Mijn nieuwe onderwijsboek: Wat stuitert daar door de klas? Over kinderen  met ADHD en hun leraren is nu uit.

Wat stuitert daar door je klas? Verschijnt feb. 2017

Klik hier op de link om mijn boek te bestellen.

De wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van gedrags- en ontwikkelingsstoornissen gaan razendsnel. Daarom is er nu de pagina Actueel.

Hier vind je links naar recent gepubliceerde artikelen.

Actueel

Radiogesprek Anton Horeweg, Laura Batstra en Rob Pereira op NPO 1 Radio over ADHD (21-11-2017).

Sint in het land. Voor kinderen met autisme een spannende tijd, met veel prikkels. Zo help je ze: handreikingen

De oratie van hoogleraar Majone Steketee, bijzonder hoogleraar Intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen (13-10-2017)

52 stemmen voor het kind: een serie videoblogs naar aanleiding van de Week tegen Kindermishandeling Mijn vlog 

Leerling met extra ondersteuningsbehoefte niet van invloed op resultaat andere kinderen. Promotieonderzoek. Ruijs, N.  UvA, (aug 2017).

Emotionele gebeurtenissen blijven scherper bewaard in je geheugen. Atucha, e.a. (08-08-2017). Radboud Umc.

De leerkracht als model voor positieve relaties tussen basisschoolkinderen. Promotieonderzoek Marloes Hendrickx, (17 feb. 2017).

Leraren onvoldoende toegerust om pesten te stoppen? Proefschrift Beau Oldenburg (jan.2017).

Autisme zorgt bij jongens vaker voor repetitief gedrag dan bij meisjes. Studie Erasmus MC en Yulius ( december 2016).

Onderzoek: Wordt autisme veroorzaakt door ontbrekend eiwit? Studie Universiteit Toronto (december 2016).

Meisjes met autisme vaak pas geholpen als ze in de problemen komen: onderzoek Erasmus EMC.

Ritalin ‘verandert’ het kinderbrein. Proefschrift van Anouk Schrantee  22-11-2016

Nieuwe pagina toegevoegd: Traumasensitief lesgeven (11-11-2016)

TNO Rapport: Ik heb al veel meegemaakt: ingrijpende ervaringen leerlingen groep 7 en 8 #trauma (Verschenen 2-11-2016).

Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs verplichte literatuur op Hogeschool Windesheim, Hogeschool Rotterdam, Fontys, Hogeschool van Arnhem En Nijmegen, Loi pabo, en dansdocentenopleiding Lucia Marthas. Aanbevolen op Seminarium voor Orthopedagogiek, HSL in Leeuwarden (update van 01-09-2016)

Nieuwe trend in cyberpesten: ‘roasting‘ Iemand tot de grond toe afbranden. Meestal meisjes die dit doen bij jongens (06-08-2016)

Pesten bestrijden door ontwikkelen empathie bij pester en gepeste. Proefschrift Tirza van Noorden

Verschenen (juni 2016) mijn nieuwe boek: Werkboek Gedragsproblemen in de klas. Een werkboek voor de opleidingen.

Wist je dat oudervereniging Balans sinds kort een aanbod in cursussen en lezingen heeft voor o.a. leerkrachten(teams)?

Relatie armoede en special needs op school

Gedrag leerkracht kan relationele agressie remmen.

Artikel in kranten Noord-Hollandse Dagbladcombinatie: “mees heeft je wat te leren.” Over gedrag in het vo.

Sociale veiligheid op school is vanaf 2015 verplicht. Wat moet de school precies doen? Video.

 

Programma ‘Vrienden voor het leven’ is effectief bij angst- en depressieklachten kinderen. (proefschrift Mia Kösters, 22okt. VUmc)

Symptomen autisme verschillen bij jongens en meisjes. Nieuw wetenschappelijk onderzoek bevestigt dit.

Mees heeft je wat te leren. Over passend onderwijs en zijn nieuwe vo boek. (Leidsch Dagblad, Gooi en Eemlander)

Meisjes en vrouwen met autisme ondervinden moeilijkheden die men niet vermoedde. Door Simon Baron-Cohen.

Vanaf september 2016 aandacht voor de strijd tegen pesten

Leo Kannerhuis komt binnenkort met twee nieuwe apps voor jongeren met ASS: ‘Minder keuzestress’ en ‘Meer actie’.

