Pesten is een vorm van agressie waarbij geprobeerd wordt om iemand steeds pijn te doen. Dat kan zowel offline als online. Bij pesten zijn verschillende mensen betrokken: de pester, de gepeste en de omstanders. De pester heeft vaak een sterkere sociale positie dan degene die gepest wordt. Er is dus altijd sprake van machtsongelijkheid. Pesten veroorzaakt stress, angst, eenzaamheid en gebrek aan zelfvertrouwen. Pesten stopt niet vanzelf. Het is belangrijk om in te grijpen. Pesten kan stoppen als omstanders het afkeuren en de gepeste helpen.
Als er in een klas gepest wordt zijn er vaak een aantal standaardrollen die kinderen hebben. Die rollen kun je ook best met kinderen bespreken. Vaak realiseren zij zich niet, dat ze óók een rol spelen bij het pesten, ook al doen ze niets.
Er zijn een aantal signalen die er op kunnen wijzen dat een kind gepest wordt. Het is de taak van de leerkracht pesten te herkennen. Het lastige is dat die signalen niet altijd optreden, niet altijd zichtbaar zijn of op andere oorzaken kunnen hebben. Bij twijfel: ga in gesprek met het kind, daar wordt niemand slechter van.
Pesten is een groepsprobleem. Kijk dus met je groep hoe je dit probleem kunt oplossen. Pesten blijkt ook een hardnekkig probleem. Er zijn boeken en websites vol over geschreven en toch houdt het pesten niet op. Pesten bestrijden is moeilijk. Sterker nog: ook vele volwassenen worden gepest. Als leerkracht kun je het pestprobleem niet altijd oplossen. Maar je moet er wel iets aan proberen te doen. Als je niets doet, dan mag jou dat zeker verweten worden.
Belangrijk:
Als je één bovenstaande punten met ja hebt beantwoord, kun je al beginnen een oorzaak van pestgedrag weg te nemen. Bij ontkennende antwoorden moet je verder met het bestrijdingsplan.
Ouders zullen vaak even verbaasd zijn over het pesten als jij. Ze zullen misschien als eerste reactie wel ontkennend reageren dat hun kind een pester is. Het kan zijn dat ze gaan uitleggen hoe het gepeste kind het uitlokt, enz. Dat is een begrijpelijke reactie. Er zijn niet heel veel ouders die hun kind proberen op te voeden tot pester en nu juichend zullen reageren omdat het gelukt is. Als gedurende het gesprek blijkt dat hun kind toch echt een pester is, zullen de meeste ouders bereid zijn mee te werken om dit gedrag te stoppen.
Misschien wisten deze ouders al wat er aan de hand was. Het kan zijn dat zij een gedragsverandering bemerkten bij hun kind, dat het misschien niet naar school wilde, enz. Misschien zijn deze ouders zelf wel naar je toe gekomen.
Sinds kinderen een groot deel van de dag -tot negentig procent van hun tijd- (Smahel, 2020) doorbrengen op digitale devices wordt daarmee gepest. Cyberpesten neemt dan ook toe. Games, Tiktok, Telegram, Insta, Snapchat, alle platformen worden gebruikt. WhatsApp wordt het vaakst gebruikt om te pesten.
Online pesten gaat makkelijker en de impact is vaak heviger! (Wang, 2020) De kans om ontdekt te worden is vele malen kleiner dan bij het ouderwetse, ambachtelijke pesten. In de beleving van kinderen is dat wat je achter je pc of smartphone uitspookt volledig anoniem. Bovendien kun je op elk uur van de dag je gang gaan. Dit maakt pesten makkelijker (Ayas, 2021). Het slachtoffer hoeft niet eens in de buurt te zijn. Cyberpesten stopt niet als je offline gaat. Het vervolg vindt vaak plaats op school: met echte ruzies en scheld- of vechtpartijen. De combinatie van cyberpesten en ‘live’ pesten komt ook vaak voor. Een extreem voorbeeld vind je hier.
De nieuwste vormen (2024) zijn zogenaamde juicekanalen, waar klasgenoten of leraren belachelijk worden gemaakt of waar onwaarheden worden verteld. Ook deepfake foto’s en deepfake video’s zijn eenvoudig via een gratis app te fabriceren.
Als school krijg je soms te maken met kinderen die online lastig gevallen worden. Behalve bovenstaande maatregelen, is er soms ook digitaal iets te doen aan opsporing en verwijdering van vervelende berichten, foto’s en filmpjes. Zo kun je via de site www.internetsporen.nl heel veel tips vinden om materiaal veilig te stellen als kinderen gepest worden / hebben. Datzelfde kan op vraaghetdepolitie.nl Je kunt hier lezen hoe je bestanden op je smartphone, pc of tablet kunt bewaren of kopiëren, zodat je ermee naar de politie kunt voor aangifte.
Er is een interactieve website waar kinderen vanaf groep 8 en scholieren van het V.O. Interactief kunnen beleven wat bepaalde beslissingen tijdens het internetten/cyberpesten te weeg kunnen brengen. Een van de uitkomsten van het serieuze spel is dat je uitkomt op het politiebureau wegens het plegen van strafbare feiten. De site: Its up to you Helaas niet meer gratis.
KIVA is effectief (NJI, 2022). De methode blijkt het pestgedrag terug te brengen. Ook PRIMA is effectief (NJI, 2020). Andere methodes staan op dit moment als goed onderbouwd in de databank: Respect online, Meidenvenijn is niet fijn.
Methodes zoals Kanjertraining (effectief) Vreedzame school (effectief), PAD (effectief) en Levensvaardigheden (effectief) en Kwink (goed onderbouwd) zetten in op sociaal gedrag in het algemeen.
Uit onderzoek (van Merseveld, 2021) blijkt dat er ook en vooral leerkracht training nodig is. Dit onderstreept meteen het nut van de trainingen van Pestpectief, die VR-training over pesten aan leerkrachten geven.
Meer boeken over gedrag, didactiek of schoolontwikkeling
Alle literatuur van deze site zien? Klik op literatuur.
Ayas, S., & Çapa-Aydin, Y. (2021). The Development of Online Disinhibition Scale: Reliability and Validity Study. Turk Psikoloji Yazilari, 24(48), 29-31.
Van den Broek, A., Ramakers, C., Cuppens, J. & Brukx, D. (2022). Veilig op school: Landelijke Veiligheidsmonitor 2020-2021. Veiligheidsgevoel en veiligheidsbeleving in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Nijmegen: ResearchNed.
Copeland, W. E., Wolke, D., Angold, A., & Costello, E. J. (2013). Adult psychiatric outcomes of bullying and being bullied by peers in childhood and adolescence. JAMA Psychiatry, 70, 419-426. doi:10.1001/jamapsychiatry.2013.504
Espelage, D. L., Hong, J. S., & Valido, A. (2024). Cyberbullying. In Handbook of educational psychology (pp. 654-673). Routledge.
Eyuboglu, M., Eyuboglu, D., Pala, S. C., Oktar, D., Demirtas, Z., Arslantas, D., & Unsal, A. (2021). Traditional school bullying and cyberbullying: Prevalence, the effect on mental health problems and self-harm behavior. Psychiatry research, 297, 113730.
Forsere, C., Horton, P., & Thornberg, R. (2024). How school-built factors and organisational dimensions contribute to bodily exposure, degrading treatment and bullying in school changing rooms. Sport, Education and Society, 1-12.
Gaag, M. van der, & Duiven, R. (2013). Landelijk onderzoek Pesten 2012. Primair onderwijs. Zwolle: School & Innovatie Groep.
Horeweg, A. (2021) Handboek Gedrag op school. Deel 3, Huizen: Pica.
Izadi, M., & Hart, R. (2024). The influence of the physical environment on social behavior, school climate, and bullying in schools. Children’s Geographies, 22(1), 66-81.
van Merseveld, M. (2021). Strengthening teachers in their role to identify and address bullying among students in elementary schools. Thesis. UvA.
Moore, S. E., Norman, R. E., Suetani, S., Thomas, H. J., Sly, P. D., & Scott, J. G. (2017). Consequences of bullying victimization in childhood and adolescence: a systematic review and meta-analysis. World Journal of Psychiatry, 7, 60–76. https://doi.org/10.5498/wjp.v7.i1.60.
