Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen training po
Tweedaagse training traumasensitief onderwijs
Traumasensitief onderwijs; Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Met deze studiedag krijgen leraren kennis over de gevolgen van trauma en leren ze kijken met ‘een traumabril.’ Met deze kennis kunnen zij traumasensitief onderwijs gaan ontwikkelen. In deze training krijgen zij concrete handvatten om traumasensitief lesgeven te realiseren. Het boek
De Traumasensitieve school biedt extra informatie.
Mogelijke leerinhouden:
- Je kunt de begrippen ACE en trauma uitleggen.
- Je kunt de verschillen tussen Ace en trauma benoemen.
- Je hebt kennis van de oorzaken van trauma.
- Je kent drie vormen van trauma.
- Je kent alle vormen van kindermishandeling.
- Je kent de invloed van overmatige stress op de ontwikkeling van het kinderbrein.
- Je kent de invloed van stress op de academische prestaties en gedrag.
- Je kent manieren om de stress te verlagen.
- Je kunt uitleggen welke onderwijsbehoefte deze leerlingen hebben en welk docentgedrag daarbij hoort.
- Je kent het begrip coregulator en weet hoe je dit zelf kunt zijn.
- Je kunt kinderen een aantal manieren van effectieve zelfregulatie aan leren.
- Je weet hoe je het veiligheidsgevoel van getraumatiseerde kinderen kunt vergroten.
- Je weet wat triggers zijn en hoe je kunt handelen als die zich voordoen.
De trainers: Anton Horeweg & Ingrid van Essen
Voor traumasensitief onderwijs is een heel team nodig. Uw team leert in deze training van 2 dagen (of 1 dag en twee dagdelen) kijken door een ’traumabril’ en leert hoe je traumasensitief onderwijs geeft in de klas.
Waarom deze training? Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen geeft leraren kennis over trauma. Veel getraumatiseerde kinderen lopen vast in het onderwijs. Traumasensitief lesgeven draagt bij aan herstel.