Scholen of individuele leraren willen soms hun handelen door een externe observator laten bekijken. Daarvoor willen zij iemand met verstand van onderwijs, die weet hoe het er in school of klas toegaat. Met veertig jaar ervaring in het onderwijs voldoet Anton Horeweg aan dit belangrijke criterium.
Als je werkt aan een schoolbrede aanpak van gedrag, wil je weten of in alle groepen in jouw school de beoogde gelijke aanpak daadwerkelijk plaatsvindt. Door schoolbrede observatie in alle groepen en korte nagesprekken met de leerkracht, kijkt Anton Horeweg of de aanpak die je beoogt er inderdaad is.
Naar aanleiding van de observaties wordt een rapport met aanbevelingen opgesteld.
Als je lesgeeft, zeker aan een uitdagende groep, kan het zijn dat je bepaalde blinde vlekken ontwikkelt. Dat is normaal, want je kunt als leerkracht nu eenmaal niet alles zien. Anton Horeweg kijkt met je mee of we samen kunnen ontdekken wat er speelt in de groep.
Na afloop bespreken we de bevindingen. Hierdoor krijg je een denkrichting voor de aanpak van je groep.
Anton Horeweg kijkt mee als critical friend. Hij maakt geen beoordelingen van het functioneren van collega’s.
Observaties gebeuren alleen met uitdrukkelijke toestemming van collega’s. Dit wordt nagevraagd voor aanvang.
Voorafgaand aan de klassenobservatie door Anton Horeweg vindt een telefonisch of online voorgesprek plaats. Hierin wordt de reden voor de observatie duidelijk en wordt een plan afgesproken.
De school maakt een planning voor de dag van observatie.
Observaties schoolbrede aanpak gedrag duren dertig minuten per klas. Nagesprek vijftien minuten.
Observaties in uitdagende groepen duren een dagdeel (minimaal) of een dag. Nagesprek duurt al gauw een uur.
Vertel wat u zoekt en wilt bereiken. Ik neem binnen 3 werkdagen contact met u op om samen met u een oplossing te ontwikkelen.