Op deze pagina vind je boeken over gedrag per onderwerp: Opstandig gedrag, executieve functies, ADHD, hoogbegaafdheid, trauma en hechting, stille kinderen en groepsdynamica
EEN UNIEK EN ONMISBAAR NASLAGWERK VOOR LEERKRACHTEN (Horeweg, 2021). In deze uitgebreide en zeer gedegen onderbouwde gedragsreeks gaat Horeweg in op alle mogelijke vormen en oorzaken van storend gedrag in de klas, en wat de leerkracht eraan kan doen om dit gedrag te voorkomen of te verhelpen. Verandering moet in de meeste gevallen niet komen vanuit het kind, maar vanuit de leerkracht.
In dit boek beschrijft Anton Horeweg (2021), hoe je naar gedrag kunt kijken; waarom we dat soms op de verkeerde manier doen en waarom gedrag soms een probleem wordt. Hij gaat ook in op wat er áchter dat gedrag zit en hoe je sommige valkuilen kunt vermijden. Boordevol praktijkvoorbeelden.
In 10 beknopte hoofdstukken laten Walter Matthys en Christine Boersma (2018) zien hoe je als leerkracht met sociaal storend gedrag van kinderen kunt omgaan, hoe je kinderen kunt leren om sociale problemen beter op te lossen en hoe je hen kunt leren beter om te gaan met hun boosheid. De auteurs benadrukken het belang van positieve opdrachten waarmee gewenst gedrag kan worden uitgelokt.
Diender (2020), heeft een verrassende en verfrissende kijk op het ontstaan en de ontwikkeling van probleemgedrag, leerproblemen en psychiatrische stoornissen, én op de puberteit vanuit de waarneming van onrechtvaardigheid. Een benadering die blinde vlekken blootlegt. Een eyeopener voor onderwijsmensen, politieagenten, hulpverleners, beleidsmensen, wetenschappers, reclasseringsmedewerkers, huisartsen en anderen.
Gedragsexpert Anton Horeweg kijkt in dit boek (2023), naar alle aspecten van de executieve functies. Zo wordt duidelijk wat je van minder goed functioneren ervan terugziet in de klas. Hij laat in dit boek zien dat het vooral gaat om goed lesgeven, waarbij je de leeromgeving in orde hebt en de juiste ondersteuning biedt. Hij reikt suggesties aan om kinderen met moeilijkheden op dit gebied te ondersteunen
Dit boek van van der Klink en Zijderhand (2024), helpt jou bij het creëren van een schoolomgeving die jouw leerlingen nóg beter in staat stelt om hun vaardigheden te oefenen zonder dat dit jou extra tijd kost. De casussen laten jou inzien hoe de juiste focus op executieve functies een positieve impact op leerlingen heeft. Dit boek is de sleutel tot het versterken van belangrijke vaardigheden die elk kind nodig heeft voor succes.
Groeien in executieve functies geeft je een helder inzicht in wat EF en zelfsturing zijn. Vanuit situaties uit de klaspraktijk ontdek je hoe je, rekening houdend met jouw leerkrachtstijl en context, EF kunt versterken.
Kleuters laten groeien in executieve functies daagt je als leraar uit om drie didactische bouwstenen toe te passen en de ontwikkeling van EF bij jonge kinderen te versterken. Door kwaliteitsvolle interacties, doelgerichte activiteiten en een sterke klasorganisatie zet je de juiste EF-bril op. Aan de hand van talloze reflectievragen, doe-opdrachten en spelactiviteiten leer je in dit boek pas echt wat EF zijn en hoe je ze herkent bij kleuters.
dit boek van Dawson & Guare (2019) is een mustread. Praktische adviezen voor ouders en professionele opvoeders voor de opvoeding, met name van kinderen die eenvoudige, alledaagse taken niet goed aankunnen.
