Gedragsexpert Anton Horeweg kijkt in dit boek naar alle aspecten van de executieve functies. Zo wordt duidelijk wat je van minder goed functioneren ervan terugziet in de klas. Hij laat in dit boek zien dat het vooral gaat om goed lesgeven, waarbij je de leeromgeving in orde hebt en de juiste ondersteuning biedt. Hij reikt suggesties aan om kinderen met moeilijkheden op dit gebied te ondersteunen.
In gesprek met ouders: Communiceren met ouders is voor leraren en onderwijsprofessionals niet altijd even gemakkelijk. De relatie met ouders is echter essentieel voor het schoolsucces van je leerling. Een belangrijk systemisch perspectief is dat we niet met kinderen kunnen werken als we de ouders buitensluiten.
Wil je jouw plezier en effectiviteit in het voeren van professionele oudergesprekken vergroten? In gesprek met ouders staat boordevol praktische tips en voorbeelden vanuit de dagelijkse onderwijspraktijk over hoe je een vruchtbare samenwerking met ouders aangaat.
Kinderen met hechtingsproblemen in de klas. Leraren ervaren dat ze moeilijk contact maken met kinderen die hechtingsproblemen hebben. Deze leerlingen komen lastig tot leren en hun gedrag is vaak moeilijk te corrigeren. Straffen en belonen lijken niet te werken, deze leerlingen kunnen nauwelijks aan de gestelde eisen voldoen.
Kinderen met hechtingsproblemen in de klas leert je hoe hechting werkt binnen en buiten de schoolmuren. Het vertelt je uitvoerig wat hechting is en waarom niet alleen de primaire verzorgers als ouders, maar ook leraren in dat proces een cruciale rol spelen.
Bovenal leer je in dit boek hoe je leerlingen met (forse) hechtingsproblemen kunt ondersteunen en dat op verschillende onderwijsniveaus: je krijgt handvatten om een goed evenwicht te vinden tussen gedrag corrigeren en verbinding maken.
Als je leerling stil is: Stille kinderen blijven vaak ‘onder de radar’ van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen en het gewoon fijn vinden ‘stil’ te zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze geen aandacht willen van de leerkracht! Soms zijn het kinderen die het wel degelijk lastig hebben, maar die zich daarom juist (onbewust) onopvallend gedragen. Ze zijn van nature angstig of verlegen, hebben het moeilijk thuis of op school, of begrijpen ons gewoon niet goed. We missen de subtiele signalen die zij uitzenden; en soms zijn er simpelweg geen signalen te zien. Juist zij hebben onze aandacht hard nodig.
Het is niet jouw schuld! Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap uit het nieuwe boek van Anton Horeweg. In dit boek, geschreven voor jongeren van 12 tot 18 jaar, kun je lezen over verschrikkelijke gebeurtenissen die iedereen kunnen overkomen, maar waar we vaak niet over willen praten. Denk aan: gepest worden, overlijden van een naaste, een ernstige ziekte krijgen, mishandeld of misbruikt worden, te maken krijgen met een loverboy of zelfs een oorlog meemaken. Als jongeren dit soort dingen meemaken, denken ze misschien dat wat hun overkomt normaal is, pech is, of gewoon hun eigen schuld. Want hoe kun je als jongere weten dat het niet door jou komt als niemand je dat vertelt?
Dit is een verschrikkelijk boek met een gouden boodschap is een toegankelijke boek voor kinderen vanaf 10 jaar (groep 7,8, brugklas), dat met de hele klas gelezen en besproken kan worden. Er worden zaken besproken die voor kinderen traumatisch kunnen zijn. Dat kan zijn het overlijden van een dierbare, vluchteling zijn, een vechtscheiding van ouders, gepest worden, ziekte, maar ook: verwaarlozing, mishandeling en misbruik. Er is een korte, gratis online handreiking bij verkrijgbaar: die vind je binnenkort hier.
