DCD (Developmental Coördination Disorder) of coördinatie-ontwikkelingsstoornis werd vroeger (ontwikkelings)dyspraxie genoemd.
Kinderen die DCD hebben, hebben moeite met het aanleren en uitvoeren van motorische taken, zoals zich aan- en uitkleden, fietsen, zwemmen, tekenen, knippen en schrijven. De minder goede behendigheid is het kernsymptoom van DCD (Fuelscher, 2018).
Maar ook ordenen, organiseren van hun laatje of kluisje, plannen of spraak (Horeweg, 2024). De moeilijkheden vind je dus zowel op het gebied van motoriek als leerprestaties. Dit alles heeft veel invloed op het dagelijks leven van deze kinderen. (van Hoorn, 2021). De volledige criterialijst kun je terugvinden in de DSM 5. Meer lezen over DCD? Handboek Gedrag op school, deel 2 of Gedragsproblemen in de klas in het Voortgezet onderwijs.
Handelingen die voor andere kinderen vanzelfsprekend zijn, vergen voor deze kinderen heel veel inspanning. Duidelijk is, dat als je een beetje onhandig bent, of niet zo goed kan voetballen, je nog geen DCD hebt. De symptomen variëren met de leeftijd en ontwikkeling van het kind. Doordat DCD voor een deel een rijpingsprobleem van het centrale zenuwstelsel is, verminderen de problemen uiteindelijk wel wat. In de loop van de tijd worden de motorische vaardigheden beter, al kost het meer inspanning dan bij kinderen zonder DCD. Gerichte therapie kan helpen.
De stoornis is relatief onbekend en wordt vaak pas op de basisschool “ontdekt.” Men vermoedt dat 2% tot 6% van de kinderen DCD heeft (Subara-Zukic, 2022; Dewitte, 2018, Richtlijnen, 2019). DCD lijkt bij jongens meer voor te komen, maar het is goed mogelijk dat DCD bij meisjes niet goed wordt opgemerkt.
DCD heeft geen duidelijke oorzaak. Er blijkt dat het bewegingsplan bij deze kinderen niet goed is. Ze kunnen dan verschillende bewegingen niet integreren. De stoornis is alleen vast te stellen door te luisteren naar verhalen van het kind, de ouders, de leerkracht, enz. Vaak zie je dat deze kinderen niet goed een motorische taak kunnen aanleren. Het kost bijvoorbeeld heel veel moeite om te leren schrijven. Uiteraard stelt een leerkracht geen diagnose.
DCD wordt vaak niet gesignaleerd (Zwicker, 2021). Als je als leerkracht een vermoeden hebt, dat een kind motorisch erg slecht presteert, kun je de Movement ABC checklist (MABC-2: Henderson & Sugden, 2010) voor leerkrachten gebruiken om een indicatie te krijgen van de problemen. De lijst is slechts een gedeelte van het totale Movement ABC. Een leerkracht kan en mag geen DCD vaststellen. De volledige test, met motorisch onderzoek, kan worden afgenomen door een ergotherapeut of fysiotherapeut. Die vergelijkt het kind ook met leeftijdgenoten, zo kan met behulp van deze test mede bepaald worden of er sprake is van DCD. Een aanvullend onderzoek om het algemene ontwikkelingsniveau te bepalen wordt meestal gedaan door een orthopedagoog of kinderpsycholoog.
DCD komt vaak voor in samenhang met ADHD, autisme spectrum stoornis, TOS of NLD. Ook Dyslexie (Nemmi, 2023) en dyscalculie en Tourette komen regelmatig voor bij deze kinderen (Blank, 2019; Lange, 2018; Lino, 2022). Ook lopen deze kinderen tegen problemen aan op sociaal en emotioneel gebied en vertonen ze vaak emotionele, sociale en gedragsproblemen.
DCD kan zich op heel verschillende manieren openbaren. Zo zijn er kinderen die alleen moeite hebben met de fijne motoriek (knippen, schrijven, tekenen, enz.). Andere kinderen hebben alleen moeite met schrijven en een gedeelte van de grove motoriek. Weer anderen hebben moeite met organiseren van taken, hun tafel en kastje netjes houden, hun agenda goed invullen of met hun spraak, enz. Vaak is er echter sprake van een combinatie van problemen.
