De traumasensitieve school

Een andere kijk op gedragsproblemen in de klas

 

De traumasensitieve school

Een boek over de enorme gevolgen van vroegkinderlijk chronisch trauma. Het legt de verschillende soorten trauma uit, gaat in op de invloed die trauma heeft op de ontwikkeling van het kinderbrein en vertaalt dit naar de dagelijkse klassenpraktijk. Het boek gaat in op kindermishandeling en vertaalt de gevolgen bij deze kinderen naar het gedrag in de klas. Ook geeft het handreiking voor het (her)inrichten van je school(praktijk). Met een voorwoord van prof. dr. Frits Boer, emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie en voorzitter van de Wetenschappelijke Raad Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Hij deed ook de inhoudelijke check, waardoor wetenschap en schoolpraktijk perfect samenkomen. Aanbevolen door Iva Bicanic en de LBBO.

 

 

Bekijk de eerste pagina’s

 

Over Anton Horeweg

Anton Horeweg, leerkracht, gedragsspecialist. Auteur van o.a. Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs, onderwijsboeken die op een groot aantal Nederlandse en Vlaamse opleidingen inmiddels verplichte literatuur zijn. Anton Horeweg heeft zitting in de expertteams van het project Leerkracht van het NCOJ en KC-KJP, werkt als trainer/methodiekontwikkelaar voor het NCOJ, draagt bij aan de Academische werkplaats voor ADHD en druk gedrag, en is veelgevraagd spreker op scholen en congressen.

Boek Anton als spreker

“Een belangrijk boek omdat het aandacht vraagt voor verborgen leed in het onderwijs. Achter veel gedragsproblemen blijken trauma’s schuil te gaan, die echter niet als zodanig door de school en leerkrachten worden opgemerkt. De auteur, docent met ruim vijfendertig jaar ervaring in het primair onderwijs, publicist en tevens gedragsspecialist, geeft aan dat in elke klas gemiddeld één of meer kinderen zitten met een trauma: ongeluk, (v)echtscheiding, incest, mishandeling, verwaarlozing. Deze traumatische ervaring kleurt deze kinderen en hun gedrag. Dit vraagt om empathie en kennis van zaken om als school en als leerkracht ‘traumasensitief’ te worden.

Een volwassene kan cruciaal zijn voor het herstel van deze kinderen, die vaak alleen hun leerkracht nog hebben. Het probleem wordt grondig uitgediept en behandelt in zestien hoofdstukken het hele vraagstuk, van het trauma tot herstel, inclusief handreikingen en gereedschap. Met 26 bijlagen die te downloaden zijn (van een website met een toegangscode). Betekenisvolle uitgave.”

Dr. A. Schipper MA

 

Bestel mijn boeken

Bereik mij
Executieve functies

Aansturende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.