Mijn boeken:

  Koop mijn boeken op Bol.com
Anton Horeweg Gedragsproblemen in de klas

Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.

Kinderen met gedragsproblemen of gedrags- en ontwikkelingsstoornissen hebben het moeilijk. Hun leerkrachten of docenten ook. Niet toegerust zijn om deze kinderen te ondersteunen in de klas, is frustrerend. Er zijn handboeken vol achtergrond informatie, maar er zijn weinig boeken gericht op de dagelijkse klassenpraktijk. Uit eigen ervaring weet ik dat er grote behoefte bestaat aan een boek met praktisch toepasbare handreikingen om deze kinderen te ondersteunen.

En eindelijk zijn die boeken er: Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs. Helder geschreven, theoretisch goed onderbouw, praktisch en makkelijk leesbaar. In dit boek lees je handreikingen om gedragsproblemen te voorkomen en lees je hoe je kinderen met ontwikkelings- , gedrags- en leerstoornissen kunt ondersteunen. Met de handreikingen uit dit boek, kun je morgen in de klas aan de slag. En wat blijkt? Vaak zijn er verrassend kleine dingen nodig om kinderen met grote problemen goed te kunnen ondersteunen. Met een voorwoord van dr. Kees van Overveld.

Reviews: van collega’s uit het onderwijs en opleidingsinstituten  , een review door Didactief (2015), review door Onderwijsenzo blogspot (2016) en Boeketje Onderwijs Gedragsproblemen in de klas (2016).

 

Voor het vo is er  Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Helder geschreven, net zo goed toegespitst op de dagelijkse klassenpraktijk als het basisschoolboek. Dit dank zij nauwe samenwerking met ervaren docenten uit het vo, die de rol van critical friends vervulden. Ook met de kennis uit dit boek kun je morgen aan de slag in je klas(sen). Met een voorwoord van buitengewoon hoogleraar en hoofd NCOJ Dolf van Veen.

werkboek gedragsproblemen in de klas

Werkboek gedragsproblemen in de klas voor de opleidingen

Voor de lerarenopleidingen: Werkboek bij Gedragsproblemen in klas in het voortgezet onderwijs (2016). Een werkboek ontwikkeld met en voor de lerarenopleidingen. Voor de opleidingsdocenten is er een online handleiding. Aan dit werkboek werkten opleiders mee van: Hogeschool Windesheim, Hogeschool Rotterdam, Fontys Hogeschool, Hogeschool Leiden, Hogeschool Arnhem Nijmegen(HAN), Hogeschool Driestar Educatief en Hogeschool InHolland. Gemaakt met de toegevoegde expertise van:

Dolf van Veen (Hogeschool Windesheim, Zwolle; NCOJ) Gerrit Beunk (Driestar Educatief, Gouda) William Buys (Fontys Hogeschool, Tilburg ) Meity Feher (Fontys Hogeschool, Sittard) Matty Hendriks (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) Lotte Lathouwers (Fontys Hogeschool, Sittard) Heleen Lieve (Hogeschool Rotterdam) Lisette van der Pas (Hogeschool Rotterdam) Ellen Posthumus (Hogeschool Inholland, Amsterdam) Harry Sinke (Fontys Hogeschool, Tilburg) Marije van den Steenhoven (Hogeschool Leiden) Hanneke Theelen (Fontys Hogeschool, Sittard) Alwin Truin (Hogeschool Windesheim, Zwolle)

 

Voor de pabo’s en Alpo’s is er het Werkboek Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs (2017). Ook te gebruiken voor intervisie. Voor docenten is er een online handleiding.

Dit boek werd mede ontwikkeld door: Marike Jansen, Faculteit educatie, HAN, Natascha Koene, Hogeschool van Amsterdam, Ieke Egas Reparaz, Hogeschool van Amsterdam, Femke Timmermans, Kenniscentrum Kwaliteit van Leren, Faculteit Educatie, HAN, Else-Marike Visser, Thomas More Hogeschool,Rotterdam/Leiden en Dolf van Veen, Windesheim, NCOJ

+

Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs Werkboek pabo

 

 

Uitgekomen begin 2017: Wat stuitert daar door je klas?  Over kinderen met ADHD en hun leraren.

 

Wat stuitert daar door je klas? Anton Horeweg

Wat stuitert daar door je klas? is aanbevolen door prof. dr. Jan Buitelaar: ‘Kinderen zijn een groot deel van de dag op school. Leraren spelen een belangrijke rol bij het hanteren van kinderen met ADHD in de klas en het stimuleren van hun ontwikkeling. Dit boek is midden in de roos, en biedt een schat aan praktische informatie waar elke leraar zijn of haar voordeel mee kan doen’.

