Veel van onderstaande tekst over TOS taalontwikkelingsstoornissen is ontleend aan het boek Taalontwikkelingsstoornissen in de klas (2017) van Bernadette Sanders. Inmiddels zijn er ook versies voor het ‘het jonge kind’ en VO en MBO.
|
Een vroegtijdige signalering van een TOS is van groot belang. Hoe langer men wacht met een gerichte interventie, hoe groter de problemen worden, zeker op sociaal-emotioneel gebied (Sanders, 2017, 2021). Uit lopend onderzoek (2023) blijkt dat al in de kleuterklas verschil ontstaat in welbevinden tussen kinderen met een TOS en andere kinderen. Bij kinderen tot vier jaar kun je eigenlijk nog niet goed zeggen of er sprake is van TOS (Gorter, 2022). Onderstaande lijst is niet compleet en kun je niet zomaar een op een gebruiken om een diagnose te stellen, maar je kunt de lijst wel gebruiken als aandachtpuntenlijstje. Waar je op kunt letten zijn de volgende zaken:
In het algemeen is er een rij signalen die kunnen duiden op een TOS. Bewustwording hiervan is helpend om een goede ondersteuning te kunnen bieden in de klas.
Kinderen met TOS:
Kleuters met TOS gebruiken meestal weinig woorden en praten in korte zinnen. Zij hebben vaak moeite met:
Spelen met leeftijdsgenoten is daardoor lastig. Dit geldt ook voor oudere kinderen.
Vanaf groep 3 spelen de volgende zaken nog heviger mee.
Kinderen met TOS hebben vaak moeite met:
Kinderen met TOS zijn door dit alles vaak onzeker. Ze zijn bang dat ze iets verkeerd begrijpen of zeggen. Ze trekken ze zich soms terug in zichzelf of ze worden boos en opstandig.
Signalering kan via de ELS Vragenlijst Taalontwikkeling (Bochane & Luinge, 2023) in vullen.
Kinderen met een TOS hebben het zwaar op school. Ze begrijpen lange zinnen vaak niet goed. En ze maken ook vaak fouten in zinnen. Kinderen met TOS kunnen daardoor niet altijd goed zeggen wat ze bedoelen. Ze hebben daardoor ook moeite met vriendschappen (Hadley, 1991). Hun gedrag dat voortkomt uit ‘onbeholpenheid’ wordt vaak uitgelegd als moedwillig verkeerd gedrag. Uitspraken als het kind is niet gemotiveerd, het kind is chaotisch, het kind droomt veel, het kind heeft een kort lontje, zijn uitspraken die vaak gehoord worden. Op zich kloppen ze misschien wel, maar de onderliggende oorzaak wordt niet ontdekt.
Een leerkracht kan een leerling met TOS helpen door:
|
Kentalis: Masterplan geletterdheid bij TOS
Auris Taalexpres: korte filmpjes hoe je kunt ondersteunen in de klas.
Op de hoogte blijven van onderzoek door vijf samenwerkende organisaties die werken aan Taal in Zicht; Kentalis, NSDSK, Pento, Adelante en Auris.: https://projecttaalinzicht.nl/
Voor begeleiders: Spraaktaal Kids, https://www.uitgeverijpica.nl/titels/spraaktaal-kids-compleet-pica
Meer boeken over gedrag, didactiek en schoolontwikkeling
Alle literatuur van de site vind je hier.
Visser-Bochane, M. I., Reijneveld, S. A., Krijnen, W. P., Van der Schans, C. P., & Luinge, M. R. (2020). Identifying milestones in language development for young children ages 1 to 6 years. Academic Pediatrics, 20(3), 421-429. https://doi.org/10.1016/j.acap.2019.07.003
Visser-Bochane, M. I., van der Schans, C. P., Krijnen, W. P., Reijneveld, S. A., & Luinge, M. R. (2021). Validation of the early language scale. European Journal of Pediatrics, 180, 63-71 https://link.springer.com/article/10.1007/s00431-020-03702-8
Camminga, T. F., Hermans, D., Segers, P. C. J., & Vissers, C. T. W. M. (2022). De zintuigen voorbij: De relatie tussen taal, executieve functies en Theory of Mind bij mensen met taal-en hoorproblemen. Tijdschrift voor Neuropsychologie, 17, 3, 2022, pp. 121-133.
Conti-Ramsden, G., Mok, P.L.H., Pickles, A., & Durkin, K. (2013). Adolescents with a history of specific language impairment (SLI): Strengths and difficulties in social, emotional and behavioural functioning. Research in Developmental Disabilities, 34, 4161-4169.
Gerrits, E. (2017). Handboek taalontwikkelingsstoornissen. Bussum: Coutinho.
Gertner, B.L., Rice, M.L., & Hadley, P.A. (1994). Influence of communicative competence on peer preference in a preschool classroom. Journal of Speech and Hearing Research 37, 913-923.
Hadley, P.A., & Rice, M.L. (1991). Conversational responsiveness of speech and language-impaired preschoolers. Journal of Speech and Hearing Research 34, 1308-1317.
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school. Deel 3. 2de druk. Huizen: Pica.
Kamphuis, D. & Hermsen, L. (2015) TOS en ik. Verhalen over een taalontwikkelingsstoornis en hoe dat voelt. Breda: De spreekhoorn.
Leonard, B.L. (2014). Children with Specific Language Impairment. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Sanders, B. (2021). Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8 jaar). Tielt: Lannoocampus.
Schepers, A.; Goverts , T. ; Kramer, S. & Bolk, E. (2024). Project NarDev. Lopend onderzoek. Bekijk
Tomblin, J.B., Records, N.L., Buckwalter, P., Zhang, X., Smith, E. & O’Brien, M. (1997). Prevalence of specific language impairment in kindergarten children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 40, 1245-1260