Kinderen met dyscalculie hebben ernstige en hardnekkige problemen met het leren rekenen. Deze problemen worden niet veroorzaakt door hun intelligentie of een gebrek daaraan. Dyscalculie wordt ook niet veroorzaakt door te weinig onderwijs. Er zijn aanwijzingen dat dyscalculie erfelijk is en dat de stoornis een neurologische achtergrond heeft. Deskundigen schatten dat 3 á 4% van de kinderen de stoornis in meer of mindere mate heeft. Jongens hebben drie keer zoveel dyscalculie als meisjes. Er zijn vele vormen van dyscalculie, de kenmerken kunnen daarom enorm verschillen. Een orthopedagoog of een psycholoog kan de stoornis vaststellen.
De school kan het protocol ERWD (Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie) volgen. Dit protocol geeft richtlijnen voor tijdige onderkenning, begeleiding en beslismomenten bij ernstige rekenproblemen. Ook staat erin beschreven wat voor faciliteiten je als school kunt bieden om het kind te ondersteunen.
Naast de rekenproblemen hebben deze kinderen nog een aantal problemen bij andere vakken en algemene problemen die je vaak bij leerstoornissen tegenkomt, maar die niet specifiek zijn voor dyscalculie.
Foutloos rekenen. Deze methode is intensief, maar werkt echt. www.foutloosrekenen.nl
Alle literatuur van deze site zien? Klik op literatuur.
Luit, H. (2018). Dit is dyscalculie. Achtergrond en aanpak. Tielt: Lannoocampus.
Milikowski, M. (2011). Dyscalculie en rekenproblemen. 20 obstakels en hoe ze te nemen. Amsterdam: Boom
Notten, C. (2019). Leren rekenen. Werken met de modellen uit het Protocol ERWD. Van Gorcum.
Schmeier, M. (2017). Effectief rekenonderwijs op de basisschool. Huizen: Pica