Gedragsproblemen (terug naar pagina)

Bijlsma, J. (2015). Klasse(n)kracht: met respect voor de klas. In 7 stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat. Almere: Leuker.nu

Engelen, R. van (2007). Grip op de groep. Baarn: Bekadidact.

Jeninga, J. (2006). Professioneel omgaan met gedragsproblemen. Praktijkboek voor het primair onderwijs. Baarn: HB Uitgevers.

Golly, A. en Spragus, J. (2011). Positive Behaviour Support. Goed gedrag kun je leren! Doelmatige strategieën voor in de school. Huizen: Uitgeverij Pica.

Horeweg, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs. Houten: Lannoocampus.

Horeweg, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Houten: Lannoocampus.

Horeweg, A.(2016). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.Werkboek voor de lerarenopleiding. Houten Lannoocampus.

Lieshout, T. van (2009). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Noordzij, M. (2010). Echt wel! De aanpak van gedragsproblemen. Handboek voor ouders, docenten en hulpverleners. Warmond: Uitgeverij de Merel.

Nus, W.van (2016). Geweldloos verzet op school. Een nieuwe kijk op gedragsproblemen. Huizen: Pica.

Overveld. K. van, (2012). Groepsplan gedrag. Planmatig werken aan passend onderwijs. Huizen: Pica.

Overveld, K. van, (2014). Groepsplan gedrag in het VO. Planmatig werken aan passend onderwijs. Huizen: Pica.

ADHD (terug naar pagina)

Barkley, R.A. (2006). Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.

Brown, T.E. (2011). Het ADD syndroom. Een nieuwe kijk op ADHD/ADD. Amsterdam: Pearson.

Buitelaar, J. en Paternotte, A. (2013). Dit is ADHD. Alles over de kenmerken, diagnose, behandeling en aanpak thuis en op school. Houten: Lannoocampus.

Delfos, M. (2007). Kinderen en gedragsproblemen. Amsterdam: Harcourt  Book Publishers.

Eenhoorn, A. (2012). ADHD bij kinderen.Tielt: Lannoocampus.

Hinfelaar, M., en Brink, E. ten, (2014). Een nieuwe koers. Effectieve aansturing van kinderen in het (basis- en voortgezet) onderwijs. Amsterdam: Pearson.

Kuin, M., Boyer, B.E., en Oord, S. van der (2013). Zelf plannen. Training voor jongeren met ADHD. Houten: Lannoocampus.

ADD (terug naar pagina)

Deckers, E. (2010) Alle Dagen DromenVoor iedereen die zich wel eens “anders” voelt. Een meisje met ADD vertelt in stripvorm wat het betekent om ADD te hebben. Te bestellen op:  http://www.elsdeckers.com

Lieshout, T. van (2009). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen.Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Quinn, P.O.; Nadeau, K.G. and Littman, E.B. (1999).Understanding girls with AD/HD. Silver Spring: Advantage Books.

Windt, K. (2008). ADD Onzichtbare obstakels. Zoeken naar omwegen. Almere/Enschede: Uitgeverij van de Berg.

A.S.S. (terug naar pagina)

Balthussen, M. ; Clijssen, A.  en Leenders, Y. (2003). Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en intern begeleiders. Den Haag: LNA.

Bruin, C. de (2009). Geef me de vijf. Een praktisch houvast voor de opvoeding van kinderen met autisme. Doetinchem: Graviant Uitgeverij.

Delfos, M. (2008). Een vreemde wereld.Over autisme, het syndroom van asperger en PDD-NOS. Voor ouders, partners, hulpverleners en de mensen zelf. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Delfos, M. (2008). Autisme op school. Deel 1 basisonderwijs. Tilburg: Quirijn.

Delfos, M. (2008). Autisme op school. Deel 2 voortgezet onderwijs. Tilburg: Quirijn.

Kuipers, M. & Horvers, G. (2014). Plan B. Een vernieuwde handreiking voor autisme en communicatie. Amsterdam: SWP Publishers

Luteijn, E.F. ; Nieuwenstein, H. & Berckelaer-Onnes, I.(2016). Een passend aanbod bij autisme. Een handreiking voor het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Boom uitgevers.

Tammet, D. Op een blauwe dag geboren. een geschiedenis. Indrukken van een autistische jongen met een bijzonder brein. Amsterdam: Nieuwezijds.

Quak, G. en Smeets, K. (2008). Autisme is zo gek nog niet. Ondersteunend handelen bij autisme. Amersfoort: CPS.

Vermeulen, P. (2007).Voor alle duidelijkheid. Leerlingen met autisme in het gewone onderwijs. Culemborg: Centraal Boekhuis.

Vermeulen, P. (2009). Autisme als contextblindheid. Leuven: Acco.

Barth-Wagemaker, I. (2010). Wat is er toch met Kobus? Schiedam: Uitgeverij Fortmedia. In stripvorm uitgelegd wat het betekent om autisme te hebben.

MCDD (terug naar pagina)

Gaag, R.J. van der (red.).(2009). Multiple Complex Developmental Disorder. Amsterdam:Benecke.

ODD (terug naar pagina)

Hartog-Polkerman, C. (2009). Opstandig Dwars en Driftig.Handboek gedragsstoornissen ODD en CD voor ouders, opvoeders, leerkrachten en hulpverleners. Amsterdam: SWP.

Baert, K.; Goorix, F. e.a. (2009). Waar is de grens? Omgaan met gedragsproblemen bij  kinderen. Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Mattys, W. (2012). Gedragsstoornissen bij kinderen. Diagnostiek en behandeling voor de professional. Amsterdam: Hogrefe.

Syndroom van Gilles de la Tourette (terug naar pagina)

Buelens, E. (2008). Kinderen met het syndroom van Gilles de la Tourette en het onderwijs. Uitgegeven door de Vlaamse Vereniging Gilles de la Tourette. Zie http://www.tourette.be

Griendt, J. van de & Verdellen, C. (2013). Tics bij kinderen. Houten: Lannoocampus.

Heijerman, A. (2013). Tics. Handboek voor ouders en leerkrachten. Huizen: Pica.

Hechtingsproblemen (terug naar pagina)

Egmond, G. van (2009). Bodemloos bestaanProblemen met adoptiekinderen. Amsterdam: Ambo

Egmond, G. van (2009). Verbinding verbroken. Adoptie en adolescentie. Amsterdam: Ambo

Ham, H. van der (2005). Hechtingsstoornis; de driehoek kind-ouders-school.Emmeloord: Stichting De Knoop.

Jong, W. de & Jong, A. de (2013). Ontwrichte kinderen in het onderwijs. Een verborgen epidemie. Huizen: pica.

Penninga-de Lange, C. (2004). Omgaan met hechtingsproblematiek/hechtingsstoornis thuis en op de basisschool.Emmeloord: Stichting De Knoop.

Thoomes-Vreugdenhil, A. (2006). Behandeling van hechtingsproblemen.Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Thoomes-Vreugdenhil, A. (2012). Hechtingsproblemen bij kinderen. Houten: Lannoo Campus.

Wally, T. en Bijl-van Gender, H. (2012). Wijzer onderwijs. Wijzer over hechting. Rotterdam: CED groep

DCD (terug naar pagina)

Calmeijn, P. en De Braeckeleer, N. (2011). De DCD survivalgids. Sint-Niklaas: ABIMO Uitgeverij.

Dewitte, G. en Calmeyn, P. (2007). Mijn kind heeft DCD. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Haeften, E. van, (2010). DCD hulpgids voor leerkrachten. Huizen: Pica.

NLD (terug naar pagina)

Baert, K. en Vanderbeck, G. (2007). Als je kind NLD heeft. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Dijk, A. van (2002). Kinderen met NLD. Praktische gids voor ouders en leerkrachten. Amsterdam: Harcourt  Book Publishers.

Dyslexie (terug naar pagina)

Ceyssens, M. (2001). Ik schreif faut.Omgaan met dyslexieGids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners. Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Druenen, M. van,; Gijsel, M.; Schelinga, F. en Verhoeven, L. (2012).Leesproblemen en dyslexie in het basisonderwijs. Handreiking voor aankomende leerkrachten. Nijmegen: Expertise Centrum Nederlands.

Agressie (terug naar pagina)

Louwe, J. en Overveld, K.van, (2008). Een pad naar minder agressie. De effectiviteit van het PAD voor jongens met ernstige gedragsproblemen in verschillende typen Nederlands primair onderwijs. Utrecht: Agiel.

