Op de pagina Actueel vind je artikelen en podcasts uit onderwijs en wetenschap.

Lezing aanvragen?  Gebruik het contactformulier.

Nieuw: Ken je www.kindzoekthulp.nl al? Over langdurig ziek zijn, langdurig zieke ouders, ouder in de gevangenis en nog veel meer. Ook nuttig: www.hulpbijkindermishandeling.nl Speciaal voor kinderen!

Nieuw: Luister een Podcast met Anton Horeweg of bekijk Anton Horeweg op YouTube.

Podcast Anton Horeweg over De traumasensitieve school (Tjipcast) 2024.

Podcast: Anton Horeweg over traumasensitief onderwijs.

Podcast: Waarom  kindermishandeling besproken moet worden in de klas (10 minuten)

Podcast Als je leerling stil is (Lucasacademie)

Podcast schooltrauma (Marije Hofland en Anton Horeweg

Podcast hechtingsproblemen

Podcast ADD

Artikelen 2024

Wisman, R. (2024). Zeven tips over gedrag. Interview met Anton Horeweg & Trix van Lieshout. AOB Onderwijsblad, maart 2024. Bekijk.

Artikelen 2023

Driesen, M., et al. (2023). Tools or Toys? The Effect of Fidget Spinners and Bouncy Bands on the Academic Performance in Children With Varying ADHD-Symptomatology. Contemporary Educational Psychology, 102214. Bekijk.

Holz, N.E., Zabihi, M., Kia, S.M. et al. A stable and replicable neural signature of lifespan adversity in the adult brain. Nat Neuroscience (2023). https://doi.org/10.1038/s41593-023-01410-8. Bekijk.

Horeweg, A. (2023). Pubers met hechtingsproblemen in de klas. Onderwijscommunity, 22-05-2023 Bekijk

Horeweg, A. (2023). Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. Onderwijscommunity, 21-02-2023. Bekijk.

Horeweg, A. (2023). Een schoolbrede aanpak voor gedrag, Basisschool Management, nr. 2, 2023. Download.

Kuyken, W. (2023). Mindfulness in schools doesn’t improve mental health. Here’s why that’s a positive, Welcome, 28 juli, 2023. The Myriad Project outcomes. Bekijk.

Langendoen, C. (2023). Interview met Anton Horeweg. ‘Kennis en ervaring delen in het belang van kinderen,’ AD, regio Nissewaard, 28-01-2023. Bekijk.

Artikelen 2022

Lavrijsen, J., Sypré, S., & Verschueren, K. (2022). Snel van start: vroege predictoren van cognitieve begaafdheid bij kleuters. Pedagogische Studiën, 2022 (99) 1-19. Download.

Cuartas, J., Weissman, D. G., Sheridan, M. A., Lengua, L., & McLaughlin, K. A. (2022). Corporal punishment and elevated neural response to threat in children. Child development92(3), 821-832. Download.

Horeweg, A. (2022). Hoe je stille leerlingen in het vizier krijgt. Tijdschrift voor Intern Begeleiders (TIB), nov. 2022. Download.

Horeweg, A. (2022). Wat ben je stil. Is er iets? Balans Magazine 03, jrg. 35, sept. 2022, p.12-13. Download.

Horeweg, A. (2022). De traumasensitieve school. Basisschool Management 5 p 8-10. Download.

Horeweg, A. (2022). Als je leerling stil is. LBBO Beter Begeleiden nr 2, mei 2022, p18-21. Download.

Horeweg, A. (2022).  Bennet (Regie in de klas), Horeweg (Handboek Gedrag op school) en van Overveld (Groepsplan Gedrag) vergeleken. Download.

Horeweg, A. (2022). Oorlog in Oekraïne: praten erover in je klas of niet? En hoe dan? Gedragsproblemenindeklas blogspot. Bezoek.

O’Connor, R. A. G. , Blijd-Hoogewijs, E. M. A. e.a. (2022). Vrienden maken als je autisme hebt, hoe makkelijk of moeilijk is dat? Publicatie Universiteit Leiden. Bezoek.

