Hoewel jongens ongeveer twee tot drie keer zo vaak autisme lijken te hebben dan meisjes (NVA, 2024), zijn er wel degelijk meisjes met autisme. Er wordt geschat dat 25% van de normaal begaafde mensen met autisme vrouw is (Spek, 2018). Er zijn wetenschappers die denken dat het percentage groter is, zeker in de groep meisjes en vrouwen met normaal tot hoog IQ (Loomes, e.a. 2017). De beroemdste vrouw met ASS is ongetwijfeld Temple Grandin en wellicht ken je Bianca Toeps, maar ook in je schoolklas kun je meisjes zoals zij tegenkomen.
Meisjes met autisme ‘ontdekken’ is lastig. Dat komt omdat het vaststellen van autisme gebeurt aan de hand van criteria die vooral opgaan voor jongens en mannen (Duvekot, e.a. 2017). Bij autisme denkt men in de regel als eerste aan een jongen die communicatief niet goed is, op zichzelf is en een buitensporige interesse heeft voor bijvoorbeeld zijn dinosaurus of treinen verzameling. Meisjes met autisme vertonen vaak heel ander gedrag vertonen dan jongens. De uitingsvormen zijn subtieler (Buruma, 2023). Meisjes met ASS worden daarom vaak over het hoofd gezien (Hendrickx, 2022). Vaak krijgen meisjes de diagnose ASS pas als er emotionele en gedragsproblemen zijn. (Duvekot, 2016).
Net als de jongens, kampen meisjes met autisme met problemen; de mensen om hen heen zijn onvoorspelbaar, de (sociale) omgeving ook en leren zonder samenhang te zien, valt niet mee.
School kan voor hen een beangstigende plek zijn, waar de mensen onvoorspelbaar zijn en waar voortdurend onverwachte dingen gebeuren. School is een plek waar je voortdurend op je tenen moet lopen.
Er spelen vaak executieve functieproblemen en andere leerproblemen, doordat deze kinderen het overzicht missen.
Het sociaal gedrag bij meisjes is bijvoorbeeld beter ontwikkeld dan bij jongens met ASS (Mollink, 2020). Zo zou er sprake zijn van hogere sociale motivatie, betere non-verbale communicatie, meer gangbare en seksestereotiepe interesses, meer sensorische problemen en een grotere kwetsbaarheid voor emotionele problemen (Sedgewick, e.a. 2016). Meisjes leren al op jonge leeftijd om sociaal wenselijk gedrag te vertonen. Ze proberen dan het gedrag van anderen te kopiëren en zich aan te passen. Meisjes met ASS proberen vaak ook om contact te leggen en vriendschappen te maken, maar doen dit wat onhandig of ze kunnen het niet vasthouden. Ze hebben vaak 1 of 2 hele goede vriendschappen in plaats van een groepje vriendinnen.
De emotionele problemen lijken te ontstaan doordat meisjes proberen zich aan te passen, iets wat veel energie kost en vaak niet lukt. Ook leven ze zich juist teveel in, in de emoties van anderen (Buruma & Blijd-Hoogewys, 2021). Bij meisjes met autisme zie je vaak dat ze heel veel voelen, maar niet weten wat er is en waardoor het komt. Dat kan veel last geven omdat ze hun eigen spanning niet kunnen reguleren (Spek, 2021).
De problematiek valt vooral op in nieuwe situaties, bij levensveranderingen, bij het wegvallen of ontbreken van ondersteuning en in de hersteltijd die nodig is na sociale interactie (DSM 5-TR, 2022).
Tot slot: DE leerling met ASS bestaat niet, de kenmerken gelden nooit allemaal en ook niet in dezelfde mate. Bovendien zijn veel kenmerken niet constant. Ondersteuning geven vraagt maatwerk, waarbij het zomaar kan blijken dat sommige handreikingen niet werken. Samen met leerling en ouders verder zoeken wat past bij deze leerling, deze docent(en) en deze ouders, is dan wat mijns inziens passend onderwijs is.
In Handboek Gedrag op school en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs vind je een uitgebreid hoofdstuk over autisme. Boek bestellen? Klik op de afbeeldingen onder aan de pagina.
FANN (Female Autism Network of the Netherlands).
FANN Speciale pagina voor meisjes met autisme. www.FANN.nl
NVA (Nederlandse Vereniging voor Autisme) Expertgroep Vrouwen met Autisme (EVA)
Blogpagina’s van Mandy Verleijsdonk
Een korte reportage in het Jeugdjournaal (2024).
Meer boeken over gedrag, didactiek en schoolontwikkeling
Alle literatuur van deze site zien? Klik op literatuur.
American Psychiatric Association (APA). DSM-5-TR. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington: APA; 2022.
Attwoord, T. & Grandin, T. (2008). Meisjes en vrouwen met Asperger. Huizen: Pica.
Buruma, M. E., Boeve-van Sleeuwen, E. A. M., & Blijd-Hoogewys, E. M. A. (2023). Meisjes met een subtieler autismebeeld; casusbeschrijvingen. Tijdschrift voor Psychiatrie, (2023/1), 16-21.
Buruma, M. E. & Blijd-Hoogewys, E.M.A. (2021). Omgaan met emoties bij meisjes met autisme. Vakblad Vroeg, nr. 1, 2021.
Buruma, M.E. & Blyd-Hoogewys, E.M.A. (2022). Star gedrag bij autistische meisjes uit zich anders, Vakblad Vroeg, nr 4, 2022, p. 4-6.
Blijd-Hoogewys, E.M.A. & Buruma, M. E. (2017). Autisme bij meisjes: subtiel, niet minder ernstig. Vakblad Vroeg. nr. 4, 2017.
Duvekot, J., van der Ende, J., Verhulst, F. C., Slappendel, G., van Daalen, E., Maras, A., & Greaves-Lord, K. (2017). Factors influencing the probability of a diagnosis of autism spectrum disorder in girls versus boys. Autism, 21(6), 646-658. https://doi.org/10.1177/1362361316672178
Hendrix, S. (2022). Meisjes en vrouwen met autisme. Hogrefe.
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school, deel 1. 2de druk. Huizen: Pica.
Horeweg, A. (2024). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Leuven: LannooCampus.
Loomes, R., Hull, L., & Mandy, W. (2017). What Is the Male-to-Female Ratio in Autism Spectrum Disorder? A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 56(6), 466-474)
Mollink, C. (2020). Meisjes met autisme leren zich aanpassen. Blik op hulp, november 2020.
NVA (2024). https://www.autisme.nl/over-autisme/wat-is-autisme/feiten-en-fabels/
Plak, R. & Koster, A. (2023). Meisjes en vrouwen met autisme. 8 Fabels over autisme. Leiden Pedagogiekblog, maart 2023.
Prazdny, B. (2015). Vrouwen met autisme. Dertien portretten in beeld en woord. Kampen: Aldo Manuzio.
Sedgewick, F., Hill, V., Yates, R., Pickering, L., & Pellicano, E. (2016). Gender differences in the social motivation and friendship experiences of autistic and non-autistic adolescents. Journal of autism and developmental disorders, 46, 1297-1306.
Spek, A. A. (2013). Autismespectrumstoornis bij meisjes en vrouwen. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 2013, 157: A6211.
Spek, A. (2021). Zeven nieuwe inzichten over autisme. NRC. Verkregen op 05-02-2022.
Treasure, J. , Cardi, V. & Kan, C. (2012). Eating in eating disorders. European Eating Disorder Review. Vol. 20, Issue 1, January 2012, p. e42-e49
Tubío-Fungueiriño, M., Cruz, S., Sampaio, A., Carracedo, A., & Fernández-Prieto, M. (2021). Social camouflaging in females with autism spectrum disorder: A systematic review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51, 2190-2199.