Ploeg, J.D. van der, (2009). Agressie. Rotterdam: Lemniscaat.

Michiels, D.; Kuppens,S. en Grietens, H. (2010). Jij mag niet meedoen. Agressie tussen kinderen anders bekeken.Tielt: Lannoo.

Faalangst (terug naar pagina)

Wiltink, H. (2000). Ik kan het! Ik kan het! Faalangst overwinnen. Amersfoort: CPS.

Nieuwenbroek, A. en Mijland, I. (2002). Succes met je faalangst. Kampen: uitgeverij Kok.

Bokhoven-van Wensveen, N. (2006). Kinderen en faalangst. Hilversum: Kwintessens.

Angststoornissen en depressie (terug naar pagina)

Boer, F . (2012). Angst bij kinderen. Houten: Lannoocampus.

Delfos, M.F. (2010). Kinderen en gedragsproblemen. Aanleg, rijping of omgeving? Amsterdam: Pearsons.

Güldener, M. (2012). Selectief mutisme bij kinderen. Als een kind soms niet praat. Houten: Lannoocampus.

Stikkelbroek, Y.(2012). Depressie bij kinderen. Als een kind prikkelbaar en somber is. Houten: Lannoocampus.

Vegt, E. van der,; Loonstra, J.H. (red). (2010). Stille leerlingen zeggen veel. Omgaan met leerlingen die lijden aan depressies, angsten, fobiën, trauma’s of eetstoornissen.Antwerpen/Apeldoorn: Garant.

Executieve functies (terug naar pagina)

Alloway, T. en Alloway, R. (2014). De winst van het werkgeheugen. Train je brein om sneller en  beter te leren en presteren. Amsterdam: Nieuwezijds.

Cooper-Kahn, J. en Dietzel, L. (2014). Vergeten, kwijt en afgeleid. Opvoedwijzer om executieve functies bij kinderen te versterken. Amsterdam: Hogrefe.

Dawson, P. en Guare, R. (2012). Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Een praktische gids voor diagnostiek en interventie. Amsterdam: Hogrefe.

Dawson, P. en Guare, R. (2012). Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies. Praktische strategieën voor thuis en op school. Amsterdam. Hogrefe.

Dawson, P. en Guare, R. (2011). Slim maar… Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken. Amsterdam: Hogrefe.

Dawson, P., Guare, R. en Guare, C. (2013). Slim maar… Puber editie. Help adolescenten hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken. Amsterdam: Hogrefe.

Klingberg, T. (2011). Het lerende brein. Over het werkgeheugen en de ontwikkeling van het brein. Amsterdam: Pierson.

Smidts, D. en Huizinga, M.(2013). Gedrag in uitvoering. Over executieve functies bij kinderen en pubers. Amsterdam: Nieuwezijds.

Algemeen:

Pameijer, N. en Beukering, T. van (2009). Handelings gericht werken voor de interne begeleider: een handreiking. Samen met leerkracht, kind en ouders aan de slag. Leuven: Acco.

Pameijer, N. en Beukering, T. van (2009). Handelings gerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en  advisering bij onderwijsproblemen. Leuven: Acco.

Naast bovenstaande goed leesbare boeken heb ik gebruik gemaakt van de volgende literatuur:

Acker, J. van (2005). Probleemgedrag in de klas en agressie op school. Een praktische handleiding. Antwerpen. De Boeck.

Aken, M van (2006). De persoonlijkheid van kinderen: ontwikkeling en consequenties. Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Attwood, Tony M. (2009). Meisjes en vrouwen met asperger. Huizen: Pica.

Baard, M. & Elst, D. van der (2006). Ongewild lastig. Inzicht in veelvoorkomende ontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Huizen: uitgeverij Pica.

Baard, M. & Elst, D. van der (2006). Ongewild lastig. Inzicht in veelvoorkomende ontwikkelingsstoornissen bij pubers en adolescenten.Huizen: uitgeverij Pica.

Baltussen, M.; Clijssen, A. en Leenders, Y. (2003). Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en intern begeleiders. LNA.

Baltussen, M. ; Dijkstra, R. ; Koekkoek, M. ; Leenders, Y. en Loman, E. (2001). Kinderen met speciale rechten. Omgaan met ADHD op school. ’s Hertogenbosch. LPC.