Originele onderzoek: O’Connor, R. A. G., van den Bedem, N., Blijd-Hoogewys, E. M. A., Stockmann, L., & Rieffe, C. (2022). Friendship quality among autistic and non-autistic (pre-) adolescents: Protective or risk factor for mental health? Autism. https://doi.org/10.1177/13623613211073448. Bezoek.

Van Dijk, A., Poorthuis, A. M. G., Thomaes, S., & de Castro, B. O. (2022). Was Het Wel Expres? De Invloed van Ouder-Kindgesprekken over Sociale Conflictsituaties op Vijandige Interpretaties door Jonge Kinderen. Jeugd in Ontwikkeling. https://doi.org/10.54447/JiO.11598

Offerman, E. C. P., Asselman, M. W., Bolling, F., Helmond, P., Stams, G.-J. J. M., & Lindauer, R. J. L. (2022). Prevalence of Adverse Childhood Experiences in Students with Emotional and Behavioral Disorders in Special Education Schools from a Multi-Informant Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health19(6), 3411. https://doi.org/10.3390/ijerph19063411

Artikelen 2021

Breuer, T. , van Wetten, S. , Stolp, T. , de Wolf, I. , Naaijkens, E. & Bootsma, M. (2021). Extra lessen om leerachterstanden aan te pakken. Educationlab.nl. Download.

Horeweg, A. (2021). Praten over kindermishandeling. Een complete les. JSW, november 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). Weet je wel wat je losmaakt? JSW, november 2021. Bezoek.

Horeweg, A. (2021). Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook. Wij-leren, november 2021. Bezoek.

Horeweg, A. e.a. (2021). Preventief werken aan sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden. Trimbos/Pharos, juli 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). ADHD in de klas, Onderwijscommunity. Bezoek.

Horeweg, A. (2021). ADD in de klas. Podcast. ADD something special, aflevering 24, juni 2021. Bezoek.

Horeweg, A. (2021). Waarom Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap geschreven móest worden: Vlam Magazine, maart 2021. Bezoek.

Horeweg, A. (2021). Verslaafd, maar niet aan school. Onderwijstijd nr. 2, juni 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). De coronacrisis en onderwijs. Onderwijstijd nr. 1, februari 2021. Download.

Horeweg, A. (2021). Kindermishandeling bespreekbaar maken. Wij-leren.nl

Horeweg, A. (2021). Hebben ze in jouw klas op dit moment korte lontjes? Gedragdragsproblemenindeklas. blogspot. Bezoek.

Horeweg, A. (2021). Corona en traumasensitief werken. Op aanvraag gratis verkrijgbaar. Gebruik het contactformulier.

Kaldewaij, R., Koch, S.B.J., Hashemi, M.M. et al. Anterior prefrontal brain activity during emotion control predicts resilience to posttraumatic stress symptoms. Nature Human Behaviour (2021) Vereenvoudigde versie: hier

Van de Kraats en Ravesteijn (2021). In de wieg al op achterstand: bij baby’s van 4 maanden is de ongelijkheid reeds te zien. Volkrant, 23 juli, 2021.

Le, V., Schaack, V., Neishi, K., Hernandez, M. W., Blank, R. (2019). Advanced Content Coverage at Kindergarten: Are There Trade-Offs Between Academic Achievement and Social-Emotional Skills? American Educational Research Journal. doi: 10.3102/0002831218813913.

Luijckx, J.  & van Ooijen, K. (2021). Rapport  Ieder kind overal veilig? Rapportage analyse onveilige situaties buitenshuis. Oudervereniging Balans,  8-10-2021. Volledig Rapport.

Marsman, S. (2021). Beyond dis-ease and dis-order. Exploring the impact of childhood adversity in relation to mental health. Proefschrift.

van Merseveld, M. (2021). Hoe helpen we leerkrachten pesten aan te pakken? Thesis, UvA. (whole thesis).

