De boeken die je hier ziet bestellen via deze site zorgt ervoor dat studenten en leraren deze kennis gratis kunnen blijven gebruiken.
Bekijk ook onderwijsboeken over: gedrag of schoolontwikkeling.
Snel naar: goed lesgeven | lees- en spellingonderwijs
Door zicht te hebben op de les en de kwaliteit ervan te bepalen weet je wat een leraar goed doet en wat eventueel verbeterpunten zijn. Zo kan er gericht worden gewerkt aan verbetering van lessen, bij individuele leraren of in het schoolteam. Voor het daadwerkelijk verbeteren van de leskwaliteit is het bovendien van belang te weten wát je wilt verbeteren en hóe je dat doet, en spelen bijvoorbeeld coaching en de motivatie van de leraar zelf een grote rol.
In De leraar, vakmanschap in onderwijs vind je een rijke verzameling van belangrijke, wetenschappelijke inzichten die in de dagelijkse onderwijspraktijk het verschil kunnen maken voor de leerling én de leraar, op alle schoolniveaus. VERSCHENEN
Om in de klas goede dingen te doen, kun je als docent hulp gebruiken om goede keuzes te maken. In dit boek geeft Greg Ashman een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de cognitieve psychologie die van belang zijn om grip te krijgen op onderwijsverbetering.
Dit boek van Graham Nuthal maakt duidelijk dat het feit dat een leraar lesgeeft, niet betekent dat leerlingen ook leren. Nuthall heeft gedocumenteerd wat er voor de meeste leerlingen bij komt kijken om een concept te leren en vast te houden. Een van de hoekstenen van evidence-based kwaliteitsonderwijs.
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor betere leerprestaties bij alle leerlingen. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke kansen door kwalitatief hoogwaardige instructie. Bewerkt en vertaald door Marcel Schmeier.
EDI is een manier van lesgeven waarbij jij als docent centraal staat. Elke les heeft een duidelijk lesdoel en je geeft kraakheldere instructie. Doordat leerlingen moeten schrijven, overleggen en nadenken over de vragen die je stelt, worden jouw lessen in hoge mate actief en responsief. EDI biedt jou een helder lesmodel van lesfasen en technieken die je kunt inzetten om leerlingen met plezier en succes de lessen te laten volgen.
In dit boek ban Bogers (2024), vind je onder meer tips over het inrichten van een talige speelleeromgeving, het meespelen tijdens spel, het uitbreiden van kennis van de wereld, het uitdagen op een complex taaldenkniveau en meer. Door deze inzichten kun je een leeromgeving creëren die voldoet aan alle voorwaarden om de taalontwikkeling van kinderen spelenderwijs te bevorderen.
Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip. Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap.
Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.
Instructie wint aan kracht als je hierbij op het bord schrijft. In dit boek pleit de auteur voor ‘slow teaching’ waarbij bordwerk zorgvuldig wordt opgebouwd en geordend, leerlingen aantekeningen maken en de leerstof stapsgewijs en grondig wordt onderwezen én geleerd. De interactie tussen leerkracht en leerlingen staat centraal en praten, schrijven, denken en herhalen spelen hierbij een belangrijke rol.
Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Je leest over: Visies op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel Effectief rekenonderwijs in de klas Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars Het belang van automatiseren Verhaal- en contextsommen Effectief rekenonderwijs in de school. Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen.
Veel leerlingen in het basisonderwijs ervaren moeite bij het begrijpen van teksten. Naast het zorgen voor een goede technische leesvaardigheid, zullen we sterk(er) moeten inzetten op woordenschat en kennis van de wereld: dit zijn zaken die een grote invloed hebben op tekstbegrip. Dit boek beschrijft wat onder tekstbegrip wordt verstaan en hoe dit tot stand komt, gebaseerd op kennis vanuit de wetenschap.
Dit boek beschrijft op praktische wijze waarom goed technisch leesonderwijs van belang is, hoe het proces van technisch leren lezen verloopt en hoe hier in een doorlopende lijn vorm aan kan worden gegeven in de klas.
Goed lezen en spellen is een voorwaarde om met succes onderwijs te kunnen volgen. Ook zijn deze vaardigheden van groot belang om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Het basisonderwijs is dé plek waar goed lezen en spellen moet worden geleerd. Daarvoor heeft de leerkracht kennis van de vakdidactiek van lezen en spellen nodig. In Zo leer je kinderen lezen en spellen heeft José Schraven deze vakdidactiek methodisch uitgewerkt.
Lezen en spellen in groep 3 vormt een waardevolle aanvulling op het handboek Zo leer je kinderen lezen en spellen* (ZLKLS). Deze nieuwe uitgave bestaat uit uitgewerkte lesschema’s lezen, spellen en schrijven volgens de uitgangspunten van ZLKLS.
In Effectief leesonderwijs in de praktijk neemt Heleen Buhrs je mee in hoe je goede lessen begrijpend lezen kunt neerzetten. Deze lessen staan niet op zichzelf, maar worden geïntegreerd in het zaakvakonderwijs, waarin kennisopbouw centraal staat. In dit boek gaat Heleen in op de volgende vier elementen: • Werken aan het opbouwen van kennis • Werken met rijke teksten • Leerlingen de tekst actief laten verwerken door erover te praten en te lezen • Monitoren en evalueren van leesbegrip
Goed leren lezen en schrijven leer je bij uitstek op school. Maar waar moet je als leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen? Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen.