Onderwijsartikelen | Onderwijsboeken

Onderwijsartikelen van Anton Horeweg. Meer lezen over onderwijs, gedrag en leren? Klik hier.

Blogs Anton Horeweg lezen? Klik hier.

2024

Horeweg, A. (2024). Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen. Wij-leren.nl. 29 mei 2024. Bekijk.

Horeweg, A. (2024). Zeven tips voor werken met speciale kinderen. Interview Anton Horeweg & Trix van Lieshout, AOB, maart 2024. Bekijk.

Horeweg, A. (2024). Traumasensitief onderwijs, met aandacht voor álle kinderen: ook de stille. gedragsproblemenindeklas.blogspot.com. Bekijk.

Horeweg, A. (2024). Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor. gedragsproblemenindeklas.blogspot.com. Bekijk.

2023

Horeweg, A. (2023). Ontworteld. gedragsproblemenindeklas.blogspot.com. Bekijk.

Horeweg, A. (2023). Toxische schaamte. gedragsproblemenindeklas.blogspot.com. Bekijk.

Horeweg, A. (2023). Meidenvenijn. Pestpectief, mei 2023. Bekijk.

Horeweg, A. (2023). Samen zorgen voor goed gedrag. Pleidooi  voor een schoolbrede aanpak, Basisschool Management, nr. 2. 2023. Download.

Horeweg, A. (2023). Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. Onderwijscommunity, 20-02-2023. Bekijk.

Horeweg, A. (2023). Trauma: Geen kind komt naar school om de boel op stelten te zetten. Blik op hulp. Bekijk.

Langendoen, C. (2023). Interview met Anton Horeweg. ‘Kennis en ervaring delen in het belang van kinderen,’ AD, 28-01-2023. Bekijk.

2022

Horeweg, A. (2022). Hoe krijg je stille leerlingen in het vizier? Tijdschrift voor Intern Begeleiders, nr. 5, november 2022. Download.

Horeweg, A.(2022).  Verlaag de drempel. Bespreek nare ervaringen in de klas. Vlam Magazine, november 2022. Bekijk.

Horeweg, A. (2022). Als je nou eens níet druk bent? BalansKids, oktober 2022, p. 12-15. Download.

Horeweg, A. (2022). Kun je traumasensitief werken en pesten stoppen? Gedragsproblemenindeklas.blogspot.com. Week tegen pesten 2022. Bekijk.

Horeweg A. (2022). Wat ben je stil. Is er iets? Balans Magazine 03, jrg. 35, sept. 2022, p.12-13. Bekijk.

Horeweg, A. (2022). Een puber met hechtingsproblemen in je klas. Gedragsproblemenindeklas.blogspot.com, september, 2022. Bekijk.

Horeweg, A. (2022). Folder (school)trauma. Balans Oudervereniging. Download.

Horeweg, A. (2022). Naar traumasensitief Onderwijs, Basisschool Management 5, juni 2022, p 08-10. Download.

Horeweg, A. (2022). Als je leerling stil is, LBBO Beter Begeleiden, nr 2, mei 2022, p18-21. Download.

Horeweg, A. (2022). Oorlog in Oekraïne: praten erover in je klas? En hoe dan? Gedragsproblemenindeklas blogspot. Bekijk.

2021

Lebouille, M.(2021). Grootmeester in gedrag. Interview met Anton Horeweg. Didactief, 08-04-2021. Bekijk.

Horeweg, A. (2021). Praten over kindermishandeling. Complete les. JSW, november 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). Weet je wel wat je losmaakt? Waarom je kindermishandeling toch moet bespreken op school. JSW Online, nov. 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. Wij-leren, november 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). ADHD in de klas, juni 2021, Onderwijscommunity. Download.

Horeweg, A. (2021). Verslaafd, maar niet aan school. Onderwijstijd  nr. 2, juni 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). Kindermishandeling bespreken. Is dat nou wel zo nodig? Vlam Magazine, april 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). Kindermishandeling bespreekbaar maken.Wij-leren.nl, maart 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). De coronacrisis en onderwijs. Onderwijstijd nr. 1, februari 2021. Download.

Horeweg, A. (2021).Traumasensitieve school in coronapandemie. RVKO, Koerier special, februari 2021. Download.

2020

Horeweg, A. (2020). Hoe voorkom je lastig gedrag? LBBO, Beter Begeleiden, november 2020. Download.

Horeweg, A. (2020). Ammehoela, pesten hoort helemaal niet bij het leven. Balans Magazine, mei 2020. Download.

Horeweg, A. (2020). Traumasensitief werken tijdens corona. LBBO, Beter Begeleiden special, mei 2020. Download.

Horeweg, A. (2020). Kinderen ondersteunen in crisistijd. Lerarencollectief, april 2020, Download.

Horeweg, A. (2020). Een traumasensitieve school: Hoe maak jij het verschil Onderwijs community, september 2020. Download.