Morgart, K. , Harrison, J.N. , Hoon, A. H. , Wilms-Floet, A. M. (2021).  Adverse childhood experiences and developmental disabilities: risks, resiliency, and policy. Developmental Medicine and Child Neurology, 3 mei 2021, https://doi.org/10.1111/dmcn.14911.

Müller, L. M. & Goldenberg, G. (2021). Education in times of crisis: Effective approaches to distance learning. A review of research evidence on supporting all students’ learning, wellbeing and engagement, Chartered College of Teaching, February 23rd, 2021. Over SEN students.

Noteboom, A. , ten Have M. , de Graaf, R. , Beekman, A.T. F. , Penninx,  B. J. W. H. , Lamers, F. (2021). The long-lasting impact of childhood trauma on adult chronic physical disorders, Journal of Psychiatric Research, Volume 136, April 2021, Pages 87-94.

Wat je als leraar fout kunt doen. Armoede, onderwijs. SIRE-campagne.

Spetter, E. (2021). Kindermishandeling heftiger door tweede lockdown. Rijnmond.nl

Vasilopoulos, F. , Ellefson, M.R. (2021) Investigation of the associations between physical activity, self-regulation and educational outcomes in childhood. PLoS ONE 16(5): e0250984. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250984d

Vermeulen, S., van Berkel, S. & Alink, L. (2021). Rapport Kindermishandeling tijdens de eerste lockdown. Universiteit Leiden.

De Wilde, R. (2021). De effecten van corona en lockdown op kinderen en jongeren. Jaarverslag 2020. De Kindertelefoon.

Artikelen 2020

Tourette Syndrome Research Highlights 2020. NCBI.

Opvoeden en stress. Beeldverhaal voor ouders. In 7 talen te downloaden.

Feldman Barret, L. (2020). People’s words and actions can actually shape your brain — a neuroscientist explains how. Ideas.Ted.com

van Haaften, S. (2020). Het hele hoogbegaafde kind. holistisch kijken naar onderpresteren. Gifted @248, september 2020.

van Haaften, S. (2019). Pleidooi voor onderwijsvernieuwing (uitzonderlijk) hoogbegaafde uitvallers in het onderwijs. Gifted@248, september 2019.

Horeweg, A. (2020).  In gesprek over hechtingsproblemen in de klas. Spotify.

Horeweg, A. (2020). Presentatie De traumasensitieve school. ResearchEd.

Horeweg, A. (2020). Hoe voorkom je lastig gedrag. LBBO Beter Begeleiden, november 2020, p 16-19.

Horeweg, A.  (2020). Amehoela. Pesten hoort helemaal niet bij het leven!  Balans Magazine, nr. 3, mei 2020.

Horeweg, A.(2020) ADHD in de klas. Academische werkplaats ADHD en druk gedrag.

Horeweg, A. (2020). Ondersteunen (kwetsbare) kinderen in de coronacrisis. Lerarencollectief.

Horeweg, A. (2020). Kinderen met trauma in je klas. JSW, nr. 7, maart 2020, p. 12-15.

Horeweg, A. (2020). De traumasensitieve school: wat levert het de leerling op? Tijdschrift voor Remedial Teaching, jrg. 5, nr. 1, p. 14-16.

Horeweg, A. (2020). Kinderen in de knel door coronacrisis. LinkedIn, 25 maart, 2020.

Kaufman, T. (2020). Over persistente slachtoffers van pesten. Proefschrift.

Kloosterboer, W. (2020). Rapport De plek van sociaal emotionele vaardigheden in het onderwijs. Marketrespons, februari 2020.

Van Overveld, K. (2020). Zo maak je van een moeilijke klas een aangename klas. Klasse.be

Van Overveld, K. (2020). Gedragsproblemen? Een verkeerde afslag in het brein. Wij-leren.nl

Woestenburg, L. (2020). Handige gesprekstekeningen.

