Onderwijsboeken over didactiek

De boeken die je hier ziet bestellen via deze site zorgt ervoor dat studenten en leraren deze kennis gratis kunnen blijven gebruiken.

Deze pagina is onder constructie

Boeken over goed lesgeven

Ashman, G. (2021). Dit is goed onderwijs

Om in de klas goede dingen te doen, kun je als docent hulp gebruiken om goede keuzes te maken. In dit boek geeft Greg Ashman een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de cognitieve psychologie die van belang zijn om grip te krijgen op onderwijsverbetering.

Hollingsworth, J. (2022)Expliciete indirecte instructie (EDI)

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor betere leerprestaties bij alle leerlingen. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke kansen door kwalitatief hoogwaardige instructie. Bewerkt en vertaald door Marcel Schmeier.

Schmeier, M. (2023). Expliciete directe instructie in het VO

EDI is een manier van lesgeven waarbij jij als docent centraal staat. Elke les heeft een duidelijk lesdoel en je geeft kraakheldere instructie. Doordat leerlingen moeten schrijven, overleggen en nadenken over de vragen die je stelt, worden jouw lessen in hoge mate actief en responsief. EDI biedt jou een helder lesmodel van lesfasen en technieken die je kunt inzetten om leerlingen met plezier en succes de lessen te laten volgen.

Eskes, M. (2023). Begrijpend lezen in een doorlopende lijn

Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip. Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap.

Kirschner, P. & Hoof, T. (2024) De leraar: vakmanschap in het onderwijs.

In De leraar: vakmanschap in onderwijs vind je een rijke verzameling van belangrijke, wetenschappelijke inzichten die in de dagelijkse onderwijspraktijk het verschil kunnen maken voor de leerling én de leraar, op alle schoolniveaus. VERSCHENEN

Eskes, M. (2024). Technisch lezen in een doorlopende lijn. Een praktisch handboek voor de basisschool

Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.

Schmeier, M. (2020). Bordwerk en aantekeningen

Instructie wint aan kracht als je hierbij op het bord schrijft. In dit boek pleit de auteur voor ‘slow teaching’ waarbij bordwerk zorgvuldig wordt opgebouwd en geordend, leerlingen aantekeningen maken en de leerstof stapsgewijs en grondig wordt onderwezen én geleerd. De interactie tussen leerkracht en leerlingen staat centraal en praten, schrijven, denken en herhalen spelen hierbij een belangrijke rol.

Effectief rekenonderwijs op de basisschool

Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Je leest over: Visies op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel Effectief rekenonderwijs in de klas Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars Het belang van automatiseren Verhaal- en contextsommen Effectief rekenonderwijs in de school. Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen.

Boeken over lees- en spellingonderwijs

Eskes, M. (2023). Begrijpend lezen in een doorlopende lijn

Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip. Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap.

Eskes, M. (2024). Technisch lezen in een doorlopende lijn. Een praktisch handboek voor de basisschool

Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.

Zo leer je kinderen lezen en spellen

Goed lezen en spellen is een voorwaarde om met succes onderwijs te kunnen volgen. Ook zijn deze vaardigheden van groot belang om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Het basisonderwijs is dé plek waar goed lezen en spellen moet worden geleerd. Daarvoor heeft de leerkracht kennis van de vakdidactiek van lezen en spellen nodig. In Zo leer je kinderen lezen en spellen heeft José Schraven deze vakdidactiek methodisch uitgewerkt.

Lezen en spellen in groep 3 Kant-en-klare lesschema’s

Lezen en spellen in groep 3 vormt een waardevolle aanvulling op het handboek Zo leer je kinderen lezen en spellen* (ZLKLS). Deze nieuwe uitgave bestaat uit uitgewerkte lesschema’s lezen, spellen en schrijven volgens de uitgangspunten van ZLKLS.

Effectief leesonderwijs in de praktijk Een kennisrijke aanpak voor de basisschool

In Effectief leesonderwijs in de praktijk neemt Heleen Buhrs je mee in hoe je goede lessen begrijpend lezen kunt neerzetten. Deze lessen staan niet op zichzelf, maar worden geïntegreerd in het zaakvakonderwijs, waarin kennisopbouw centraal staat. In dit boek gaat Heleen in op de volgende vier elementen: • Werken aan het opbouwen van kennis • Werken met rijke teksten • Leerlingen de tekst actief laten verwerken door erover te praten en te lezen • Monitoren en evalueren van leesbegrip

Rijke taal Taaldidactiek voor het basisonderwijs

Goed leren lezen en schrijven leer je bij uitstek op school. Maar waar moet je als leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen? Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen.