Het onderscheid tussen leerproblemen en leerstoornissen is gebaseerd op de hardnekkigheid en ernst van de problemen. De problemen bij een leerstoornis gaan niet voorbij.
Leerproblemen zijn meestal tijdelijk en meestal algemeen: het kind heeft in het algemeen moeite met leren. Leerproblemen ontstaan meestal door een combinatie van factoren: de problemen ontstaan door de omgeving (bijvoorbeeld slechte instructie) en het kind.
Een leerstoornis herken je doordat de problemen met leren ondanks extra aandacht en inspanningen moeilijk zal blijven. Dit heet didactische resistentie. Leerstoornissen heb je vaak op een beperkt gebied: bijvoorbeeld een rekenstoornis (dyscalculie). Een leerstoornis is vermoedelijk het gevolg is van een aangeboren neurobiologische afwijking.
We onderscheiden doorgaans twee leerstoornissen: dyslexie (lees- en spellingproblemen). Dyslexie wordt ook wel een stoornis in het ‘technisch lezen’ genoemd. Technisch lezen is de vaardigheid van het omzetten van de letters in klanken. En uiteindelijk dus het kunnen voorlezen van een tekst op een goed tempo. Dyslexie belemmert het vlot leren lezen. De meeste kinderen met dyslexie leren uiteindelijk wel lezen, maar blijven trager lezen. Ze moeten er meer energie in steken en zijn sneller afgeleid dan de gemiddelde lezer. Dat gaat vaak ten koste van het begrijpen van wat je leest. In Nederland heeft ongeveer 4% van de mensen dyslexie. 1 op de 20 kinderen heeft dus dyslexie.
Dyscalculie: Als je dyscalculie hebt, heb je moeite met het vlot en op de juiste manier gebruiken van reken- en wiskundekennis die je eerder hebt aangeleerd. De rekenproblemen mogen niet ergens anders door komen, zoals bijvoorbeeld door een lagere intelligentie.
De volgende symptomen kúnnen wijzen op een leerstoornis, maar het lastige is, dat dit niet hoeft.
Verder lezen op de pagina’s dyscalculie of dyslexie
Letterlijk vertaald betekent dat ‘non-verbale leerstoornissen’ Leerstoornissen die betrekking hebben op non-verbale informatie verwerking.
Kinderen met de leerstoornis NLD hebben moeite met het verwerken van non-verbale informatie. Ze komen verbaal vaardig over, kunnen goed spreken en leren snel lezen. Maar ze hebben moeite om zintuiglijke prikkels te verwerken. Ze hebben daarnaast problemen met visueel-ruimtelijke vaardigheden en met executieve functies. NLD is soms moeilijk te herkennen.
Lees meer op de pagina NLD.
Een taalontwikkelingsstoornis (TOS), is een neurocognitieve ontwikkelingsstoornis. Dit betekent dat de hersenen taal minder goed verwerken. Een kind met TOS heeft daardoor bijvoorbeeld veel moeite met praten of het begrijpen van taal.
Lees meer op de pagina TOS