Op de pagina Actueel vind je artikelen uit onderwijs en wetenschap.

De Traumasensitieve school:  Vandaag besteld, morgen in huis (via Bol.com).

Stukje lezen? De traumasensitieve school (Horeweg, 2018). Inkijkexemplaar.

 

Actueel

2019

Verhelst, D. & Beerkens, E. (2019). Van Disregulatie naar regulatie. Van Onrust naar rust. VVO Tijdschrift, maart 2019.

Verhelst, D. & Beerkens, E. (2019). Spelenderwijs stress bij jonge kinderen verminderen. Vakblad Vroeg, januari 2019.

Richtlijnen Developmental Coördination Disorder (DCD). Via Richtlijnendatabase. Juli 2019, Federatie van Medisch Specialisten.

Horeweg, A. (2019). Meisjes met ADHD. Zorgbreed 63, jrg. 16, nr 3,maart-april-mei 2019.

Ward, T. (juli 2019), Growth Mindset minder invloed dan gedacht? TES, Education technology business supporting teachers, school staff and school.

van Overveld, K. (2019). Sociaal emotioneel leren op school. Leer kinderen levensvaardigheden. Whole Child, p.12-15

Horeweg, A (2019). Het Pygmelion effect: over ADHD in de klas. Zorgprimair, april 2019

Horeweg, A. (2019). Fata Morgana, over Onderwijs en jeugdzorg. Balans Magazine, 03, 2019

Vlogs over ADHD en druk gedrag: Academische werkplaats voor ADHD en druk gedrag.

Je groep indelen met een doel in je achterhoofd? Gebruik Stoeltjesdans (gratis).

Afwegingskader  Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld Onderwijs. Per 1 januari 2019 verplicht. Via VO Raad

2018

Veenman, B. (2018). Druk in de klas (omgaan met ADHD). Proefschrift. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Veenman, B. (2018). Samenvatting proefschrift (Nederlands).

Demontis, e.a. (2018). Nieuwe studie naar ‘oorzaken’ ADHD Nature Genetics, nov. 2018.

Werkt de aanpak van kindermishandeling en partnergeweld?  Augeo/ Verweij-Jonker Instituut, nov. 2018.

Van Tetering, M.A. J. ; de Groot, r. H. M. & Jolles, J.Teacher-Evaluated Self-Regulation Is Related to School Achievement and Influenced by Parental Education in Schoolchildren Aged 8–12: A Case–Control Study. Frontiers in Psychology 4 april, 2018).

Ouders met vroegkinderlijk trauma, hebben meer kans op kinderen met gedragsproblemen. University of California (juli 2018).

Schickedanz, A., Halfon, N. , Sastry, N. & Chung, P. J. Parents’ Adverse Childhood Experiences and Their Children’s Behavioral Health Problems. Pediatrics, 2018; e20180023 DOI: 10.1542/peds.2018-0023

Weinberger, D. R. (2018). Extreme stress in childhood is toxic to your DNA.  The Conversation.com 28 juni, 2018

Tyborowska e.a. (2018). Stress in vroege kindertijd maakt brein sneller volwassen. Scientific Reports, 8, june 2018.

Op den Kelder, R., Van den Akker, Al L., Geurts, H. M., Lindauer, R. & Overbeek, G. (2018). Executive functions in trauma-exposed youth: a meta-analysis. European Journal of Psychotraumatology Volume 9, 2018 – Issue 1

Brenner, G. H. (2018). Does the “Marshmallow Test” Really Predict Success? Psychology Today. 27 mei, 2018.

(link naar volledig onderzoek)

Handreiking participatie van kinderen in de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling 2018

Ministerie van VWS: Nieuwe aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling (mei 2018).

Horeweg, A. (2018). Dat komt bij ons op school niet voor. Over de noodzaak van trauma-informed schools. Linkedin, maart 2018.

Horeweg, A. (2018). Kinderen in de knel interesseren ons geen knal. Over trauma bij kinderen. Linkedin, feb. 2018.

Ferguson, D. (2018). Children as young as three are self-harming, say teachers. The Guardian, feb. 2018.

Schults, Y. (2018). Gedrag verkeerd kind zelf oké. Interview met Anton Horeweg over gedragsproblemen. De Botlek, januari 2018.

2017

In pittige klassen kan ik het verschil maken. Interview met Anton Horeweg (mei/nov 2017).

Radiogesprek Anton Horeweg, Laura Batstra en Rob Pereira op NPO 1 Radio over ADHD (21-11-2017).

Steketee, M. (2017). De olifant in de kinderkamer. Intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen: hoe doorbreken we de cirkel? Oratie 13-10-2017.

Horeweg, A. (2017). Vlog voor 52 stemmen voor het kind: Week tegen Kindermishandeling.

Ruijs, N. (2017). The impact of special needs students on classmate performance. Promotieonderzoek. UvA.

Atucha, e.a. (2017). Emotionele gebeurtenissen blijven scherper bewaard in je geheugen. Proefschrift. Radboud Umc.

Hendrickx, M. (2017). De leerkracht als model voor positieve relaties tussen basisschoolkinderen. Promotieonderzoek. UvU.

Oldenburg, B. (2017).Leraren onvoldoende toegerust om pesten te stoppen? Proefschrift, RUG.

2016

Autisme zorgt bij jongens vaker voor repetitief gedrag dan bij meisjes. Studie Erasmus MC en Yulius ( december 2016).

Onderzoek: Wordt autisme veroorzaakt door ontbrekend eiwit? Studie Universiteit Toronto (december 2016).