Onderzoekers Nederlands Herseninstituut ontdekken sleutel tot begrijpen overgevoeligheid voor prikkels bij mensen met ASS (11 juni 2015).

Huisdieren hebben (soms) een gunstig effect op kinderen  met ASS. O’Haire, e.a. (2014)

Niet Westerse leerlingen vaker gedragsproblemen op school. Proefschrift van B. Ftitasche. VU Amsterdam

Peers in proximity. Proefschrift over fysieke nabijheid van je vrienden in de klas. Y.Van den Berg, Radboud Universiteit.

Interventies voor hele klas helpen kind met ADHD gedrag te verbeteren. Gaastra, G.F. e.a. (maart 2015)

Kinderen met ASS wel geraakt door emoties, maar kunnen er niet mee omgaan. Prof. Rieffe (maart 2015)

Voor jongeren met autisme is er nu de app Aut-there.

Veiligheidsplan vanaf schooljaar 2015/2016 verplicht. De school moet zorgen voor een veilige omgeving.

Kwaliteitskaart SEL gepubliceerd (Kees v. Overveld School aan zet)

Mischa de Winter en Marc Den Dullaert over pestmethodes bij Jinek.

Ontwikkeling Empathie in de puberteit. Promotieonderzoek  feb. 2015,Sandy Overgauw (Universiteit Leiden).

Autisme/ADHD de overgang van bao naar vo: waar moet je op letten?

Kinderen en  jongeren met ASS leren sociale vaardigheden via videogames

Open brief van leerlingen van gescheiden ouders aan alle docenten in Nederland

Aandacht voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL) is nodig En bevordert leerprestaties.(Trouw, 5 november 2014)

Nieuwe mogelijkheden vaststellen autisme. Publicatie Hersenstichting.

Een introverte leerling is niet zielig. Via Osacademie

Cyberpesten neemt toe als de leeftijd stijgt. Overgang bao-vo risicoleeftijd.

Inside the teenage brain: new studies explain risky behavior.

Spreken is zilver,  zwijgen is fout. Hoe om te gaan met rouw in je klas (Daan Westerink, rouwdeskundige)

Autistic brain shows unusual thinning throughout life

Impact storend gedrag zwaar onderschat. (Scale of disruptive behavior in schools seriously underestimated.” ScienceDaily, 14 April 2014.)

Werkgeheugen hangt samen met  opleiding ouders: Society for Research in Child Development

Kinderen die geslagen worden op jonge leeftijd, vertonen veel vaker gedragsproblemen als ze ouder zijn.

Trix van Lieshout heeft samen met Menno Ponnen een digitaal screeningsinstrument ontwikkeld. U kunt dit bekijken op www.poliscoop.nl

Prenatale gevoelens beïnvloeden hechting met baby

 

Leerlingen die aan zelfmoord denken: geen vrolijk onderwerp, maar wat kun je wel doen of beter niet doen?

Geen artikel, maar zeer actueel: de passend onderwijs pagina  van André Gilara.

Waarom er meer jongens met autisme zijn: recent onderzoek, gepubliceerd 27 -02-2014

Meisjes met ADHD en ASS vaak niet herkend, aldus Patricia v.Wijngaarden, psychiater. (Bron: De Stentor).

Kinderen met ADHD blijken moeilijker perspectief van de ander te kunnen innemen(Journal of Speech, Language, and Hearing Research)

Taalproblemen bij ASS gedeeltelijk aandachtsprobleem (Proefschrift Sophieke Koolen, Radboud Universiteit Nijmegen).

Kinderen met gedrags- en emotionele problemen in het speciaal onderwijs: een goed idee of niet? (Proefschrift Stoutjesdijk, R .2014 ,Universiteit Leiden).

Stroomschema’s Zorgplicht (Passend Onderwijs).

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen: schelden doet wel zeer.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan waarom meisjes voorlopen op jongens.

10 dingen die je niet moet zeggen tegen iemand met Tourette.

De “grote vijf” die bewezen effectief zijn in je klassenmanagement.

De school tegen pesten.

 

 

 

De school draait door. Documentaire.

De school draait door (deel 2). Documentaire

 

 

Bereik mij
Executieve functies

Aansturende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.