brein bedriegt autisme en normale tot hoge begaafdheid. Leuven: Acco.
Vermeulen, P. (2009). Autisme als contextblindheid. Berchem: Uitgeverij EPO.
Vermeulen, P. (2009). Autisme als contextblindheid. Leuven: Acco.
Vermeulen, P. (2005). Een gesloten boek. Autisme en emoties. Leuven: Uitgeverij Acco.
Vermeulen, P. (2007). Dit is de titel. Over autistisch denken. Berchem: Uitgeverij EPO.
Vermeulen, P. & Degrieck, S. (2007). Mijn kind heeft autisme. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
Woodcock, L. en Page, A. (2011). Explosief gedrag bij autisme. Wat kun je er aan doen? Huizen: Pica.
Calmeijn, P. en De Braeckeleer, N. (2011). De DCD survivalgids. Sint-Niklaas: ABIMO Uitgeverij.
Haeften, E. van, (2010). DCD hulpgids voor leerkrachten. Huizen: Pica.
Ceyssens, M. (2001). Ik schreif faut.Omgaan met dyslexie. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
Druenen, M. van,; Gijsel, M.; Schelinga, F. en Verhoeven, L. (2012). Leesproblemen en dyslexie in het basisonderwijs. Handreiking voor aankomende leerkrachten. Nijmegen: Expertise Centrum Nederlands.
Alloway, T. en Alloway, R. (2014). De winst van het werkgeheugen. Train je brein om sneller en beter te leren en presteren. Amsterdam: Nieuwezijds.
Dawson, P. en Guare, R. (2012). Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies. Praktische strategieën voor thuis en op school. Amsterdam. Hogrefe.
Dawson, P., Guare, R. en Guare, C. (2013). Slim maar… Puber editie. Help adolescenten hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken. Amsterdam: Hogrefe.
Gathercole, S. (2013). De invloed van het werkgeheugen op het lerenhandelingsgerichte adviezen voor het basisonderwijs. Amsterdam: SWP.
Klingberg, T. (2011). Het lerende brein. Over het werkgeheugen en de ontwikkeling van het brein. Amsterdam: Pierson.
Bokhoven-van Wensveen, N. (2006). Kinderen en faalangst. Hilversum: Kwintessens.
Nieuwenbroek, A. en Mijland, I. (2002). Succes met je faalangst. Kampen: uitgeverij Kok.
Wiltink, H. (2000). Ik kan het! Ik kan het! Faalangst overwinnen. Amersfoort: CPS.
Acker, J. van (2005). Probleemgedrag in de klas en agressie op school. Een praktische handleiding. Antwerpen. De Boeck.
Aken, M van (2006). De persoonlijkheid van kinderen: ontwikkeling en consequenties. Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Baard, M. & Elst, D. van der (2006). Ongewild lastig. Inzicht in veelvoorkomende ontwikkelingsstoornissen bij pubers en adolescenten. Huizen: uitgeverij Pica.
Baltussen, M.; Clijssen, A. en Leenders, Y. (2003). Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en intern begeleiders. LNA.
Brons,C. e.a. (2008). Dwarsliggers in de klas. Antwerpen: Garant.
Durrant, M. (2001). Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Leuven/Apeldoorn: Garant.
Van Engelen, R. (2023). De groepscode. Zó werk je met groepen. Huizen: Pica.
Van Engelen, R. (2015). Grip op de groep. Baarn: Bekadidact.
Van Engelen, R. (2011). Bouwen aan je groep. ThiemeMeulenhoff.
Horeweg, A. (2023). Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. Leuven: Lannoocampus.
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school. Deel 1, 2, 3. Huizen: Pica.
Horeweg, A. (2021). ADHD in de klas. Praktische gids voor leraren. Tielt: Lannoocampus.
Horeweg, A. (2020). Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap. Huizen: Pica.
Horeweg, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Houten: Lannoocampus.
Janssen, G.(2010). Knaplastig! Lesgeven aan pubers. Eindhoven: Uitgeverij Snor.
Janssens, H. (1998). Aan de slag met gedrag! Stappenplan voor systematisch werken. Eindhoven: Son opleidingen.
Janssens, H. (2001). Gedrags- en werkhoudingsproblemen & zorgverbreding. Eindhoven: Son opleidingen.
Jong, W. de, (2010). Gedrag is meer dan je ziet. Wat iedere leerkracht moet weten over gedragsproblemen en -stoornissen. Huizen: Pica.
Jong, W. de, (2012). Het verwende kind syndroom. Jongens en meisjes verwaarloosd door verwenning. Huizen: Pica.