Barkley, R.A. (2006). Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners. Amsterdam: Harcourt Publishers.

Bannink, F. (2009). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Harcourt Publishers.

Beemen, L. van (1995). Ontwikkelingspsychologie. Groningen: Wolters-Noordhoff.

Berckelaer-Onnes, I. A. van. Zestig jaar autisme. In Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. 148 (21).

Berckelaer-Onnes,L.A. van.(red). Luteijn, E.; Nieuwenstein, H.; Zoest, K.van.; Ruijter, A.de.; Raa, L. ten. (2012). Autisme op school. Een passend aanbod binnen Passend onderwijs. Amsterdam: Boom uitgevers.

Boerefijn, J. & Bergsma, A. (2014). Gelukkig voor de klas. Ga voor meer werkplezier en betere leerprestaties. Houten: Lannoocampus.

Bokhorst, K. (2002). Praktijkboek Interne Begeleiding. Baarn: HB uitgevers.

Boyer, B.E.; Kuin, M. & Oord, S. van der. (2013). Zelf plannen. Trainershandleiding. Training voor jongeren met ADHD. Houten: Lannoocampus.

Brons,C. e.a. (2008). Dwarsliggers in de klas. Antwerpen: Garant.

Bruin,C. de (2008). Geef me de vijf. Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme. Doetinchem: Graviant Educatieve uitgaven.

Bruyckere, P. de en Hulshof, C. (2013). Jongens zijn slimmer dan meisjes en andere mythes over leren en onderwijs. Houten: Lannoocampus.

Buron, K.D. en Curtis, M. (2014). De geweldige 5-puntsschaal. Ondersteun kinderen en jongeren in het sociale verkeer met hun emoties. Huizen: Pica.

Cauffman, L. en Dijk, D.J. van, (2010). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Amsterdam: Boom/Lemma.

Compernolle,T. en Dorelijers, T. (2008) Zit stil! Handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen. Tielt: Lannoo.

Compernolle, T. en Vermeiren, R. (2013). Zit stil! Handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen. Houten: Lannoo.

Crone, E. Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Bert Bakker.

Dalen, J.G.T. van, (1994). In: Vermeulen, P. (2007). Voor alle duidelijkheid. Leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs. (Blz. 42). Berchem: uitgeverij EPO.

Dalgliesh, C. (2014). Overprikkeld. Praktische strategieën om de wereld van je prikkelgevoelige kind te structureren. Amsterdam: Hogrefe.

Dawson, P. & Guare, R. (2011). Slim maar…Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken. Amsterdam: Hogrefe.

Dawson, P. & Guare, R. (2012). Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Een praktische gids voor diagnostiek en interventie.Amsterdam: Hogrefe.

Delfos, M. F. (2006). Luister je wel naar mij? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar. Amsterdam:  SWP.

Delfos, M.F. (2008). Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten. Amsterdam: SWP

Delfos, M.F. (2007). Kinderen en gedragsproblemen. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.

Delfos, M.F. (2007). Kinderen in ontwikkeling. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.

Delfos, M.F. (2008). Een vreemde wereld. Over autisme, syndroom van asperger en PDD-NOS. Amsterdam: SWP.

Delfos, M.F. (2005). Ontwikkeling in vogelvlucht. Amsterdam: Harcourt Book Publishers.

Durrant, M. (2001). Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Leuven/Apeldoorn: Garant.

Egmond, G. van (1996). Bodemloos bestaan. Problemen met adoptiekinderen. Baarn: Ambo.

Egmond, G. van (1996). Verbinding verbroken. Adoptie in adolescentie. Baarn: Ambo.

Essen, I. van. Effectief en affectief lesgeven aan pubers. Verdieping van pedagogische vaardigheden voor docent en mentor. Houten: Lannoocampus.

Frith, U. (2007) Autisme, verklaring van het raadsel. Gent: Uitgeverij EPO.

Gaag, R.J. van der, & Berckelaer-Onnes, I.A. (2000). In: Lieshout, T. van (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderenEen praktisch handboek voor opvoeders, begeleiders en leerkrachten. (Blz.151). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.

Gardner, H.(2006). Soorten intelligentie. Meervoudige intelligenties voor de 21e eeuw. Amsterdam: Nieuwezijds.