Dat dit dingen zijn waar kinderen niets aan kunnen doen, daar zijn volwassenen het over eens. Maar hoe kun je als kind weten dat het niet jouw schuld is, en met wie je erover kunt praten? Dat kun je alleen weten als iemand het je vertelt. Dat doet meester Anton in dit boek.
Dit boek is voor alle gewone kinderen (die vaak niet meer geloven dat ze normaal zijn), die abnormale dingen meemaken (maar dat weten ze vaak nog niet).
In Voorkom lastig gedrag beschrijft Anton Horeweg hoe je naar gedrag kunt kijken; waarom we dat zo nu en dan op de verkeerde manier doen en waarom gedrag soms een probleem wordt. Ook gaat hij in op de vraag wat er áchter dat gedrag zit. Het boek staat vol met praktische tips, werkwijzen en adviezen over wat je als leerkracht kunt doen, zodat je je weer bezig kunt houden met je core business: lesgeven.
Een greep uit de vele onderwerpen die Horeweg bespreekt en helder voor het voetlicht brengt: alle opvoeders op één lijn, preventiegesprekken, regels, drukke kinderen, je eigen houding aanpassen, klassenklimaat, rolmodellen, grenzen en SEL.
Een boek over de enorme gevolgen van vroegkinderlijk chronisch trauma. Het legt de verschillende soorten trauma uit, gaat in op de invloed die trauma heeft op de ontwikkeling van het kinderbrein en vertaalt dit naar de dagelijkse klassenpraktijk. Het boek gaat in op kindermishandeling en vertaalt de behoeften van getraumatiseerde kinderen naar het gedrag in de klas. Ook geeft het handreiking voor het (her)inrichten van je school(praktijk). Het voorwoord is van prof. dr. Frits Boer, emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie en voorzitter van de Wetenschappelijke Raad Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Hij deed ook de inhoudelijke check, waardoor wetenschap en schoolpraktijk perfect samenkomen.
Aanbevolen door dr. Iva Bicanic, Hoofd Landelijk Centrum voor Psychotrauma en prof. dr. Majone Steketee, directeur Verwey-Jonker Instituut en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. Het boek is o.a. te koop via via bol.com
Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.
Kinderen met gedragsproblemen of gedrags- en ontwikkelingsstoornissen hebben het moeilijk. Hun leerkrachten of docenten ook. Niet toegerust zijn om deze kinderen te ondersteunen in de klas, is frustrerend. Uit eigen ervaring weet ik dat er grote behoefte bestaat aan een boeken met praktisch toepasbare handreikingen om deze kinderen te ondersteunen.
Die boeken zijn er: Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs.
In dit boek lees je handreikingen om gedragsproblemen te voorkomen en lees je hoe je kinderen met ontwikkelings- , gedrags- en leerstoornissen kunt ondersteunen. Met de handreikingen uit dit boek, kun je morgen in de klas aan de slag. Vaak zijn er verrassend kleine dingen nodig om kinderen met grote problemen goed te kunnen ondersteunen. Met een voorwoord van dr. Kees van Overveld.
Reviews: van collega’s uit het onderwijs en opleidingsinstituten , een review door Didactief (2015), review door Onderwijsenzo blogspot (2016) en Boeketje Onderwijs Gedragsproblemen in de klas (2016). Artevelde Hogeschool (pabo) te Gent (feb. 2018). Trix van Lieshout (2018).
Voor het vo is er Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Toegespitst op de dagelijkse klassenpraktijk. Dit dankzij nauwe samenwerking met ervaren docenten uit het vo, die de rol van critical friends vervulden. Met de kennis uit dit boek kun je morgen aan de slag in je klas (sen). Met een voorwoord van buitengewoon hoogleraar en hoofd NCOJ Dolf van Veen. Beoordeling Fontyss Hogeschool (2017), Beoordeling Artevelde Hogeschool (lerarenopleiding) te Gent (feb 2018).