Als leerkracht is het misschien handig om te weten dat 30% tot 85% van de schooltaken motorische activiteiten vereisen. Activiteiten die door anderen vanzelfsprekend en zonder nadenken uitgevoerd kunnen worden (Nabusako, 2018). Voor kinderen met DCD vergen veel van die activiteiten grote (geestelijke) inspanning. Als deze kinderen met veel moeite een handeling aanleren, is transfer naar een andere situatie vaak het volgende probleem. In onze maatschappij speelt competitie een grote rol. Op school merk je dat bij bijvoorbeeld gym. Kinderen met DCD voldoen nooit aan het beeld van succesvol sporter. Het tegendeel is eerder het geval.
Hun onhandigheid is slecht voor hun zelfbeeld. Daarnaast denken zij dat ze ‘niets kunnen'(Kirby, 2013; Lino, 2022) Vooral jongens hebben last van het feit dat zij niet goed meekomen met sport. Een ‘slechte sporter’ staat onderaan de sociale ladder. Wees alert op pestgedrag. Deze kinderen zijn sneller het mikpunt van pesterijen.
Zorg er vooral voor, dat het kind zich competent voelt. Het voortdurende falen op motorisch gebied, zal vrijwel zeker gevolgen hebben voor het zelfbeeld en dit niet in positieve zin. Geef veel complimenten.
Tip: filmpjes over motorische zaken ( rits dichtmaken, banaan pellen, veters strikken, enz.) bekeken vanuit een first person-positie. Watch me do it. Ook kun je met kind en ouders de DCD-onderwijskaart (Balans, 2024) invullen, waarop de benodigde steun kan worden vermeld.
Kinderen met DCD hebben er baat bij, als ze niet alles hoeven te schrijven. Je kunt eventueel het dagelijks werk gedeeltelijk als fotokopie geven, waarop ze alleen de antwoorden hoeven te schrijven. Een kind met DCD doet globaal gezien 66% van het werk in de tijd waarin de andere kinderen alles hebben gemaakt. Het kost deze kinderen wel veel meer inspanning. Zorg voor vaste routine, een vast dagritme: plotselinge veranderingen geven soms problemen voor deze kinderen.
Bij dit vak hebben deze kinderen wat extra hulp nodig. Hieronder een (niet volledig) lijstje met problemen waar ze tegenaan kunnen lopen.
Dat hier problemen ontstaan mag duidelijk zijn. Wees niet te kritisch over de resultaten. Kijk vooral naar inzet van het kind en stel geen onmogelijk hoge eisen. Geef zo mogelijk extra hulp.
In Handboek Gedrag op school en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs (2024) vind je een uitgebreid hoofdstuk over DCD (Developmental Coördination Disorder).
Meer boeken over gedrag, didactiek en schoolontwikkeling
Alle literatuur van de site vind je hier.
American Psychiatric Association. Neurodevelopmental disorders. In Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 6th edition (DSM-5), Arlington, VA: American Psychiatric Association, 2013. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596.dsm01
Blank, R., Barnett, A. L., Cairney, J., Green, D., Kirby, A., Polatajko, H., … & Vinçon, S. (2019). International clinical practice recommendations on the definition, diagnosis, assessment, intervention, and psychosocial aspects of developmental coordination disorder. Developmental Medicine & Child Neurology, 61(3), 242-285. https://doi.org/10.1111/dmcn.14132
Barnett, A.L., Prunty, M. Handwriting Difficulties in Developmental Coordination Disorder (DCD). Current Development Disorder Reports, 8, 6–14 (2021). https://doi.org/10.1007/s40474-020-00216-8
Calmeijn, P. en De Braeckeleer, N. (2011). De DCD survivalgids. Sint-Niklaas: ABIMO Uitgeverij.
Pica. Henderson, S.E., en Sugden, D.A. (2010). Movement abc2-nl. Movement Assessment Battery for Children – Second Edition. Nederlandse bewerking: B. Smits-Engelsman. Amsterdam: Pearson.