Kaldenbach, H. (2008). Respect! 99 tips voor het omgaan met jongeren in de straatcultuur. Amsterdam: Promotheus.
Kaldenbach, H. (2011). Machomannetjes. 99 tips om de straatcultuur terug te dringen in uw school. Amsterdam: Promotheus.
Krab, K.J., Engelen-Snaterse, T.J., &. Boer-Boosman, B.R. de (2006).Gedragsverandering binnen en buiten de klas. Amersfoort: CPS.
Lodewijks, H.P.B. en Verstegen, R.(2006). Interactiewijzer. Analyse en aanpak van interactieproblemen in professionele opvoedingssituaties. Assen: Van Gorcum.
Louwe, J. en van Overveld, K. (2008). Een pad naar minder agressie. Utrecht: Agiel.
Meersbergen, E. van (2014). Gedragsvraagstukken: zo pak je ze aan. 8 aanraders. Dordrecht: Instondo.
Van Nus, W.(2016). Geweldloos verzet op school. Een nieuwe kijk op gedragsproblemen. Huizen: Pica.
Van Overveld. K. (2021). Groepsplan gedrag. Planmatig werken aan passend onderwijs. Huizen: Pica.
Van Overveld, K. (2017). SEL. Sociaal emotioneel leren als basis. Huizen: Pica.
Van der Ploeg, J.D. (2007). Kinderen (z)onder vrienden. Rotterdam: Lemniscaat B.V.
Van der Ploeg, J.D. (2007). Gedragsproblemen, ontwikkelingen en risico’s. Rotterdam: Lemniscaat B.V.
Remmerswaal, J. (2020). Groepsdynamica, de basis. Professioneel begeleiden van groepen. Amsterdam: Boom.
Ruigrok, J. en Oostrik, H.(2008). Handboek herstelrecht in het onderwijs. In plaats van schorsen. Esch: Quirijn en KPC Groep.
Stevens, L. (1997). Overdenken en doen. Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs. Amersfoort: CPS.
Stevens, L. ; Beekers, P.; Evers, M. ; Wentzel, M. en Werkhoven, W. van (2005). Zin in school. Amersfoort: CPS.
Stevens, L. en van der Wolf, K. (2001). Kennisproductie in de Nederlandse orthopedagogiek; proeve van een probleemstelling. In: In het hoofd van de meester (2007). Utrecht: Agiel.
Weide, G. ; Oudman, A. (2011). Kanjerboek voor ouders, leerkrachten en Pabo-studenten. Almere: Kanjertrainingen.
Appelo, M. (2020). (H)echt niet. Verbeter je relaties als hechten echt niet lukt. Amsterdam: Boom.
Cassidy, J. & Shaver, P. R. (Eds.), Handbook of attachment. Theory, research, and clinical applications. New York: The GuiIford Press
Egmond, G. van (2009). Bodemloos bestaan. Problemen met adoptiekinderen. Amsterdam: Ambo
Egmond, G. van (2009). Verbinding verbroken. Adoptie en adolescentie. Amsterdam: Ambo
Ham, H. van der (2005). Hechtingsstoornis; de driehoek kind-ouders-school. Emmeloord: Stichting De Knoop.
Horeweg, A. (2023). Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. Leuven: Lannoocampus.
IJzendoorn, R. van en Bakermans-Kranenburg, M. (2010). Gehechtheid en trauma. Diagnostiek en behandeling voor de professional. Amsterdam: Hogrefe.
Maaskant, A. & Reinders, A. (2013). Pleegkinderen. Opvoeding, begeleiding en zorg. Houten: Lannoocampus.
Penninga-de Lange, C. (2004). Omgaan met hechtingsproblematiek/hechtingsstoornis thuis en op de basisschool. Emmeloord: Stichting De Knoop.
Roodvoets, C. (2006). Niemandskinderen. De gevolgen en verwerking van een onveilige jeugd. Haarlem: Altamira.
Thompson, R. A. , Simpson, J. A. & Berlin, L. J. (eds). (2021). Attachment, the fundamental questions. New York: Guilford press.
Thoomes-Vreugdenhil, A. (2006). Behandeling van hechtingsproblemen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Thoomes-Vreugdenhil, A. (2019). Hechtingsproblemen bij kinderen. Houten: Lannoo Campus.
Wally, T. en Bijl-van Gender, H. (2012). Wijzer onderwijs. Wijzer over hechting. Rotterdam: CED groep
Weisfelt, P. (2005). Nestgeuren. Over de betekenis van ouder-kindrelatie in een mensenleven. Soest: Nelissen.