Deze TIBtool van Monfils (2024) geeft aanraders om de executieve functies (EF) van leerlingen te stimuleren. Zo bevorder je de zelfstandigheid en maak je van leerlingen kritische denkers. Door kritisch te kijken naar het klassenmanagement, het goede voorbeeld te geven, veel oefenmogelijkheden te bieden en de omgeving aan te passen faciliteer je voor EF. Door EF in je taal te gebruiken, betrek je leerlingen bij het leren. De rollen en petten die je daarbij hebt als leraar zijn belangrijk. Als je hier goed zicht op hebt en je omarmt ze, kun je nog beter afstemmen op de EF van leerlingen. De wetenschap leert ons dat de leraar ertoe doet. Wát zij doet, dát maakt het verschil.
In Slim maar ... hebben Peg Dawson en Richard Guare (2016) baanbrekend onderzoek vertaald naar uiterst praktische adviezen en tips. Met behulp van werkbladen, vragenlijsten en uitgebreide leeftijdsgebonden informatie kunnen ouders en professionals voor elk kind een specifiek en effectief actieplan opstellen.
'Gedrag in uitvoering' richt zich op het ondersteunen en trainen van executieve functies bij kinderen en jongeren in het dagelijks leven, thuis en op school. Deze tweede, geheel geactualiseerde editie van dit succesvolle boek bevat herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven van kinderen tussen de 3 en 17 jaar, maar ook inzichten en praktische tips voor ouders, leerkrachten en jongeren voor het versterken van executieve functies.
Hoe zorg je ervoor dat ze weten wat ze nodig hebben als ze iets gaan doen en zelfstandig een opdracht kunnen uitwerken? En welke invloed heeft je eigen zelfsturing op het gedrag van leerlingen? Dit boek van Smidts (2018) biedt verschillende handvatten waarmee je als leerkracht direct aan de slag kunt, met herkenbare voorbeelden uit de lespraktijk en praktische tips en informatie. Achterin het boek staan handige werkbladen die direct in de klas kunnen worden gebruikt.
van de Sande (2018) gebruikt biografische gebeurtenissen uit haar jeugd om te laten zien welke invloed (toen nog niet gediagnosticeerde) ADHD heeft gehad op haar leven. Haar doel is om meer inzicht en begrip te kweken voor meisjes met ADHD en te laten zien dat DE ADHD-ster niet bestaat. Ook het bespreekbaar maken van dit onderwerp was een belangrijke motivatie voor het schrijven van dit boek.
Dit boek leert je hoe hechting werkt in de klas- en schoolomgeving, en hoe je er best mee omgaat. Je krijgt handvatten om een goed evenwicht te vinden tussen gedrag corrigeren en verbinding maken.
ADHD in de klas (horeweg, 2021), geeft je aan de hand van de meest recente wetenschappelijke inzichten, een duidelijk beeld van ADHD. De vele verhalen uit de praktijk en didactische tips helpen je om leerlingen met aandachtsproblemen te ondersteunen.
Omgaan met ADHD (Barkley, 2021) op school is samengesteld om kinderen en jongeren met ADHD te ondersteunen bij problemen op school. Het biedt niet alleen inzicht in wat de meeste effectieve strategieën zijn om hen te ondersteunen, maar ook waarom kinderen en jongeren met ADHD bepaalde problemen ervaren. De in deze gids beschreven evidence based methoden helpen leerkrachten en hulpverleners om kinderen en jongeren met ADHD te begeleiden naar een succesvolle schoolloopbaan. Voorwoord Anton Horeweg
In deze nieuwe volledig geactualiseerde herdruk (2022), met twee nieuwe hoofdstukken geeft Batstra een helder overzicht van de huidige stand van zaken betreffende ADHD, macht en misverstanden. Vanuit haar leerstoel doet ze onderzoek naar overmedicalisering en manieren om dit fenomeen te bestrijden.
Een uitgebreide herziene versie van het succesvolle boek De traumasensitieve school (9 herdrukken en een vijf sterren beoordeling). Nu met nog veel meer praktische tips en good practices van scholen uit Nederland en België
Dit boek leert je hoe hechting werkt in de klas- en schoolomgeving, en hoe je er best mee omgaat. Je krijgt handvatten om een goed evenwicht te vinden tussen gedrag corrigeren en verbinding maken.