Fuelscher, I., Caeyenberghs, K., Enticott, P. G., Williams, J., Lum, J., & Hyde, C. (2018). Differential activation of brain areas in children with developmental coordination disorder during tasks of manual dexterity: An ALE meta-analysis. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 86, 77-84.
van Hoorn, J. F., Schoemaker, M. M., Stuive, I., Dijkstra, P. U., Rodrigues Trigo Pereira, F., Van der Sluis, C. K., & Hadders‐Algra, M. (2021). Risk factors in early life for developmental coordination disorder: a scoping review. Developmental Medicine & Child Neurology, 63(5), 511-519.
Horeweg, A. (2021). Handboek Gedrag op school. 2de druk. Pica.
Hoy, M. M., Egan, M. Y., & Feder, K. P. (2011). A systematic review of interventions to improve handwriting. Canadian Journal of Occupational Therapy, 78(1), 13-25. https://doi.org/10.2182/cjot.2011.78.1.3
Izadi-Najafabadi, S., Ryan, N., Ghafooripoor, G., Gill, K., & Zwikker, J.G. (2018). Participation of children with developmental coordination disorder, Research in Developmental Disabilities. doi:10.1016/j.ridd.2018.05.011
Kaplan, B. J., Dewey, D. M., Crawford, S. G., Wilson, B. N.(2001). The term comorbidity is of questionable value in reference to developmental disorders: data and theory. Journal of Learning Disabilities, 2001; 34: 555–65.
Kellogg, R. T. (2013). A model of working memory in writing. In The science of writing (pp. 57-71). Routledge.
Kirby, A., Williams, N., Thomas, M., & Hill, E. L. (2013). Self-reported mood, general health, wellbeing and employment status in adults with suspected DCD. Research in developmental disabilities, 34(4), 1357-1364.
Lange, S.M. ADHD and Comorbid Developmental Coordination Disorder: Implications and Recommendations for School Psychologists. Contemporary School Psychology 22,30–39 (2018). https://doi.org/10.1007/s40688-017-0122-5
Lingam, R., Golding, J., Jongmans, M. J., Hunt, L.P., Ellis, M., & Emond, A.(2010). The association between developmental coordination disorder and other developmental traits. Pediatrics, 2010; 126: e1109–18.
Lino, F., & Chieffo, D. P. R. (2022). Developmental Coordination Disorder and most prevalent comorbidities: A narrative review. Children, 9(7), 1095. https://doi.org/10.3390/children9071095
Nemmi, F., Cignetti, F., Vaugoyeau, M., Assaiante, C., Chaix, Y., & Péran, P. (2023). Developmental dyslexia, developmental coordination disorder and comorbidity discrimination using multimodal structural and functional neuroimaging. Cortex, 160, 43-54. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2022.10.016
Nobusako S, Sakai A, Tsujimoto T, Shuto T, Nishi Y, Asano D, et al. Deficits in visuo-motor temporal integration impacts manual dexterity in probable developmental coordination disorder. Front Neurol. (2018) 9:114. doi: 10.3389/fneur.2018.00114
Severijnen, S. et al. (2019). Nederlandse richtlijn voor diagnostiek en behandeling van kinderen, adolescenten en volwassenen met Developmental Coordination Disorder (DCD). https://richtlijnendatabase.nl/gerelateerde_documenten/f/19274/DCD%20richtlijn.pdf
Subara-Zukic, E., Cole, M. H., McGuckian, T. B., Steenbergen, B., Green, D., Smits-Engelsman, B., … & Wilson, P. H. (2022). Behavioral and neuroimaging research on developmental coordination disorder (DCD): A combined systematic review and meta-analysis of recent findings. Frontiers in psychology, 13, 809455.
Wilson, P. H., Smits‐Engelsman, B., Caeyenberghs, K., Steenbergen, B., Sugden, D., Clark, J., … & Blank, R. (2017). Cognitive and neuroimaging findings in developmental coordination disorder: new insights from a systematic review of recent research. Developmental Medicine & Child Neurology, 59(11), 1117-1129.
Zwicker, J. G., & Lee, E. J. (2021). Early intervention for children with/at risk of developmental coordination disorder: a scoping review. Developmental Medicine & Child Neurology, 63(6), 659-667.