Meisjes met autisme vaak pas geholpen als ze in de problemen komen: onderzoek Erasmus EMC.

Schrantee, A. (2016).Ritalin ‘verandert’ het kinderbrein. De Volkskrant, 22-11-2016

TNO Rapport: Ik heb al veel meegemaakt: ingrijpende ervaringen leerlingen groep 7 en 8 #trauma (2016).

 Van Noorden, T. H. J. (2016). Pesten bestrijden door ontwikkelen empathie bij pester en gepeste. Proefschrift Radboud Universiteit.

Relatie armoede en special needs op school

Weijns, T. (2016). Gedrag leerkracht kan relationele agressie remmen. Thesis, KU Leuven.

2015

Sociale veiligheid op school is vanaf 2015 verplicht. Wat moet de school precies doen? Video.

Symptomen autisme verschillen bij jongens en meisjes. Nieuw wetenschappelijk onderzoek bevestigt dit.

Mees heeft je wat te leren. Over passend onderwijs en zijn nieuwe vo boek. (Leidsch Dagblad, Gooi en Eemlander)

Meisjes en vrouwen met autisme ondervinden moeilijkheden die men niet vermoedde. Door Simon Baron-Cohen.

Leo Kannerhuis komt binnenkort met twee nieuwe apps voor jongeren met ASS: ‘Minder keuzestress’ en ‘Meer actie’.

Onderzoekers Nederlands Herseninstituut ontdekken sleutel tot begrijpen overgevoeligheid voor prikkels bij mensen met ASS (11 juni 2015).

Huisdieren hebben (soms) een gunstig effect op kinderen  met ASS. O’Haire, e.a. (2014)

Niet Westerse leerlingen vaker gedragsproblemen op school. Proefschrift van B. Ftitasche. VU Amsterdam

Peers in proximity. Proefschrift over fysieke nabijheid van je vrienden in de klas. Y.Van den Berg, Radboud Universiteit.

Interventies voor hele klas helpen kind met ADHD gedrag te verbeteren. Gaastra, G.F. e.a. (maart 2015)

Kinderen met ASS wel geraakt door emoties, maar kunnen er niet mee omgaan. Prof. Rieffe (maart 2015)

Voor jongeren met autisme is er nu de app Aut-there.

Veiligheidsplan vanaf schooljaar 2015/2016 verplicht. De school moet zorgen voor een veilige omgeving.

Kwaliteitskaart SEL gepubliceerd (Kees v. Overveld School aan zet)

Mischa de Winter en Marc Den Dullaert over pestmethodes bij Jinek.

Ontwikkeling Empathie in de puberteit. Promotieonderzoek  feb. 2015,Sandy Overgauw (Universiteit Leiden).

Autisme/ADHD de overgang van bao naar vo: waar moet je op letten?

Kinderen en  jongeren met ASS leren sociale vaardigheden via videogames

Open brief van leerlingen van gescheiden ouders aan alle docenten in Nederland

Aandacht voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL) is nodig En bevordert leerprestaties.(Trouw, 5 november 2014)

Nieuwe mogelijkheden vaststellen autisme. Publicatie Hersenstichting.

Een introverte leerling is niet zielig. Via Osacademie

Cyberpesten neemt toe als de leeftijd stijgt. Overgang bao-vo risicoleeftijd.

Inside the teenage brain: new studies explain risky behavior.

Spreken is zilver,  zwijgen is fout. Hoe om te gaan met rouw in je klas (Daan Westerink, rouwdeskundige)

Autistic brain shows unusual thinning throughout life

Impact storend gedrag zwaar onderschat. (Scale of disruptive behavior in schools seriously underestimated.” ScienceDaily, 14 April 2014.)

Werkgeheugen hangt samen met  opleiding ouders: Society for Research in Child Development

Kinderen die geslagen worden op jonge leeftijd, vertonen veel vaker gedragsproblemen als ze ouder zijn.

Trix van Lieshout heeft samen met Menno Ponnen een digitaal screeningsinstrument ontwikkeld. U kunt dit bekijken op www.poliscoop.nl

Prenatale gevoelens beïnvloeden hechting met baby

Leerlingen die aan zelfmoord denken: geen vrolijk onderwerp, maar wat kun je wel doen of beter niet doen?

Geen artikel, maar zeer actueel: de passend onderwijs pagina  van André Gilara.

Waarom er meer jongens met autisme zijn: recent onderzoek, gepubliceerd 27 -02-2014

Meisjes met ADHD en ASS vaak niet herkend, aldus Patricia v.Wijngaarden, psychiater. (Bron: De Stentor).

Kinderen met ADHD blijken moeilijker perspectief van de ander te kunnen innemen(Journal of Speech, Language, and Hearing Research)

Taalproblemen bij ASS gedeeltelijk aandachtsprobleem (Proefschrift Sophieke Koolen, Radboud Universiteit Nijmegen).

Kinderen met gedrags- en emotionele problemen in het speciaal onderwijs: een goed idee of niet? (Proefschrift Stoutjesdijk, R .2014 ,Universiteit Leiden).

Stroomschema’s Zorgplicht (Passend Onderwijs).

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen: schelden doet wel zeer.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan waarom meisjes voorlopen op jongens.

10 dingen die je niet moet zeggen tegen iemand met Tourette.

De “grote vijf” die bewezen effectief zijn in je klassenmanagement.

De school tegen pesten.

 

Gedragsproblemen in de klas Actueel

 

 

De school draait door. Documentaire.

De school draait door (deel 2). Documentaire

 

 

Bestel mijn boeken

Bereik mij
Executieve functies

Aansturende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.