Gielis, P.; Konig, A. en Lap, J. (2007). Begeleiden van de groep. Houten: KPC

Glorieux, P. en Vanthomme, J. (2010). Zorgzame klas. psycho-educatie voor de basisschool. Leuven/Den Haag: ACCO.

Golly, A. en sprague, J. (2011). Positive Behaviour Support: goed gedrag kun je lerenDoelmatige strategieën voor in de school. Huizen: Pica.

Grandin, T. en Panek, R. (2014). Het autistische brein. Voorbij het spectrum denken. Amsterdam: Nieuwezijds.

Groot, R. de en Paagman, C.J. (2003). Denkbeelden over beelddenken. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Utrecht: Agiel.

Haddon, M. (2003). Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Utrecht: Uitgeverij De Fontein.

Hartog-Polkerman, C. (2012) Minder dwars en driftig. Opvoeden van kinderen met ODD en/of CD. Amsterdam: uitgeverij SWP.

Hoog, R. de; Stultiens-Houben, S. en Heijden, I. van der. (2012). Prikkels in de groep. Samenwerken aan een sensorisch waardevolle omgeving voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Apeldoorn-Antwerpen: Garant.

IJzendoorn, R. van en Bakermans-Kranenburg, M. (2010). Gehechtheid en trauma. Diagnostiek en behandeling voor de professional. Amsterdam: Hogrefe.

Janssen, G.(2010). Knaplastig! Lesgeven aan pubers. Eindhoven: Uitgeverij Snor.

Janssens, H. (1998). Aan de slag met gedrag! Stappenplan voor systematisch werken. Eindhoven: Son opleidingen.

Janssens, H. (2001). Gedrags- en werkhoudingsproblemen & zorgverbreding.Eindhoven: Son opleidingen.

Jeninga, J.(2007). Professioneel omgaan met gedragsproblemen. Praktijkboek voor het primair onderwijs. Baarn: HB Uitgevers.

Jong, W. de, (2009) Angst en depressie.Over angsten, depressies en aanverwante problematiek, een leidraad voor ouders en leerkrachten. Huizen: Pica.

Jong, W. de, (2010). Gedrag is meer dan je ziet. Wat iedere leerkracht moet weten over gedragsproblemen en -stoornissen. Huizen: Pica.

Jong, W. de, (2012). Het verwende kind syndroom. Jongens en meisjes verwaarloosd door verwenning. Huizen: Pica.

Johnson, M. en Wintgens, A. (2013).The Selective Mutism Resource Manual. Milton Keynes: Speechmark Publishing.

Kaldenbach, H. (2008). Respect! 99 tips voor het omgaan met jongeren in de straatcultuur. Amsterdam: Promotheus.

Kaldenbach, H. (2011). Machomannetjes. 99 tips om de straatcultuur terug te dringen in uw school. Amsterdam: Promotheus.

Kanjertrainingmedewerkers. (2011). Meidenvenijn. Almere: Uitgeverij Kanjertrainingen.

Krab, K.J., en Boer, H. de (1997).  De professionele leerkracht. Amersfoort: CPS.

Krab, K.J., Engelen-Snaterse, T.J., &. Boer-Boosman, B.R. de (2006).Gedragsverandering binnen en buiten de klas. Amersfoort: CPS.

Langelaar, T. en Plomp, W. (2007). De excellente leerkracht. De fundamenten van zijn succes. Soest: Uitgeverij Nelissen.

Lieshout, T. van (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderenEen praktisch handboek voor opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.

Lindauer, R. en Boer, F.(2013). Trauma bij kinderen. Houten: Lannoocampus.

Lodewijks, H.P.B. en Verstegen, R.(2006). Interactiewijzer. Analyse en aanpak van interactieproblemen in professionele opvoedingssituaties. Assen: Van  Gorcum.

Louwe, J. en  Overveld, K.van (2008). Een pad naar minder agressie. Utrecht: Agiel.

Maaskant, A. & Reinders, A. (2013). Pleegkinderen. Opvoeding,begeleiding en zorg. Houten: Lannoocampus.

Maniet- Bellermann, P. (red). (2003). Wij zijn niet dom! Praktische tips van en voor leerlingen met leerstoornissen. Apeldoorn: Garant.

Meersbergen, E. van (2014).Gedragsvraagstukken: zo pak je ze aan. 8 aanraders. Dordrecht: Instondo.

