Mijn naam is Anton Horeweg. Bijna veertig jaar stond ik met hart en ziel voor de klas in het basisonderwijs. Inmiddels geef ik met evenveel passie trainingen en studiedagen over onderwerpen als traumasensitief onderwijs, hechtingsproblemen in de klas, executieve functies en de schoolbrede aanpak van gedrag.
Mijn liefde voor kinderen die het lastig hebben, begon al tijdens mijn stages op de PABO. Juist die leerlingen die het moeilijk vinden om het meest handige gedrag te laten zien, raakten iets bij me. Ze vroegen om iets anders, iets extra’s – en daar wilde ik bij helpen.
Aan het begin van mijn loopbaan koos ik daarom bewust voor LOM-scholen (nu sbo), en later voor scholen in wijken waar kinderen niet altijd vanzelfsprekend de juiste ondersteuning krijgen. Werken op plekken waar kinderen alle steun nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen, dát geeft mij voldoening. En het gaf me ook de motivatie om me te blijven verdiepen in gedrag, trauma en onderwijs.
Wat ik nu graag zou toevoegen aan mijn werk, is het begeleiden van studenten of starters in het onderwijs. Nieuwe leraren helpen groeien in het mooiste vak van de wereld lijkt me een waardevolle volgende stap.
Na een masterstudie bij het Seminarium voor Orthopedagogiek, die ik cum laude heb afgerond, ben ik sinds 2009 gedragsspecialist (MSEN).
Ik ben gecertificeerd gedragsspecialist en voldoe aan de kwaliteitseisen van de LBBO (Landelijke beroepsgroep Begeleiders in het Onderwijs).
Ook ben ik gecertificeerd traumatrainer vanuit de opleiding van Leony Coppens.
Ik ben gecertificeerd trainer bij Samen sterk Zonder Stigma.
In 2024 heb ik de opleiding ‘Talentenfluisteraar‘ gedaan. Ik vind het leuk en nuttig om talentgesprekken te voeren met kinderen. Zo’n gesprek zorgt ervoor dat kinderen hun eigen talenten onder woorden kunnen brengen zodat zij meer veerkracht en weerbaarheid ontwikkelen. Het gaat uitstekend samen met traumasensitief onderwijs.
In 2025 heb ik me nog verder verdiept in trauma met twee meerdelige webinarseries van Bessel van der Kolk over Traumasporen en van Deb Dana over de Polyvagaaltheorie.
Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen. Ik volg dan ook zoveel mogelijk de ontwikkelingen op gebied van gedrag en leren en schuif regelmatig aan bij congressen en webinars. Er is altijd iets te leren! Wat ik zoal volg vind je hier.
Ik geloof in bundelen van krachten en delen van alle inzichten en alle kennis die er beschikbaar is, met als doel collega’s te ondersteunen en kinderen en ouders bij te staan als het ‘even niet zo vlotjes loopt’ op het gebied van gedrag. Op de pagina onderwijsartikelen over gedrag, mijn podcastpagina over onderwijs en gedrag of mijn blog over onderwijs vind je meer over mijn visie.
Tegenwoordig werk ik vooral als zelfstandig onderwijstrainer, soms in samenwerking met Ingrid van Essen.
Sinds 2013 schrijf ik boeken over gedrag in de klas, traumasensitief onderwijs, executieve functies, kinderen met hechtingsproblemen, faalangst en andere thema’s die belangrijk zijn voor onderwijsprofessionals. Inmiddels zijn er 21 onderwijsboeken verschenen, waarvan veel titels verplichte of aanbevolen literatuur zijn op PABO’s, lerarenopleidingen en Master EN-opleidingen in Nederland en Vlaanderen.
Mijn boeken combineren wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring en zijn bedoeld om leraren, intern begeleiders en schoolleiders te helpen gedrag beter te begrijpen én positief te beïnvloeden.
Hieronder vind je alle verkrijgbare titels.
Faalangst in de klas (21ste boek, mei 2025) Bestel
De traumasensitieve school (herziene editie, 4e druk) – uitgebreide, geactualiseerde versie- over kinderen met trauma in de klas. Bestel
Gedragsproblemen in de klas (nieuwe editie, 2e druk) – basiswerk voor preventief werken met jongeren. Praktisch boek over gedrag voor vo en mbo docenten. Bestel
In gesprek met ouders(4e druk) – over een positieve relatie tussen school en thuis (samen met Ingrid van Essen). Praktisch boek over oudercontact en allerlei gesprekken met ouders die je hebt. Bestel
Executieve functies ontwikkelen in de klas (3e druk) – praktisch boek van Anton Horeweg over leerkrachthandelen tijdens de les om zo executieve functies te ondersteunen en ontwikkelen. Bestel
Kinderen met hechtingsproblemen in de klas (4e druk) – een boek dat diep in de hechtingstheorie duikt, maar bol staat van de praktische tips. Bestel
Ongewild lastig – geheel herschreven, met nieuwe hoofdstukken over TOS en DCD. Bestel
Niet jouw schuld – voor het voortgezet onderwijs Praten over kindermishandeling en ACE’s in je mentorklas. Bestel
Als je leerling stil is – over teruggetrokken gedrag in de klas. Bestel
Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap – Een boek dat psycho educatie geeft over kindermishandeling (groep 7 &8). 3e druk. Bestel
Handboek Gedrag op school – driedelig naslagwerk, over neurodiversiteit in de klas. 3e druk. Bestel
ADHD in de klas – praktisch handboek, met tips om kinderen in de klas te ondersteunen. 3e druk (2024). Bestel
Voorkom lastig gedrag – over preventief werken aan gedrag, derde druk (2023). Bestel
De traumasensitieve school – aanbevolen door o.a. Rijksuniversiteit Groningen, 9 herdrukken. Herziene versie, zie bovenaan de pagina.
Wat stuitert daar door je klas? – over leerlingen met ADHD en hun leraren. Herziene versie ADHD in de klas.
Werkboek Gedragsproblemen in de klas – vo en po – als intervisie-instrument
Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs – verplicht bij veel lerarenopleidingen
Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs – verplichte literatuur op de PABO
Dankzij het succes van mijn zeer praktijkgerichte boeken, mijn veertig jaar ervaring als leerkracht én de enthousiaste reacties van scholen spreek ik regelmatig op congressen, studiedagen en teamdagen over gedrag in de klas.
Mijn lezingen zijn praktisch en direct toepasbaar, net als mijn boeken en deze website. Leerkrachten en docenten kunnen er de volgende dag mee aan de slag. Want daar gaat het om: wat kun je als professional in de klas doen om je leerlingen beter te ondersteunen.
Op mijn LinkedInprofiel of via de homepage lees je hoe collega’s mijn lezingen en trainingen ervaren.
Ik neem deel aan verschillende expertgroepen op het gebied van gedrag en kindontwikkeling. Zo was of ben ik betrokken bij onder andere:
De Expertgroep ADHD, ODD/CD, Angst en Depressie van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC-KJP) en het NCOJ
De Landelijke Expertgroep Basisondersteuning Executieve Functies
De Kerngroep van het VECK (Vlaams Expertisecentrum Kindermishandeling)
De Werkplaats ADHD en Druk Gedrag, waarvoor ik ook een vlog heb gemaakt
Mijn deelname aan deze expertgroepen zorgt ervoor dat ik mijn lezingen en trainingen baseer op de laatste wetenschappelijke inzichten én praktijkervaring.

