Onderwijsboeken

Alle onderwijsboeken van Anton Horeweg op een rij.

Bekijk ook onderwijsboeken over: gedrag, didactiek of schoolontwikkeling.

Praktische boeken

De traumasensitieve school (1e druk juli 2024; 2de druk sept. 2024)

Een uitgebreide herziene versie van het succesvolle boek De traumasensitieve school (9 herdrukken en een vijf sterren beoordeling). Nu met nog veel meer praktische tips en good practices van scholen uit Nederland en België. September 2024: 2de druk!
5 Sterren Review JSW, 19 november 2024.

Kinderen met hechtingsproblemen in de klas (3e druk)

Dit boek leert je hoe hechting werkt in de klas- en schoolomgeving, en hoe je er best mee omgaat. Je krijgt handvatten om een goed evenwicht te vinden tussen gedrag corrigeren en verbinding maken.

Executieve functies ontwikkelen in de klas (3e druk)

Gedragsexpert Anton Horeweg kijkt in dit boek naar alle aspecten van de executieve functies. Hij laat in dit boek zien dat het vooral gaat om goed lesgeven, waarbij je de leeromgeving in orde hebt en de juiste ondersteuning biedt.

Voorkom lastig gedrag (3e druk)

In dit boek beschrijft Anton Horeweg hoe je naar gedrag kunt kijken; waarom we dat soms op de verkeerde manier doen en waarom gedrag soms een probleem wordt. Hij gaat ook in op wat er áchter dat gedrag zit en hoe je sommige valkuilen kunt vermijden. Boordevol praktijkvoorbeelden.

ADHD in de klas (3e druk)

ADHD in de klas van Anton Horeweg geeft je, aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten, een duidelijk beeld van ADHD. De vele verhalen uit de praktijk en didactische tips helpen je om leerlingen met aandachtsproblemen te ondersteunen.

Handboek Gedrag op school (2e druk)

EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen. Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht.

Gedragsproblemen in de klas

Gedragsproblemen in de klas. Basiswerk voor preventief werken met jongeren geeft je de antwoorden die je meteen kunt gebruiken, helder uitgelegd en gebaseerd op de dagelijkse praktijk. Het is een handig overzicht van gedrags-en ontwikkelingsstoornissen die je bij jongeren kunt tegenkomen.

Als je leerling stil is

Stille leerlingen blijven vaak ‘onder de radar’ van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen, en die het gewoon fijn vinden ‘stil’ te zijn. andere stille kinderen 'durven' niet op te vallen. We missen de subtiele signalen die zij uitzenden; en soms zijn er simpelweg geen signalen te zien. Juist zij hebben onze aandacht hard nodig.

Ongewild lastig

Neurodivergente kinderen worden vaak als ‘lastig’ ervaren. Mensen in hun omgeving denken nogal eens dat hun gedrag te wijten is aan de opvoeding. Deze kinderen hebben vaak extra moeilijkheden te overwinnen en worden soms beperkt in hun dagelijks leven. Dit toegankelijke boek is voor ouders, opa en oma’s, ooms en tantes, sportcoaches, studenten, leerkrachten en klassenassistenten.

Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap (3e druk)

Maak kindermishandeling en ace's bespreekbaar op school. In dit boek lees je wat er kan gebeuren als je iets ergs meemaakt of als je het thuis niet altijd fijn hebt. Meester Anton vertelt hoe je je kunt voelen, met wie je daarover kunt praten, en vooral: dat het niet jouw schuld is! Voor kinderen vanaf 10 jaar.

Niet jouw schuld!

In dit boek voor jongeren van 12 tot 18 jaar, geschreven door Anton Horeweg, kun je lezen over verschrikkelijke gebeurtenissen die iedereen kunnen overkomen, maar waar we vaak niet over willen praten. Gepest worden, overlijden van een naaste, een ernstige ziekte krijgen, mishandeld of misbruikt worden, te maken krijgen met een loverboy, sextortion of zelfs een oorlog. Jongeren die dit soort dingen meemaken, denken misschien dat wat hun overkomt normaal is, pech is, of gewoon hun eigen schuld. Iemand moet uitleggen dat dit niet klopt.

In gesprek met ouders. Een positieve relatie tussen school en thuis (2de druk).

Hoe communiceer je met lastige of moeilijk bereikbare ouders? Welke systemische interventies bestaan er voor effectieve gespreksvoering? Wat zijn de zeven uitgangspunten voor een positieve relatie? Wil je jouw vaardigheden en plezier in het voeren van oudergesprekken verbeteren? In gesprek met ouders zit boordevol praktische tips en voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk om een vruchtbare samenwerking met ouders op te bouwen en te onderhouden. Dit boek zal je helpen om professioneel te blijven en een sterke verbinding aan te gaan, zelfs in uitdagende situaties.

Niet meer leverbaar

Niet meer te verkrijgen in de winkel, wellicht in de bibliotheek: Wat stuitert daar door je klas (2017) Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs (2013) Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs (2017). De traumasensitieve school (2018) Deze boeken hebben herschreven versies. Zie hierboven.