Kinderen met hechtingsproblemen in de klas po
Training om kinderen met forse hechtingsproblemen beter te ondersteunen in de klas.
Kinderen met (forse) hechtingsproblemen, kunnen soms voor veel onrust zorgen als de omgeving niet goed op ze is afgestemd. In deze bijeenkomst met Anton Horeweg en Ingrid van Essen bekijken we wat je als leraar kunt doen.
Mogelijke leerinhouden:
- Je kent het begrip gehechtheid
- Je kunt de verschillende gehechtheidsstijlen benoemen
- Je kent de mogelijke uitingsvormen van gehechtheidsvormen in de klas
- Je hebt kennis van de oorzaken van hechtingsproblemen
- Je weet waarom het kind niet ‘kiest’ voor dit gedrag
- Je kent de invloed van overmatige stress op de ontwikkeling van het kinderbrein.
- Je kent de invloed van stress op de academische prestaties en gedrag.
- Je weet hoe je als coregulator kunt optreden
- Je kent manieren om de stress te verlagen.
- Je herkent de signalen van ontregeling bij jezelf
- Je kunt kinderen een aantal manieren van effectieve zelfregulatie aan leren.
- Je weet hoe je het veiligheidsgevoel van deze kinderen kunt vergroten.
- Je weet wat triggers zijn en hoe je kunt handelen als die zich voordoen.
De trainers: Anton Horeweg & Ingrid van Essen
Voor traumasensitief onderwijs is een heel team nodig. Uw team leert kijken door een ’traumabril’ en leert hoe je traumasensitief onderwijs geeft in de klas.
Waarom deze training? Lesgeven aan kinderen met forse hechtingsproblemen vergt veel van leraren. Veel van deze kinderen lopen vast in het onderwijs. Traumasensitief onderwijs (of attachment-based onderwijs) ondersteunt deze kinderen zo goed mogelijk.