Bessel van der Kolk (2024) 'The Body Keeps the Score' vertaald. Huiselijk geweld, misbruik, verwaarlozing, verslaving, ongelukken, (oorlogs)misdrijven… trauma verandert je leven radicaal. ’s Werelds meest vooraanstaande traumadeskundige– geeft inzicht in de oorzaken en gevolgen van trauma. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek toont hij nieuwe wegen naar herstel, waarbij lichaam en geest worden gereguleerd.
In 'De mythe van normaal' laat Gabor Maté(2022), zien wat 'normaal' in een toxische maatschappij betekent voor trauma, ziekte en heling. In De mythe van normaal, over trauma, ziekte en heling in een toxische maatschappij ontleedt Gabor Maté de onderliggende oorzaken van onze fysieke en emotionele malaise, en legt hij verbanden tussen ons persoonlijk lijden en de druk van het jachtige bestaan.
Michelle Bomber (2020) laat zien hoe docenten gemakkelijk een bewezen psychologisch model kunnen gebruiken om leerlingen te helpen die een relationeel trauma hebben ervaren. Bevat alles wat nodig is om het in te bedden in de onderwijspraktijk, inclusief het opbouwen van een band met leerlingen en leerkrachten, verkenning van de theorie en praktische toepassingen.
Deze baanbrekende studie van Strokes & Brunzell (2024) is het eerste longitudinale onderzoek in traumasensitief positief onderwijs, en het eerste onderzoek dat het professionele leren en de voortdurende implementatie van TIPE-pedagogische praktijken koppelt aan veranderde leerlingpercepties van school en collectieve leerkrachteffectiviteit over een periode van vier jaar.
Leony Coppens (2024), laat zien hoe iedereen in het leven van een kind kan bijdragen aan herstel en veerkracht. Coppens deelt inzichten over trauma en veerkracht, geïllustreerd met persoonlijke verhalen en praktijkvoorbeelden. Voor iedereen die een positieve impact wil hebben op het leven van een kind, biedt dit boek waardevolle inzichten en inspiratie.
Anton Horeweg (2021) schreef dit boek speciaal voor kinderen. Veel kinderen maken iets ergs mee, zonder dat ze dat doorhebben. Dit boek maakt moeilijke onderwerpen als kindermishandeling, overlijden, ziekte, seksueel misbruik bespreekbaar in de klas. De derde druk is inmiddels een feit.
Dit boek van Nijs (2024), geeft handreikingen over omgaan met hoogbegaafde kinderen.
Dit boek van Bakx & van Gerven schetst visies op begaafdheid, effectieve ondersteuningsstructuur voor leerlingen én leraren, grenze(n)loos onderwijzen, goed leraarschap, als leren andere ondersteuning vereist, en pakkende professionalisering.
Dit boek van Frumau (2024) gaat over emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong) volwassenen. Niet het label hoogbegaafdheid staat centraal, maar de emotionele ontwikkeling van kinderen en (jong)volwassenen met een hoog ontwikkelingspotentieel. Een risicofactor in hun psychosociale ontwikkeling is het ervaren van een mismatch met hun omgeving. Het boek geeft handvatten om juist het omgekeerde te bereiken.
Een intense reis is het verhaal van een moeder wiens hoogbegaafde zoon met schooltrauma is uitgevallen op het basisonderwijs en hierdoor één van de vele duizenden thuiszitters werd die Nederland rijk is. Marije Hofland (2021) beschrijft wat het betekent om hoogbegaafd te zijn en waar zij als gezin tegenaan liepen in hun zoektocht naar passend onderwijs, zelfacceptatie, hulp en het herstel van een schooltrauma.
Werken met begaafdheid in de klas (Bakx & Boer, 2022), is geschreven voor leraren in opleiding en leraren in de praktijk. Het boek bevat verdiepende informatie over begaafdheid gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Deze inzichten zijn vertaald naar praktische handvatten en tips voor het werken met begaafde leerlingen in de klas. Aan de hand van casussen uit de praktijk worden diverse relevante thema’s behandeld, zoals motivatie, metacognitie, disharmoniehypothese en hooggevoeligheid.
In dit baanbrekende boek leggen hoogbegaafdheidsexperts Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx (2017) de vele valkuilen bloot die aanwezig talent kunnen fnuiken. Maar ze reiken ook concrete tools aan die hoogbegaafden kunnen helpen om hun talenten te laten floreren en gelukkiger in het leven te staan.