Recensies: Onderwijsenzo blogspot (2017), het onderwijsblad van het CNV , wijleren.nlZorgprimair en Didactief. Een interview vanuit mijn klas verscheen in het Onderwijsblad van de Aob. (2017). Boek bestellen? Wat stuitert daar door je klasOver kinderen met AD(H)D en hun leraren. Boek inkijken? Klik hier

 

De traumasensitieve school: verwacht begin 2018.

Een boek over de enorme gevolgen van vroegkinderlijk chronisch trauma. Het legt de verschillende soorten trauma uit, gaat in op de invloed die trauma heeft op de ontwikkeling van het kinderbrein en vertaalt dit naar de dagelijkse klassenpraktijk. Het boek gaat in op kindermishandeling en vertaalt de behoeften van getraumatiseerde kinderen naar het gedrag in de klas. Ook geeft het handreiking voor het (her)inrichten van je school(praktijk).

 

De traumasensitieve school van Anton Horeweg (verwacht 2018).

Gedragsproblemen in de klas is verplichte literatuur bij opleidingen en nascholing.

Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs is aanbevolen literatuur op het Seminarium voor Orthopedagogiek. Het boek is verplicht op Avans Hogeschool in Breda,  PABO studenten van Hogeschool Rotterdam, de Afstands PABO van het LOI en de HAN pabo.

Gedragsproblemen in het voortgezet onderwijs is verplicht bij de lerarenopleiding van Fontys Hogeschool Sittard, de dansdocentenopleiding Lucia Marthas, de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Windesheim. Het boek is ook verplichte literatuur voor alle derdejaars studenten op de lerarenopleiding van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Op de NHL in Leeuwarden is het boek aanbevolen literatuur.Recensies vind je hieronder:

Recensie GGZ gelezen. Recensies:  Leidsch Dagblad en De Gooi en Eemlander .  autipassendonderwijsutrecht.nl , Balans MagazineVakblad docenten lo  (2015). Hogeschool Rotterdam (2016), Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in het onderwijs (LBBO, 2017).  DidactiefOnline (2017) en het Vlaamse BOEKetje onderwijs.

 

“Het is .. niet verwonderlijk dat veel leraren op zoek zijn naar duidelijke handboeken over gedragsproblemen en gedragsstoornissen. Er is een grote behoefte aan praktische informatie die direct toepasbaar is. Het boek van Anton Horeweg voldoet aan die behoefte.”
Dr. Kees van Overveld, auteur van o.a. Groepsplan gedrag. Seminarium voor Orthopedagogiek.

“..Op deze manier vullen onze twee boeken (Pedagogische adviezen voor speciale kinderen en Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs) elkaar heel mooi aan, zijn ze geschreven vanuit eenzelfde visie dat het belangrijk is om te zoeken naar wat een kind allemaal al wél kan en dat uit  te breiden. Dus achter het soms ongewenste gedrag van het kind gaan kijken, en zo zien dat hij het even niet meer weet en onze hulp en steun nodig heeft om de vaardigheden te leren die hij, al dan niet door een beperking, nog onvoldoende beheerst. Zo komen we beiden tot de belangrijke constatering dat de leerkracht er zeer toe doet en voor het kind het verschil kan maken! Beide boeken kunnen zo (aankomende) leerkrachten en docenten helpen bij hun belangrijke werk…”
Trix van Lieshout, GZ-psychologe, orthopedagoge en auteur Pedagogische adviezen voor speciale kinderen.

“Een gouden leestip voor leerkrachten in het basisonderwijs die aanlopen tegen gedragsproblemen van leerlingen, is het handboek Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs van Anton Horeweg”

Yvonne Groen in vaktijdschrift Didactief, juni 2015.

“Het is .. niet verwonderlijk dat veel leraren op zoek zijn naar duidelijke handboeken over gedragsproblemen en gedragsstoornissen. Er is een grote behoefte aan praktische informatie die direct toepasbaar is. Het boek van Anton Horeweg voldoet aan die behoefte.”

Prof. drs. Dolf van Veen, hoogleraar passend onderwijs, hoofd NCOJ, over Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.

Lees alle reviews over Gedragsproblemen  in de klas in het basisonderwijs en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.

Bereik mij
Executieve functies

Aansturende regelfuncties of executieve functies: hoe beïnvloeden ze gedrag en leren? Lees meer.