Zephyr, L. , Cyr, C. e.a. (2020). Disinhibited social engagement behaviors in young maltreated children: Dysfunctional behavior of biological parents and child attachment. Child Abuse & Neglect, October 2020, https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104775

2019

Geveke, C. ; Ouwerkerk, I. & Steenbek, H. (2019). Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas. NRO.

Horeweg, A (2019). Het Pygmalion effect: over ADHD in de klas. Zorgprimair, april 2019

Horeweg, A. & Hoogerheide, N. (2019). Schooltrauma. Wat is het en hoe ga je er mee om? LBBO Beter Begeleiden, september 2019, 12-16.

Horeweg, A. (2019). Fata Morgana, over Onderwijs en jeugdzorg. Balans Magazine, 03, 2019

Horeweg, A. (2019). Meisjes met ADHD. Zorgbreed 63, jrg. 16, nr 3,maart-april-mei 2019.

Moore, D. , Benham-Clark, S. e.a. (2019). Improving Behaviour in Schools: Evidence Review, dec. 2019. Exeter: University of Exeter.

van Overveld, K. (2019). Sociaal emotioneel leren op school. Leer kinderen levensvaardigheden. Whole Child, p.12-15

Schellingerhout, R., Ramakers, C.  (2019). Scholierenonderzoek kindermishandeling 2016,  WODC, Radboud Universiteit – ITS

Sollman, E. (2019). Selectief mutisme of autisme? Verschillen en universele oplossingen, Autisme Centraal, Jaargang 38, nummer 6, p. 2-5.

Verhelst, D. & Beerkens, E. (2019). Van Disregulatie naar regulatie. Van Onrust naar rust. VVO Tijdschrift, maart 2019.

Verhelst, D. & Beerkens, E. (2019). Spelenderwijs stress bij jonge kinderen verminderen. Vakblad Vroeg, januari 2019.

Ward, T. (juli 2019), Growth Mindset minder invloed dan gedacht? TES, Education technology business supporting teachers, school staff and school.

Vlogs over ADHD en druk gedrag: Academische werkplaats voor ADHD en druk gedrag.

Je groep indelen met een doel in je achterhoofd? Gebruik Stoeltjesdans (gratis).

Je groep regelmatig veranderen (groepsvorming). Doe dat eenvoudig via Social shuffle. Online tool.

Richtlijnen Developmental Coördination Disorder (DCD). Via Richtlijnendatabase. Juli 2019, Federatie van Medisch Specialisten of Richtlijnen 2021 Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie.

Afwegingskader  Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld Onderwijs. Per 1 januari 2019 verplicht. Via VO Raad

2018

Veenman, B. (2018). Druk in de klas (omgaan met ADHD). Proefschrift. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Veenman, B. (2018). Samenvatting proefschrift (Nederlands).

Demontis, e.a. (2018). Nieuwe studie naar ‘oorzaken’ ADHD Nature Genetics, nov. 2018.

Werkt de aanpak van kindermishandeling en partnergeweld?  Augeo/ Verweij-Jonker Instituut, nov. 2018.

Van Tetering, M.A. J. ; de Groot, r. H. M. & Jolles, J.Teacher-Evaluated Self-Regulation Is Related to School Achievement and Influenced by Parental Education in Schoolchildren Aged 8–12: A Case–Control Study. Frontiers in Psychology 4 april, 2018).

Ouders met vroegkinderlijk trauma, hebben meer kans op kinderen met gedragsproblemen. University of California (juli 2018).

Schickedanz, A., Halfon, N. , Sastry, N. & Chung, P. J. Parents’ Adverse Childhood Experiences and Their Children’s Behavioral Health Problems. Pediatrics, 2018; https://doi.org/10.1542/peds.2018-0023 

Weinberger, D. R. (2018). Extreme stress in childhood is toxic to your DNA. The Conversation.com 28 juni, 2018

Tyborowska e.a. (2018). Stress in vroege kindertijd maakt brein sneller volwassen. Scientific Reports, 8, june 2018.