Studiedag of keynote lezing van Anton Horeweg, klassenobservatie of traject: Ik maak de theorie praktisch toepasbaar, zodat je er als leraar, intern begeleider of directeur morgen wat mee kunt in je klas of school.

Onderwijsboeken van Anton Horeweg zijn op veel opleiding verplicht of aanbevolen. Dat komt omdat ze gedegen theorie koppelen aan je dagelijkse klassenpraktijk, zodat je de tips meteen kunt toepassen in je klas of school. Geschreven vanuit 40 jaar onderwijservaring en veel studie. Bekijk ze hier.

Dit is de link naar alle kennispagina's over gedrag van Anton Horeweg. Neurodiversiteit en neurodivergentie, preventief werken aan gedrag in de klas en kinderen ondersteuning bieden met gedrag. Aandacht voor Groepsvorming, klassenmanagement, leerkrachtgedrag, ADHD, ADD, TOS, trauma, executieve functies, DCD, hechtingsproblemen bij kinderen en nog veel meer.

De masterclass traumasensitief onderwijs met Anton Horeweg & Ingrid van Essen helpt leerkrachten, intern begeleiders, mentoren, zorgcoördinatoren en directeuren een veilig leeromgeving te maken voor kinderen die ACE's en trauma meemaken. Leer traumasensitief lesgeven praktisch vorm te geven.
Schrijf je nu in
Nieuwe datum Masterclass trauma:
14 januari 2026.
Driedaagse traumatraining:
29 oktober, 13 en 24 november 2025 (VOL) Nieuwe data: 4 maart, 17 maart en 1 april 2026.