Nelen, W., de Wit, W., Golbach, M., van Druten, L., Deen, C. & Scholte R. (2018). Sociale veiligheid in en rond scholen. De Sociale Veiligheidsmonitor POVO, Nijmegen: Praktikon B.V.
Cijfers over pesten. Slachtoffers. NJI. Verkregen op 26-07-2023.
Orobio de Castro, B., Mulder, S., Ploeg, R. van der, Onrust, S., Berg, Y. H.M. van den, Stoltz, S., Scholte, R. H. J., et al. (2018). Wat werkt tegen pesten? Geraadpleegd van https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2018/05/wat-werkt-tegen-pesten-eindrapport.pdf.
Pabian, S., Dehue, F., Völlink, T., & Vandebosch, H. (2022). Exploring the perceived negative and positive long‐term impact of adolescent bullying victimization: A cross‐national investigation. Aggressive behavior, 48(2), 205-218.
Ruigrok, J. (2015). Handboek alles over pesten. Oirschot: Quirijn.
Salmivalli, C., & Peets, K. (2018). Bullying and victimization. In W. M. Bukowski, B. Laursen, & K. H. Rubin (Eds.), Handbook of peer interactions, relationships, and groups (pp. 302–321). The Guilford Press.
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., … & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries
Van Stigt, M. (2014). Alles over pesten. Amsterdam: Boom uitgevers.
Veenstra, R. e.a. (2005). Pesten: Over daders, slachtoffers, dader/slachtoffers en niet-betrokken leerlingen. DOI:10.1007/BF03060956
Veenstra, R., Lindenberg, S., Huitsing, G., Sainio, M., & Salmivalli, C. (2014). The role of teachers in bullying: the relation between antibullying attitudes, efficacy, and efforts to reduce bullying. Journal of Educational Psychology, 106, 1135–1143. https://doi.org/10.1037/a0036110.
Visser, A. (2022). Meidenvenijn in het basisonderwijs. Preventie en aanpak. Huizen: Pica
Visser, A. (2018). Meidenvenijn in het voortgezet onderwijs. Huizen: Pica.
Visser, A. (2020). Meidenvenijn in het MBO. Huizen: Pica
Wang, L., & Ngai, S. S. Y. (2020). The effects of anonymity, invisibility, asynchrony, and moral disengagement on cyberbullying perpetration among school-aged children in China. Children and Youth Services Review, 119, 105613.
Zhu, C., Huang, S., Evans, R., & Zhang, W. (2021). Cyberbullying among adolescents and children: a comprehensive review of the global situation, risk factors, and preventive measures. Frontiers in public health, 9, 634909.
Maecenas sit amet nibh mattis, iaculis nulla nec, fermentum neque. Integer vel ornare justo. Suspendisse eu gravida massa. Fusce pellentesque tempus arcu et tempor. Nam sit amet urna vulputate, faucibus orci in, sollicitudin sem. Maecenas eu metus vitae massa malesuada condimentum. Sed aliquam nibh malesuada cursus elementum. Integer iaculis ipsum dui, non efficitur ligula interdum eu. In nec dapibus lorem. Nulla lectus tortor, condimentum non ultrices eget, tempus at orci. Suspendisse ac augue eu augue convallis fermentum. Duis at rhoncus ligula, eget posuere diam.
Proin vehicula nisi quis massa consequat aliquam. Vivamus iaculis placerat est non ullamcorper. Integer porttitor elementum commodo. Vivamus sagittis varius orci ac aliquam. Suspendisse vestibulum rutrum quam quis tristique. Nam ut leo vestibulum, blandit nulla eget, imperdiet diam. Duis eu pharetra felis. Vestibulum accumsan lacus et augue euismod, ultricies egestas lectus fringilla. Proin imperdiet, elit nec luctus vulputate, tellus lorem suscipit velit, vel iaculis diam nisi a tellus. In sed arcu vel est sodales volutpat ac eget nulla. Maecenas quis magna quis turpis sollicitudin hendrerit. Aliquam erat volutpat.