Op den Kelder, R., Van den Akker, Al L., Geurts, H. M., Lindauer, R. & Overbeek, G. (2018). Executive functions in trauma-exposed youth: a meta-analysis. European Journal of Psychotraumatology Volume 9, 2018 – Issue 1

Brenner, G. H. (2018). Does the “Marshmallow Test” Really Predict Success? Psychology Today. 27 mei, 2018 (Link naar volledig onderzoek)

Handreiking participatie van kinderen in de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling 2018

Horeweg, A. (2018). Dat komt bij ons op school niet voor. Over de noodzaak van trauma-informed schoolLinkedIn, maart 2018.

Horeweg, A. (2018). Kinderen in de knel interesseren ons geen knal. Over trauma bij kinderen. LinkedIn, feb. 2018.

Ferguson, D. (2018). Children as young as three are self-harming, say teachers. The Guardian, feb. 2018.

Schults, Y. (2018). Gedrag verkeerd kind zelf oké. Interview met Anton Horeweg over gedragsproblemen. De Botlek, januari 2018.

2017

In pittige klassen kan ik het verschil maken. Interview met Anton Horeweg (mei/nov 2017).

Radiogesprek Anton Horeweg, Laura Batstra en Rob Pereira op NPO 1 Radio over ADHD (21-11-2017).

Steketee, M. (2017). De olifant in de kinderkamer. Intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen: hoe doorbreken we de cirkel? Oratie 13-10-2017.

Horeweg, A. (2017). Vlog voor 52 stemmen voor het kind: Week tegen Kindermishandeling.

Ruijs, N. (2017). The impact of special needs students on classmates performance. Promotieonderzoek. UvA.

Atucha, e.a. (2017). Emotionele gebeurtenissen blijven scherper bewaard in je geheugen. Proefschrift. Radboud Umc.

Hendrickx, M. (2017). De leerkracht als model voor positieve relaties tussen basisschoolkinderen. Promotieonderzoek. UvU.

Oldenburg, B. (2017).Leraren onvoldoende toegerust om pesten te stoppen? Proefschrift, RUG.

2016

Autisme zorgt bij jongens vaker voor repetitief gedrag dan bij meisjes. Studie Erasmus MC en Yulius ( december 2016).

Onderzoek: Wordt autisme veroorzaakt door ontbrekend eiwit? Studie Universiteit Toronto (december 2016).

Meisjes met autisme vaak pas geholpen als ze in de problemen komen: onderzoek Erasmus EMC.

Schrantee, A. (2016). Ritalin ‘verandert’ het kinderbrein. De Volkskrant, 22-11-2016

TNO Rapport: Ik heb al veel meegemaakt: ingrijpende ervaringen leerlingen groep 7 en 8 #trauma (2016).

 Van Noorden, T. H. J. (2016). Pesten bestrijden door ontwikkelen empathie bij pester en gepeste. Proefschrift Radboud Universiteit.

Relatie armoede en special needs op school

Weijns,T. (2016). Gedrag leerkracht kan relationele agressie remmen. Thesis, KU Leuven.

2015

Sociale veiligheid op school is vanaf 2015 verplicht. Wat moet de school precies doen? Video.

Symptomen autisme verschillen bij jongens en meisjes. Nieuw wetenschappelijk onderzoek bevestigt dit.

Mees heeft je wat te leren. Over passend onderwijs en zijn nieuwe vo boek. (Leidsch Dagblad, Gooi en Eemlander)

Meisjes en vrouwen met autisme ondervinden moeilijkheden die men niet vermoedde. Door Simon Baron-Cohen.

Leo Kannerhuis komt binnenkort met twee nieuwe apps voor jongeren met ASS: ‘Minder keuzestress’ en ‘Meer actie’.

Onderzoekers Nederlands Herseninstituut ontdekken sleutel tot begrijpen overgevoeligheid voor prikkels bij mensen met ASS (11 juni 2015).