Meijer,W. en Schölvink, M. (2010). Effectieve leerlingbesprekingen in het basisonderwijs. Werkboek met handreikingen, vuistregels en oefeningen voor interne begeleiders in het basisonderwijs. Amersfoort: CPS.

Meijder, W. (2005). Consultatieve leerlingbegeleiding. Van theorie naar praktijk. Herziene druk. Amersfoort: CPS

Myles, B.; Trautman, M. en Schelvan, R. (2007).Verborgen regels. Praktische hulp bij het leren van sociale vaardigheden.  Huizen: Pica.

Nienhuis, B.(2013). Schoolangst en schoolweigering bij kinderen. Houten: Lannoocampus

Pameijer,N. en van Beukering, T.(2009). Handelingsgericht werken. Leuven: ACCO

Pameijer,N. en van Beukering, T.(2009). Handelingsgerichte diagnostiek. Leuven: ACCO.

Paternotte, A. (2010) Het is ADHD. Alles over de kenmerken, diagnose, behandeling en aanpak thuis en op school. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Ploeg, J.D. van der. (2007). Kinderen (z)onder vrienden. Rotterdam: Lemniscaat B.V.

Ploeg, J.D. van der. (2007). Gedragsproblemen, ontwikkelingen en risico’s.Rotterdam: Lemniscaat B.V.

Quak, G. & Smeets, K.(2008). Autisme is zo gek nog niet. Ondersteunend handelen bij autisme. Amersfoort: CPS.

Remmerswaal, J. (2006). Handboek groepsdynamica. Een inleiding op theorie en praktijk. Soest: Uitgeverij Nelissen.

Ruigrok, J. en Oostrik, H.(2008). Handboek herstelrecht in het onderwijs. In plaats van schorsen. Esch: Quirijn en KPC Groep.

Roodvoets, C. (2006). Niemandskinderen. De gevolgen en verwerking van een onveilige jeugd. Haarlem: Altamira.

Smidt, D. en Huizinga, M. (2013) Gedrag in uitvoering. Over de executieve functies bij kinderen en pubers. Amsterdam: Nieuwezijds.

Spek, A.A. en Goosen, A.C.A. (2010). Autismespectrumstoornissen bij vrouwen. Engagement, 1, 36-38.

Spek, A.A. Autismespectrumstoornissen bij meisjes en vrouwen. Tijdschrift voor geneeskunde 2013, 157: A6211

Steerneman, P. ; Meesters, C. en Muris, P.(2005) TOM-test.Antwerpen/Apeldoorn: Garant.

Stevens, L. (1997). Overdenken en doen. Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs. Amersfoort: CPS.

Stevens, L. ; Beekers, P.; Evers, M. ; Wentzel, M. en Werkhoven, W. van (2005). Zin in school. Amersfoort: CPS.

Stevens, L. en Wolf, K. van der(2001).  Kennisproductie in de Nederlandse orthopedagogiek; proeve van een probleemstelling. In: In het hoofd van de meester(blz. 31, 2007). Utrecht: Agiel.

Swaab, H. ;Bouma, A. ; Hendrikse, J. en Konig, C. Klinische ontwikkelings neuropsychologie. Over aanleg, omgeving en verandering. (p71-90). Deventer: Bohn Stafleu van Loghum.

Tammet, D. (2008). Op een blauwe dag geboren. Een geschiedenis. Indrukken van een autistische jongen met een bijzonder brein. Amsterdam: Nieuwezijds.

Teggelaar, J.; Bos, van den J.; en Monster,T. (2010). Oplossingsgericht werken met leerlingen. Sleutels voor het professionaliseren van begeleiding. Amsterdam: Nelissen.

Teitler, P.(2013). Lessen in orde. Handleiding voor de onderwijs praktijk. Amsterdam: Coutinho.

Timmerman, K. (2007). Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Leuven: Acco.

Veen- Mulders, L. van der (red.). ; Serra, M. ; Hoofdakker, B.J. van den en Minderaa, R.B. (2007). Sociaal onhandig. De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD. Assen: Van Gorcum.

Velde, C. van der, (2010). Pubergids autisme. Een praktische handleiding. Amsterdam: Nieuwerzijds.

Verhulst, F.C. (2008). Leerboek kinder en jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum.