Bakx, A. & van Gerven, E. (2021).Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen. Huizen: Pica.
van der Gaag, R.J. (2009). Multiple Complex Developmental Disorder. Amsterdam: Benecke.
Mattys, W. (2012). Gedragsstoornissen bij kinderen. Diagnostiek en behandeling voor de professional. Amsterdam: Hogrefe.
Buelens, E. (2008). Kinderen met het syndroom van Gilles de la Tourette en het onderwijs. Uitgegeven door de Vlaamse Vereniging Gilles de la Tourette. Zie http://www.tourette.be
Griendt, J. van de & Verdellen, C. (2013). Tics bij kinderen. Houten: Lannoocampus.
Heijerman, A. (2013). Tics. Handboek voor ouders en leerkrachten. Huizen: Pica.
Verdellen, C., Wertenbroek, A. & Cath, D. (2018). Handboek Gilles de la Tourette. Amsterdam: Boom.
Baert, K. en Vanderbeck, G. (2007). Als je kind NLD heeft. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
Dijk, A. van (2002). Kinderen met NLD. Praktische gids voor ouders en leerkrachten. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.
Delver, B. & Hop, L. (2007). Pesten is laf! Cyberpesten is laffer. Haarlem: Vives Media.
Ruigrok, J. (2015). Handboek alles over pesten. Oirschot: Quirijn.
Van Stigt, M. (2014). Alles over pesten. Amsterdam: Boom uitgevers.
Visser, A. (2016). Meidenvenijn in het basisonderwijs. Preventie en aanpak. Huizen: Pica.
Visser, A. (2018). Meidenvenijn in het voortgezet onderwijs. Preventie en aanpak. Huizen: Pica.
Visser, A. (2019). Meidenvenijn in het MBO. Preventie en aanpak. Huizen: Pica
Wiseman, R.(2009). Queenbees and wannabees. Helping your daughter survive cliques, gossip, boyfriends and the new realities of Girl World. Londen: Piatkus.
Fiddelaers-Jaspers, R.(2011). De rouwende school. Handboek voor primair en voortgezet onderwijs en mbo. Heeze: In de Wolken.
Fiddelaers-Jaspers, R.(2020). Jong verlies. Rouwende kinderen serieus nemen.Utrecht: Ten Have.
Roosmalen, T. ; Fiddelaers- Jaspers, R. & Lavell, M. (2020). Een pleister tegen tranen. Ondersteuning van kinderen en jongeren met een ernstig ziek ouder. Heeze: In-de-Wolken.
Van Lent, W. (2020). Mannen hebben minder taal voor rouw. Interview. Happinez, nr. 3, jrg. 2020, p 107-117.
Gerrits, E. (2017). Handboek taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho.
Vissers, C. (2021). Taal in het kwadraat. Kinderen met TOS beter begrijpen. Huizen: Pica
Asselman, M., Offerman, E., Wassink-de Stigter, R., Buijze, J., Golbach, M., Kooijmans, R., De Berk, A., Nelen, W., & Helmond, P. (2019). Traumasensitief Onderwijs – een handboek bij de implementatie. Sittard: Consortium Traumasensitief Onderwijs.
Beukeboom, L. (2023). De voetbaltrainer en ik. Over seksueel grensoverschrijdend gedrag. 10-18 jaar.
Bomber, L. M. & Hughes, D. A. (2013). Settling to learn. Settling Troubled Pupils to Learn. Why Relationships Matter in School. Worth Publishing.
Bomber, L. M. (2010). What about me? Inclusive Strategies to Support Pupils with Attachment Difficulties Make it Through the School Day. Worth Publishing.
Dix, P. (2017). When the adults change, everything changes. Seismic shifts in school behaviour. London: Independent Thinking Press.
Forbes, H.T. (2013). Help for Billy. A Beyond Consequences Approach to Helping Children in the Classroom. Beyond Consequences Institute.
Van IJzerdoorn, M. & Bakermans-Kranenburg, M. (2010). Gehechtheid en trauma. Deventer: Hogrefe.
Lam, E. (2016). Risicokind of evenwichtskunstenaar. Kind zijn ondanks een moeilijke thuissituatie. Schiedam: Scriptum.
Levine, P. & Kline, M. (2009). Het weerbare kind. Traumawerk bij kinderen. Haarlem: Altamira.
Lindauer, R. & Boer, F. (2013). Trauma bij kinderen. Houten: Lannoocampus.
