Onderwijsboeken | Artikelen

Anton Horeweg schrijft theoretisch goed onderbouwde, praktische, makkelijk leesbare boeken over preventief omgaan met gedragsproblemen, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen, trauma en hechtingsproblemen. Ze zijn geschreven vanuit meer dan 35 jaar onderwijservaring en veel studie.

Alle boeken staan vol tips om gedragsproblemen te voorkomen en kinderen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen te ondersteunen. Uitgangspunt: als de leraar zijn gedrag verandert, nemen de problemen vaak af. Met de handreikingen kun je morgen aan de slag in je klas. Het zijn vaak verrassend kleine dingen die kinderen met grote problemen kunnen ondersteunen.

Heb je mijn boeken al of wil je andere onderwijsboeken? Klik dan HIER.

Verplichte literatuur:

De boeken zijn inmiddels verplichte literatuur bij lerarenopleidingen in Nederland en België en worden aanbevolen bij de opleiding tot gedragsspecialist (Master Educational Needs.)

Binnenkort verschijnt: Handboek Gedrag op school

In deze uitgebreide, zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen. Het is niet bedoeling om ‘labeltjes’ te plakken: de boodschap blijft boven alles dat kinderen doen zoals ze doen uit onmacht en niet uit onwil! Verandering meestal komen vanuit de leerkracht: De vele handreikingen in de boeken kunnen daarbij helpen.

Binnenkort: ADHD in de klas. Verwacht mei 2021. Een handig boek om leerlingen met AD(H)D te ondersteunen in je klas.

 

Voorkom Latig Gedrag

Verschenen 2020: Voorkom lastig gedrag

In deze handzame uitgave beschrijft Anton Horeweg hoe je naar gedrag kunt kijken; waarom we dat zo nu en dan op de verkeerde manier doen en waarom gedrag soms een probleem wordt. Ook gaat hij in op de vraag wat er áchter dat gedrag zit. Recensie(2021).

[/one_third_first] Dit is een verschrikkelijk boek

Verschenen 2020: Dit is een verschrikkelijk boek

In Dit is een verschrikkelijk boek lees je wat er kan gebeuren als je iets ergs meemaakt of als je het thuis niet altijd fijn hebt. Meester Anton Horeweg vertelt hoe je je kunt voelen, met wie je daarover kunt praten, en vooral: dat het niet jouw schuld is! Een informatief boek om kindermishandeling en andere aces te bespreken in je klas. Goed voorbereiden? Lees hier hoe.   Met online lesvoorbereiding per hoofdstuk. 2de druk 2021.Voor groep 7, 8 en de brugklas. 

[/one_third]

Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs

Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs biedt leerkrachten een praktisch overzicht van gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die je bij kinderen in de klas kunt tegenkomen en hoe je hiermee kunt omgaan.

Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs

Anton Horeweg schreef speciaal voor het voortgezet onderwijs aangepaste versie van het succesvolle boek Gedragsproblemen in de klas.  Het leert docenten ‘achter het gedrag’ te kijken. Het helpt leraren om leerlingen die het lastig hebben op school beter te ondersteunen.

De traumasensitieve school

In de traumasensitieve school (4e druk) gaat Anton Horeweg, leraar en gedragsexpert, in op het gedrag van kinderen die onveilig opgroeien. Je leert over de impact van  ace’s en trauma op het gedrag in de klas. Leer kijken door een traumabril en leer traumasensitief lesgeven. De leraar kan voor getraumatiseerde kinderen veel betekenen.

ADHD in de klas

ADHD: geen kind vraagt erom, maar ze hebben het soms wel. Dat kan lastig zijn en het lijkt soms wel of niemand ze snapt. Hun ‘lastige’ gedrag is geen onwil. Het is onmacht. Kunnen we deze drukke, vaak chaotische kinderen helpen? Anton Horeweg vindt van wel. Een leraar die deze kinderen ondersteunt is onmisbaar!

Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs (werkboek)

Dit werkboek voor studenten, intern begeleiders en gedragsspecialisten biedt een praktische basis om de kennis uit Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs toe te passen, de student of het team te leren reflecteren op het eigen gedrag en daarmee te oefenen in de klas.

Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs (werkboek)

Dit praktische werkboek is te gebruiken bij het succesvolle boek Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Het bevat opdrachten en oefeningen die er voor zorgen dat de verworven kennis geïntegreerd kan worden in het dagelijks handelen van de (toekomstige) leraar. Ook goed te gebruiken voor intervisie met je (kern) team of zorgcoördinatoren.

Andere mooie onderwijsboeken vind je HIER.

Bereik mij
Executieve functies

Aansturende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.