Huisdieren hebben (soms) een gunstig effect op kinderen  met ASS. O’Haire, e.a. (2014)

Niet Westerse leerlingen vaker gedragsproblemen op school. Proefschrift van B. Ftitasche. VU Amsterdam

Peers in proximity. Proefschrift over fysieke nabijheid van je vrienden in de klas. Y.Van den Berg, Radboud Universiteit.

Interventies voor hele klas helpen kind met ADHD gedrag te verbeteren. Gaastra, G.F. e.a. (maart 2015)

Kinderen met ASS wel geraakt door emoties, maar kunnen er niet mee omgaan. Prof. Rieffe (maart 2015)

Voor jongeren met autisme is er nu de app Aut-there.

Veiligheidsplan vanaf schooljaar 2015/2016 verplicht. De school moet zorgen voor een veilige omgeving.

Kwaliteitskaart SEL gepubliceerd (Kees v. Overveld School aan zet)

Mischa de Winter en Marc Den Dullaert over pestmethodes bij Jinek.

Ontwikkeling Empathie in de puberteit. Promotieonderzoek  feb. 2015,Sandy Overgauw (Universiteit Leiden).

Autisme/ADHD de overgang van bao naar vo: waar moet je op letten?

Kinderen en  jongeren met ASS leren sociale vaardigheden via videogames

Open brief van leerlingen van gescheiden ouders aan alle docenten in Nederland

Aandacht voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL) is nodig En bevordert leerprestaties.(Trouw, 5 november 2014)

Nieuwe mogelijkheden vaststellen autisme. Publicatie Hersenstichting.

Een introverte leerling is niet zielig. Via Osacademie

Cyberpesten neemt toe als de leeftijd stijgt. Overgang bao-vo risicoleeftijd.

Inside the teenage brain: new studies explain risky behavior.

Spreken is zilver,  zwijgen is fout. Hoe om te gaan met rouw in je klas (Daan Westerink, rouwdeskundige)

Autistic brain shows unusual thinning throughout life

Impact storend gedrag zwaar onderschat. (Scale of disruptive behavior in schools seriously underestimated.” ScienceDaily, 14 April 2014.)

Werkgeheugen hangt samen met  opleiding ouders: Society for Research in Child Development

Kinderen die geslagen worden op jonge leeftijd, vertonen veel vaker gedragsproblemen als ze ouder zijn.

Trix van Lieshout heeft samen met Menno Ponnen een digitaal screeningsinstrument ontwikkeld. U kunt dit bekijken op www.poliscoop.nl

Prenatale gevoelens beïnvloeden hechting met baby

Leerlingen die aan zelfmoord denken: geen vrolijk onderwerp, maar wat kun je wel doen of beter niet doen?

Geen artikel, maar zeer actueel: de passend onderwijs pagina  van André Gilara.

Waarom er meer jongens met autisme zijn: recent onderzoek, gepubliceerd 27 -02-2014

Meisjes met ADHD en ASS vaak niet herkend, aldus Patricia v.Wijngaarden, psychiater. (Bron: De Stentor).

Kinderen met ADHD blijken moeilijker perspectief van de ander te kunnen innemen(Journal of Speech, Language, and Hearing Research)

Taalproblemen bij ASS gedeeltelijk aandachtsprobleem (Proefschrift Sophieke Koolen, Radboud Universiteit Nijmegen).

Kinderen met gedrags- en emotionele problemen in het speciaal onderwijs: een goed idee of niet? (Proefschrift Stoutjesdijk, R .2014 ,Universiteit Leiden).

Stroomschema’s Zorgplicht (Passend Onderwijs).

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen: schelden doet wel zeer.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan waarom meisjes voorlopen op jongens.

10 dingen die je niet moet zeggen tegen iemand met Tourette.

De “grote vijf” die bewezen effectief zijn in je klassenmanagement.

De school tegen pesten.

Gedragsproblemen in de klas Actueel

De school draait door. Documentaire.

De school draait door (deel 2). Documentaire

Bestel mijn boeken

Bereik Anton Horeweg
Executieve functies

Uitvoerende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.