Vermeulen, P. (2005). Een gesloten boek. Autisme en emoties. Leuven: Uitgeverij Acco.

Vermeulen, P. (2007). Dit is de titel. Over autistisch denken. Berchem: Uitgeverij EPO

Vermeulen, P. (2007). Voor alle duidelijkheid. Leerlingen met autisme in het gewoon onderwijs. Berchem: Uitgeverij EPO.

Vermeulen, P. & Degrieck, S. (2007). Mijn kind heeft autisme. Gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.Tielt: Uitgeverij Lannoo.

Vermeulen, P. (2010). Autisme als contextblindheid. Berchem: Uitgeverij EPO.

Vermeulen, P. (2010). Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs. Berchem: Uitgeverij EPO

Visser, Y. (2009). Coaching in het primair onderwijs. Amersfoort: CPS

Weide,G. ; Oudman, A. (2011). Kanjerboek voor ouders, leerkrachten en Pabo-studenten. Almere: Kanjertrainingen.

Weisfelt, P. (2005). Nestgeuren. Over de betekenis van ouder-kindrelatie in een mensenleven. Soest: Nelissen.

Wiseman, R.(2009). Queenbees and wannabees. Helping your daughter survive cliques, gossip, boyfriends and the new realities of Girl World. Londen: Piatkus.

Woodcock, L. en Page, A. (2011). Explosief gedrag bij autisme. Wat kunje er aan doen? Huizen: Pica.

Wolf, K. van der, (2007). In het hoofd van de meester. Gedragsproblemen in de onderwijspraktijk in ecologisch perspectief. Utrecht: Uitgeverij Agiel.

Wolf, K. van der en Beukering, T. (2009). Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren. Leuven: Acco.

Wyffels, D. (2006). Hoe coach ik mijn klas. De basisgids voor klassenmanagement. Tielt: Lannoo.

Artikelen:

(Sinds 1-2-2013) Dehue, F., Bolman, C. en Völlink, T. Cyberpesten: wat doen kinderen en wat weten ouders? Pedagogische Studieën, 2008 (85) 359-370.

Delfos, M.F. (2002). Autisme: het socioschema als verklaringsmodel. InWetenschappelijk Tijdschrift autisme,2, p20-34

Giesen, P. Executieve functies: hype of handvat. Balans Magazine, p26-27,augustus/september 2009.

Giesen, P. Leren weerstand te overwinnen. Cogmed werkgehugentraining voor ADHD’ers. Balans Magazine, mei 2011, p26-28.

Green, C.T. ; Long, D.B. ; Green, D. ; Iosif, A-M. ; Dixon, F.J. ;Miller, R.M. ; Fassbender, C. ;Schweitzer, J.B. Will working memory training generalize to improve off-task Behavior in children with children

Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder? Published online 3 july 2012.The American Society for Experimental NeuroTherapeutics, Inc.

Huizinga, M. De ontwikkeling van executieve functies tussen kindertijd en jongvolwassenheid. Neuropraxis 3, 2007, p74-82.

Klingberg, T. (2010).Training and plasticity of working memory.Trends in Cognitive sciences,vol 14, no 7, p317-323.

Luijcks, J. Worstelen met dyslexie. In: Balans magazine nr 1. Dec 2012/ jan. 2013.

Overveld, K.van. Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak. Beter begeleiden, oktober 2013. p10-13.

Paternotte, A. Werkgeheugen? Je kunt het trainen. Balans Magazine, 7,  p29-33, 2012

Paternotte, A. Werkgeheugen, aanvullende informatie bij bovenstaand artikel.

Ryan, J.B., Sanders, S., Katsiyannis, A. & Yell, M. L. (2007). Using timeout effectively in the classroom.Teaching Exceptional Children, 39(4), 60-67.

Schoemaker, K., Bunte, T. Wiebe, S.A., Espy, K.A. en Dekovic, M. Executieve function deficits in preschool children with ADHD and DBD. Journal of Child Psychology and Psychatry 53:2 (feb.2012). p 111-119.

Scholte, E.M. en Ploeg, J.D. van (2006). Prevalentie van sociaal-emotionele problemen bij schoolgaande kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 45,1-5.

Vermeulen, M. Donder toch op met al die boeken. Volkskrantmagazine nr. 461, 9 mei 2009.

Bereik mij
Executieve functies

Aansturende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.