Onderwijsboeken over schoolontwikkeling

Werken aan een professionele school  vraagt om een gezamenlijke aanpak. De onderwijsboeken hier vormen een goede wetenschappelijke basis.

Onderwijsboeken schoolontwikkeling

Handboek professionele schoolcultuur

Dit handboek (Galenkamp & Schut, 2024), gaat over de cultuur van onderwijsorganisaties. Cultuur is grotendeels onbewust, maar zeer nadrukkelijk in de school aanwezig. Ingesleten gewoonten, oud zeer, aannames; dit kan allemaal leiden tot onprofessioneel gedrag van volwassenen in en rond de school. Uitgangspunt is dat alle gedrag is aangeleerd, en dus kan ook nieuw, professioneel gedrag worden aangeleerd

De school als werkplaats Gereedschap voor een sterke kwaliteitscultuur

Dit boek van Naaijkens & Boorsma (2022) gaat over een goede kwaliteitscultuur om leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Leraren werken vanuit een gedeelde visie aan goed onderwijs. Binnen een leercultuur wordt op verschillende manieren met elkaar samengewerkt en leraren creëren, delen en borgen nieuwe kennis. Net zoals in de ouderwetse werkplaatsen de gang van gezel tot meester werd gemaakt, wordt een leraar in de school als werkplaats vaardig door oefening en begeleiding.

En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? Een kwaliteitsaanpak voor scholen

In dit boek leggen Naaijkens & Bootsma (2018) uit hoe je de werkdruk in je schoolorganisatie kunt verlagen en hoe je daardoor ruimte krijgt om je vakmanschap te ontwikkelen. Ze presenteren een kwaliteitsaanpak die eenvoudig en efficiënt is: Enigma. Het zorgt ervoor dat situaties die op elke school voorkomen gestroomlijnd worden, dat er niet of nauwelijks wordt vergaderd en dat jij als leraar tijd hebt om goed onderwijs te geven. Deze kwaliteitsaanpak is voor elke basisschool geschikt.

En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven in het voortgezet onderwijs?

Bootsma &Naaijkens (2024), ontwikkelden een eenvoudige en efficiënte, schoolbrede kwaliteitsaanpak, die het onderwijs leuker, interessanter en beter maakt: Enigma. Deze aanpak vormt een leidraad voor docenten en schoolleiders om de visie van de school daadwerkelijk uit te voeren, overzicht te houden, de werkdruk te verlagen en de schoolprocessen te versterken. Hierdoor kunnen docenten weer tijd besteden aan zaken die echt belangrijk zijn: leerlingen, ouders en collega’s.

Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs kennis, gereedschap, implementatie

In dit boek beschrijven Bootsma & Naaijkens (20230 hoe je als basisschool thematisch onderwijs kunt ontwerpen en geven, waarbij je niet alleen de zaakvakken aanbiedt, maar waarin je ook domeinen van het taalonderwijs, burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken onderbrengt. Er is veel aandacht voor lezen, schrijven en spreken binnen thematisch onderwijs. Verder beschrijven de auteurs een praktische didactiek, die ervoor zorgt dat leerlingen niet alleen veel kennis opdoen, maar deze ook leren toepassen in nieuwe situaties

Handboek Gedrag op school (2e druk)

EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen. Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht.

Begrijpend lezen in een doorlopende lijn

In dit boek (Eskes, 2023), lees je hoe in een doorlopende lijn gewerkt kan worden aan tekstbegrip, van begrijpend luisteren in de groepen 1 en 2 naar (geleidelijk) begrijpend lezen in de groepen 3 t/m 8. Ook word je meegenomen in hoe je zaakvakken kunt koppelen aan het leesonderwijs en teksten in samenhang kunt aanbieden in de klas.

Wetenswaardig

Dit boek (Meester, 2021) is enerzijds bedoeld om een grote groep onderwijsprofessionals aan het denken te zetten over vragen als: Wat is eigenlijk het doel van ons onderwijs? Hoe krijgen we meer samenhang en lijn in alles wat er op onze school gebeurt? Wat is voor onze leerlingen nou écht wetenswaardig? Anderzijds is het erop gericht om deze groep te helpen om een zinnig antwoord op dit soort complexe en essentiële vragen te formuleren.

Technisch lezen in een doorlopende lijn Een praktisch handboek voor de basisschool

Dit boek van Eskes (2024) beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas en in de school.

Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding

Lesson Study (Goei, 2022), is een aanpak waarmee aanstaande, beginnende en ervaren leraren doelgericht en constructief samenwerken aan professionele groei, zowel in de lerarenopleiding als in de beroepsuitoefening daarna. Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding begeleidt (aanstaande) leraren bij het vorm en inhoud geven aan hun professionele ontwikkeling. Het is gebaseerd op de vijf big ideas van Lesson Study: focus op het leren van leerlingen, integreren van externe kennis in de praktijk, onderzoeken van de eigen praktijk, productief samenwerken en cyclisch werken.

Lesson Study praktische handreiking voor teams

Het boek Lesson Study: praktische handreiking voor teams (Uffen, de Vries & Goei, 2024) is een grondige verkenning van Lesson Study in het Nederlandse onderwijs. Het richt zich op de implementatie van Lesson Study als een mengvorm van formeel en informeel leren. Het boek behandelt onder meer de uitdagingen en kansen van Lesson Study in de Nederlandse context, de rol van begeleiders en de leerprocessen. De auteurs baseren hun bevindingen op uitgebreid onderzoek, waaronder analyses van vragenlijsten, interviews en gespreksanalyses van Lesson Study-bijeenkomsten in het voortgezet onderwijs. Ook worden er praktische handreikingen gedaan voor effectieve toepassing van Lesson Study in scholen.

Boeken over teamontwikkeling en teamcoaching.


In deze container moeten blokken zoals hierboven. Kun jij die toevoegen?