Deze bestseller van Webb (2020), gaat over hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling. Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10.
Stille leerlingen blijven vaak ‘onder de radar’ van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen, en die het gewoon fijn vinden ‘stil’ te zijn. andere stille kinderen 'durven' niet op te vallen. We missen de subtiele signalen die zij uitzenden; en soms zijn er simpelweg geen signalen te zien. Juist zij hebben onze aandacht hard nodig.
Wat is nu eigenlijk een groep? Welke invloed heeft een groep in onderwijs en opvang? In De groepscode geeft René van Engelen (2023) professionals inzicht in de vele aspecten van groepsvorming, en krijgt de lezer handvatten waarmee deze processen succesvol te beïnvloeden zijn. Welke zaken zijn van invloed op de groep, zowel in positieve als in negatieve zin? En, het omgekeerde: wat is de invloed van de groep op onder andere het leren?Met een gedegen theoretische ondergrond en de koppeling naar de praktijk kan dit boek gezien worden als een basishandboek over groepsvorming en groepsdynamiek, zowel in het po als in het vo
De Ringaanpak (Redeker, 2024): Iedere (nieuwe) groep doorloopt de welbekende fases van groepsvorming. In de meeste gevallen ontstaan sympathieke, effectieve en veilige groepen, waarin leerlingen zich fijn voelen, samenwerken, fouten durven maken en initiatief tonen. Er zijn echter ook groepen waarin er reden en ruimte is voor negatief leiderschap. De basis van de Ringaanpak, bestaande uit acht concrete stappen, vormt de rode draad. In deze editie wordt er nadrukkelijk meer aandacht besteed aan de context van de groep. Aan welke systemische knoppen kunnen we allemaal draaien om de werksfeer in de groep en de sociale veiligheid te verbeteren?
Dit boek (Remmerswaal, 2020) is een compacte versie van Handboek Groepsdynamica, al jarenlang het standaardwerk op het gebied van de groepsdynamica. De basistheorieën worden kort en krachtig weergegeven, afgestemd op het professionele handelen. Het is vooral bestemd voor mensen die professioneel met groepen werken of daartoe in opleiding zijn. Groepsdynamica, de basis biedt veel concepten en handvatten om de dynamiek in groepen te benutten voor ondersteuning van individuele ontwikkeling en sturing van groepsontwikkeling.
Ontwikkeling in de groep (Luitjes, 2023) bestaat uit twee delen. Deel 1 behandelt de vijf fasen van de groepsontwikkeling bij kinderen en jongeren en koppelt die aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden aan hun individuele ontwikkeling. Hierbij is ook steeds aandacht voor de rol van de begeleider. Deel 2 gaat in op drie overstijgende thema’s. De eerste hiervan is diversiteit binnen de groep, onder meer op het gebied van gender, seksualiteit en cultuur. De tweede is kinderen in speciale groepen, waarbij onder meer aandacht is voor agressie in groepen. De derde
De eerste weken van het schooljaar zijn goud waard: dan wordt de basis gelegd voor een positieve sfeer in de klas. En dat draagt er weer aan bij dat leerlingen zich prettig voelen en beter presteren. Als mentor speel je hierin een cruciale rol: als jij in die eerste, gouden weken werkt aan een goede band met en tussen je leerlingen, heb je daar het hele jaar profijt van. In dit praktische boek lees je hoe je van jouw mentorklas een positieve groep maakt. Het biedt vele tips, kant-en-klare activiteiten en werkvormen voor de invulling van jouw mentorlessen in de gouden weken.
De Gouden Weken van Bijleveld (2020) gaat over de eerste weken van het schooljaar. Die zijn bij uitstek geschikt om te werken aan een goede groepsvorming. De interactie tussen jou en je leerlingen zorgt voor een fijne sfeer in de groep. Dit zorgt voor een stevig fundament, een heel schooljaar lang. Dit boek laat zien hoe het werkt en waarom het werkt. Het geeft handzame en overzichtelijke instrumenten om de groepsvorming en het oudercontact goed te laten verlopen. Groepsvormende activiteiten Bij De Gouden Weken staan groepsvormende activiteiten en oudercontact centraal.