Voor de lerarenopleidingen: Werkboek bij Gedragsproblemen in klas in het voortgezet onderwijs (2016). Een werkboek ontwikkeld met en voor de lerarenopleidingen. Voor de opleidingsdocenten is er een online handleiding. Aan dit werkboek werkten opleiders mee van Hogeschool Windesheim, Hogeschool Rotterdam, Fontys Hogeschool, Hogeschool Leiden, Hogeschool Arnhem Nijmegen(HAN), Hogeschool Driestar Educatief en Hogeschool InHolland. De mede-ontwikkelaars:
Dolf van Veen (Hogeschool Windesheim, Zwolle; NCOJ) Gerrit Beunk (Driestar Educatief, Gouda) William Buys (Fontys Hogeschool, Tilburg ) Meity Feher (Fontys Hogeschool, Sittard) Matty Hendriks (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) Lotte Lathouwers (Fontys Hogeschool, Sittard) Heleen Lieve (Hogeschool Rotterdam) Lisette van der Pas (Hogeschool Rotterdam) Ellen Posthumus (Hogeschool Inholland, Amsterdam) Harry Sinke (Fontys Hogeschool, Tilburg) Marije van den Steenhoven (Hogeschool Leiden) Hanneke Theelen (Fontys Hogeschool, Sittard) Alwin Truin (Hogeschool Windesheim, Zwolle)
Voor de pabo’s en Alpo’s is er het Werkboek Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs (2017). Ook te gebruiken voor intervisie. Voor docenten is er een online handleiding.
Dit boek werd mede ontwikkeld door: Marike Jansen, Faculteit educatie, HAN, Natascha Koene, Hogeschool van Amsterdam, Ieke Egas Reparaz, Hogeschool van Amsterdam, Femke Timmermans, Kenniscentrum Kwaliteit van Leren, Faculteit Educatie, HAN, Else-Marike Visser, Thomas More Hogeschool,Rotterdam/Leiden en Dolf van Veen, Windesheim, NCOJ
+
Uitgekomen 2017: Wat stuitert daar door je klas? Over kinderen met ADHD en hun leraren.
Wat stuitert daar door je klas? is aanbevolen door prof. dr. Jan Buitelaar, hoogleraar psychiatrie en kinder- en jeugdpsychiatrie, verbonden aan het UMC St. Radboud, hoofd van Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie Universitair Centrum, en voorzitter van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie.
Recensies: Onderwijsenzo blogspot (2017), het onderwijsblad van het CNV , wijleren.nl, Zorgprimair en Didactief. Een interview vanuit mijn klas verscheen in het Onderwijsblad van de Aob. (2017). Review door de LBBO (Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in het Onderwijs), februari 2018.
Boek bestellen? Wat stuitert daar door je klas. Over kinderen met AD(H)D en hun leraren. Boek inkijken? Klik hier
Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs is aanbevolen literatuur op het Seminarium voor Orthopedagogiek. Het boek is o.a. verplicht op Avans Hogeschool in Breda, PABO studenten van Hogeschool Rotterdam, de Afstands PABO van het LOI en de HAN pabo en de Artevelde hogeschool in Gent.
Gedragsproblemen in het voortgezet onderwijs is verplicht bij de lerarenopleiding van Fontys Hogeschool Sittard, de dansdocentenopleiding Lucia Marthas, de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Windesheim. Het boek is ook verplichte literatuur voor alle derdejaars studenten op de lerarenopleiding van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Op de NHL in Leeuwarden is het boek aanbevolen literatuur.Recensies vind je hieronder:
Recensie GGZ gelezen. Recensies: Leidsch Dagblad en De Gooi en Eemlander . autipassendonderwijsutrecht.nl , Balans Magazine. Vakblad docenten lo (2015). Hogeschool Rotterdam (2016), Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in het onderwijs (LBBO, 2017). DidactiefOnline (2017) en het Vlaamse BOEKetje onderwijs.
Yvonne Groen in vaktijdschrift Didactief, juni 2015.
Prof. drs. Dolf van Veen, hoogleraar passend onderwijs, hoofd NCOJ, over Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.
Lees alle reviews over Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.