Mol, P. (2015). Passend onderwijzen. Pedagogisch vakmanschap in de klas. Tielt: Lannoocampus.
Mol, P. (2019). De leraar centraal. Beginselen van de provocatieve pedagogiek. Tielt: Lannoocampus.
Van Oudheusden, H. (2018). Teaching refugee children. A hero’s journey. New York: Apollo Books.
Rossen, E. & Hull, R. (2012). Supporting and Educating Traumatized Students. A Guide for School-Based Professionals. Oxford: Oxford University Press.
Souers, K. (2016). Fostering Resilient Learners. Strategies for Creating a Trauma-Sensitive Classroom. Association for Supervision & amp; Curriculum Development
Schippers, M. e.a. (2020). Veerkracht versterken van vluchtelingkinderen. Utrecht: Nidos.
Shanker, S. & Barker, T. (2016). Zelfregulatie bij kinderen. Antwerpen: Spectrum.
Bannink, F. (2009). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Harcourt Publishers.
Beemen, L. van (1995). Ontwikkelingspsychologie. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Boerefijn, J. & Bergsma, A. (2014). Gelukkig voor de klas. Ga voor meer werkplezier en betere leerprestaties. Houten: Lannoocampus.
Bokhorst, K. (2002). Praktijkboek Interne Begeleiding. Baarn: HB uitgevers.
De Bruyckere, P. en Hulshof, C. (2013). Jongens zijn slimmer dan meisjes en andere mythes over leren en onderwijs. Houten: Lannoocampus.
Cauffman, L. en Dijk, D.J. van, (2010). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Amsterdam: Boom/Lemma.
Crone, E. Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker.
Facer, J. (2022). Culture Rules. Creating schools where children want to learn and adults want to work. Londen: Routledge.
Groot, R. de en Paagman, C.J. (2003). Denkbeelden over beelddenken. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Utrecht: Agiel.
Gielis, P.; Konig, A. en Lap, J. (2007). Begeleiden van de groep. Houten: KPC
Glorieux, P. en Vanthomme, J. (2010). Zorgzame klas. psycho-educatie voor de basisschool. Leuven/Den Haag: ACCO.
Klamer-Hoogma, M. (2018). Klassenmanagement. Groningen: Noordhoff uitgevers.
Krab, K.J., en Boer, H. de (1997). De professionele leerkracht. Amersfoort: CPS.
Langelaar, T. en Plomp, W. (2007). De excellente leerkracht. De fundamenten van zijn succes. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Maniet- Bellermann, P. (red). (2003). Wij zijn niet dom! Praktische tips van en voor leerlingen met leerstoornissen. Apeldoorn: Garant.
Meijer, W. en Schölvink, M. (2010). Effectieve leerling besprekingen in het basisonderwijs. Werkboek met handreikingen, vuistregels en oefeningen voor interne begeleiders in het basisonderwijs. Amersfoort: CPS.
Meijder, W. (2005). Consultatieve leerlingbegeleiding. Van theorie naar praktijk. Herziene druk. Amersfoort: CPS.
Nuthall, G. (2007). The hidden lives of learners. Wellington: NZCER Press.
Pameijer, N. (2017). Handelingsgericht werken. Samen werken aan schoolsucces. Leuven: Acco.
Pameijer, N. en Beukering, T. van (2009). Handelings gericht werken voor de interne begeleider: een handreiking. Samen met leerkracht, kind en ouders aan de slag. Leuven: Acco.
Pameijer, N. en Beukering, T. van (2009). Handelings gerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering bij onderwijsproblemen. Leuven: Acco.
Swaab, H. ;Bouma, A. ; Hendrikse, J. en Konig, C. Klinische ontwikkelings neuropsychologie. Over aanleg, omgeving en verandering. (p71-90). Deventer: Bohn Stafleu van Loghum.
Teggelaar, J.; Bos, van den J.; en Monster, T. (2010). Oplossingsgericht werken met leerlingen. Sleutels voor het professionaliseren van begeleiding. Amsterdam: Nelissen.
Timmerman, K. (2007). Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Leuven: Acco.
Visser, Y. (2009). Coaching in het primair onderwijs. Amersfoort: CPS
Wolf, K. van der, (2007). In het hoofd van de meester. Gedragsproblemen in de onderwijspraktijk in ecologisch perspectief. Utrecht: Uitgeverij Agiel.
Wolf, K. van der en Beukering, T. (2009). Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren. Leuven: Acco.
Wyffels, D. (2006). Hoe coach ik mijn klas. De basisgids voor klassenmanagement. Tielt: Lannoo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.