Kinderen met NLD of Nonverbal Learning Disabilities of niet verbale leerstoornis) praten als de beste, maar leren vrij moeilijk op school. Ze hebben problemen met ruimtelijk inzicht en oorzaak-gevolgrelaties. Vaak wil daarom rekenen of begrijpend lezen niet vlotten. Ze zijn onhandig en houterig, waardoor gym en sport vaak moeizaam gaan. Ze hebben vaak een rigide denkpatroon en passen zich moeilijk aan nieuwe situaties aan. Hun fijne motoriek is ook niet geweldig, wat je terugziet in hun bijna onleesbare handschrift. Het sociaal inzicht is vaak mager. Soms hebben ze dan ook moeite met het maken van vrienden.
Het werktempo van deze kinderen ligt laag, waardoor ze moeite hebben om het tempo op school bij te houden. Kinderen met NLD hebben een disharmonisch intelligentieprofiel. Hun verbale IQ is significant hoger dan hun performale IQ, wat wil zeggen dat ze alles prima kunnen verwoorden, maar dat ze dingen vaak moeilijk in hun schrift krijgen. NLD is een neuropsychologische ontwikkelingsstoornis, die zijn oorsprong vindt in de rechter hemisfeer van de hersenen.
Kinderen met Nonverbal Learning Disabilities worden vaak niet herkend, omdat hun verbale vaardigheden zo goed zijn. jonge kinderen met NLD worden vaak in eerste instantie als kinderen met ADHD of Autisme geclassificeerd. In het algemeen geldt dat de moeilijkheden van deze kinderen groter worden, naarmate ze ouder worden.
Vanaf groep 3 krijgt het kind te maken met de ‘leervakken.’ Om daarin zo goed mogelijk te begeleiden, volgen hieronder een aantal handreikingen. Besef goed, dat niet alle tips bij elk kind werken. Elk kind met Nonverbal Learning Disabilities is immers uniek en heeft zijn eigen aanpak nodig.
Kinderen met NLD hebben visueel-ruimtelijke problemen. Bij topografie kunnen problemen ontstaan, omdat ruimtelijke ordening en ruimtelijke oriëntatie een grote rol speelt bij dit vak. Door rekening te houden met een aantal punten kun je het kind ondersteunen:
Tenslotte: Uit onderzoek in Nederland en België blijkt dat kinderen met NLD in alle onderwijsniveaus hun weg vinden. Je vindt deze kinderen dus in het Praktijkonderwijs, maar ook op HAVO en VWO. Later volgen nog vele andere opleidingen. Wel is het zo, dat ze vrijwel allemaal tegen de volgende moeilijkheden aanlopen:
Met bovenstaande tips en ideeën kun je als leerkracht misschien een aantal van de moeilijkheden verminderen of uit de weg ruimen.
Meer lezen over NLD? In mijn boeken vind je een hoofdstuk geschreven over NLD.
Meer boeken over gedrag, didactiek en schoolontwikkeling
Alle literatuur van de site vind je hier.
Baert, K. & Vanderbeck, G. (2012). Mijn kind heeft NLD. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Tielt: Terra Lannoo.
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school. Huizen: Pica.
Horeweg, A. (2024). Gedragsproblemen in de klas. Basiswerk voor preventief werken met jongeren. Tielt: Lannoocampus.
Kievit, A. (2012). NLD bij kinderen. Als een kind non-verbale leerproblemen heeft. Tielt: Lannoocampus.