Studiedag hechting
Een studiedag over hechtingsproblemen. U leert welke vormen van hechting er zijn. U leert wat voor gedrag er kan voorkomen bij onveilig gehechte kinderen en hoe u daar mee om kunt gaan.
Probleemgedrag, zo noemen we het gedrag vaak. Waardoor ontstaat
probleemgedrag bij een onveilig gehecht kind? Op deze studiedag krijgt u met uw team een lezing over
problematische hechting. Wat is hechting? Welke vormen zijn er? Welk gedrag zie je terug in je klas? En wat kun je doen om deze kinderen te ondersteunen? Daarna gaat het team samen met Ingrid van Essen en Anton Horeweg aan de slag om op praktische wijze vorm te geven aan de opgedane kennis. Uw team leert wat kinderen die onveilig gehecht zijn nodig hebben. Vaak blijkt dat ander
leraargedrag kan helpen.
Deze studiedag kan ook plaatsvinden met inzet van trainingsacteurs. Uw team kan eventueel zelf casuïstiek aandragen, die op deze dag uitgespeeld wordt met trainingsacteurs. Zo kan het effect van het handelen in een veilige oefensituatie ervaren worden. Zie voor meer informatie over de jongerenacteurs de pagina trainingen onder het kopje trainingsacteurs.
De trainers: Anton Horeweg & Ingrid van Essen
Waarom deze training? Kinderen die onveilig gehecht zijn, bezien de wereld anders dan kinderen die veilig gehecht zijn. Dat heeft invloed op hun gedrag en leren. Dit veroorzaakt vaak problemen in de klas. In deze training leer je verkeerd gedrag zoveel mogelijk voorkomen. Ook leer je door kritisch te kijken naar de rol van de leraar probleemgedrag sneller op te lossen. Van curatief naar preventief werken.