Horeweg, A. (2020). Kinderen met trauma in je klas. JSW, nr 7 maart 2020, Download

Horeweg, A. (2020). De traumasensitieve school: Wat levert het de leerling op? LBRT Magazine, jrg. 28, nr 1, feb. 2020, p14-16. Download.

2019

Wiesman, A. (2019). Als leerkracht kun je absoluut verschil maken. Interview Anton Horeweg, Augeo Magazine,16, 4, dec. 2019, p. 1-5. Download.

Horeweg, A. & Hoogerheide, N. (2019). Schooltrauma. Wat is het en hoe ga je er mee om? LBBO Beter Begeleiden, jrg. 9, sept. 2019, p. 12-16. Download.

Horeweg, A. (2019). Meisjes met ADHD, Zorgbreed, jrg. 16, nr. 3 2019, p. 15-19. Download.

Horeweg, A. (2019). Ons onderwijs is ziek, LinkedIn september 2019. Download.

Horeweg, A. (2019). De echte Dreamschool, LinkedIn, juni 2019. Download.

Horeweg, A. (2019). Verwachtingen zichtbaar maken. Het Pygmalion effect. Zorgprimair, nr. 3, mei 2019, p. 24-27. Download.

Kuulaars, N. (2019). Je kunt je pas goed voelen als je jezelf accepteert. Interview met Anton Horeweg. Balans Magazine, nr 01, feb. 2019, p. 40-43. Download.

Horeweg, A. (2019). Kinderen met psychotrauma. Zorg Primair, februari 2019. Download.

2018

Horeweg, A. (2018). Geen kind komt naar school om de boel op stelten te zetten Blik op hulp, april 2019. Download.

Horeweg, A. & Schmeier, M. (2018). Stilte in de klas, Zorg Primair, nr. 08, dec. 2018, p. 22-25. Download.

Horeweg, A. (2018). Explosief/agressief gedrag in de klas: wat kun je doen? Wij-leren, november 2018. Download.

Gedrag verkeerd, kind zelf oké. Interview met Anton Horeweg. De Havenloods. Bekijk.

Horeweg, A. (2018). Schoolbrede aandacht voor het getraumatiseerde kind, LBBO Beter Begeleiden, jrg. nr 8, sept. 2018, p. 40-43. Download.

Marreveld, M. (2018). Het ligt nooit aan het kind. Interview met Anton Horeweg. Didactiefonline, juni 2018, p. 1-9. Download.

Horeweg, A. (2018). De toekomst van een getraumatiseerd kind bestaat uit de komende 15 seconden, Blik op hulp, mei 2018. Download.

Horeweg, A. (2018). Kinderen in de knel interesseren ons geen knal, LinkedIn, mei 2018. Download.

Horeweg, A. (2018). Dat komt bij ons op school niet voor, LinkedIn, maart 2018. Download.

Schults, Y. (2018). Gedrag verkeerd, kind zelf oké. Interview Anton Horeweg. De Botlek, januari 2018. Download.

Houben, E. (2018).Handel preventief in plaat van curatief. Interview met Anton Horeweg, Interview over de rol van de gedragsspecialist, LBBO Beter Begeleiden, maart 2018, p. 6-9. Download.

2017 Onderwijsartikelen Anton Horeweg

Nieuwstadt, M. (2017). Grip op stuiterballen: Meester Anton weet raad met drukke kinderen, AOB Onderwijsblad, nr. 09, sept. 2017, p.28-31. Download.

Bors, G. (2017). In pittige klassen kan ik het verschil maken. Interview met Anton Horeweg, Balans Magazine, 2017 en Nivoz, 2018. Download.

2016 Onderwijsartikelen Anton Horeweg

Bors, G.(2016). Meer begrip voor het kind. Interview met Anton Horeweg, Balans Magazine nr. 4, 2016, p. 18-20. Download.

Horeweg, A. (2016). Hoe maak je een goede groep? JSW, jrg. 100,  nummer 10. p.6-9. Download.

2015 Onderwijsartikelen Anton Horeweg

Ubert, N. (2015). Mees heeft je wat te leren. Interview met Anton Horeweg, Noord-Hollands Dagblad, juli 2015 Download.

Horeweg, A. (2015). Ik ben een beetje irritant, ASS Magazine, nov. 2015. Download.

Van den Bergh, E. (2015). Geen grapjes of cynisme, maar duidelijke regels. Interview met Anton Horeweg, Schooljournaal, nr.2, p. 42-43. Download.

2014 Onderwijsartikelen Anton Horeweg

Horeweg, A. (2014). Explosief gedrag bij kinderen. Wat kun je doen in de klas? wij-leren, 2014. Download.

2012 Onderwijsartikelen Anton Horeweg

Horeweg, A. (2012). Luister eens naar me! Soebar, week van de opvoeding, december 2012. Download

Bestel mijn boeken

Bereik Anton Horeweg
Executieve functies

Uitvoerende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.